Dag 19 Ban lung (16-11)

19 november 2014 - Krong Ban Lung, Cambodja

Nou het was weer een dag van kleine avontuurtjes. S ochtends zijn we eerst naar een ander hostel gegaan, die wat goedkoper was en een safetybox heeft voor onze spullen als we de trekking gaan doen. Dit hostel had ook brommertjes die we konden huren en dat hebben we gedaan om zo naar de watervallen te komen die hier in de buurt liggen.

De weg ernaar toe was wel anders dan in Kratie, in Kratie was de weg namelijk verhard en hier niet. We moesten daardoor heel erg oppassen dat je niet in een spoor komt of hard door een kuil sjeest. We zijn door heel cambodia al veel mensen tegen gekomen die overal wonden hadden van het vallen met de brommer en wij zijn van plan dat niet te krijgen ;)

Een keer ging het bijna fout maar we reden gelukig heel erg langzaam en het enige wat ik eraan heb over gehouden is een bult om mij onderbeen en Guus is ongedeerd en de brommer ook :) Alleen toen kwam het volgende probleem de motor sloeg op eens af en wilde niet meer starten. We waren al aan cambodianen aan het vragen of zei misschien wisten wat er aan de hand was. Maar gelukkig deed hij het opeens weer en kwamen we zonder kleerscheuren bij de eerste waterval aan. Het was een mooie waterval, maar we hadden in de lonely planet gelezen dat dit de minste van de drie was waar we naar toe gingen. Dus nadat we hem bekeken hadden gingen we weer op weg naar de volgende.

Bij de volgende besloten we om ook het water in te gaan. Het was niet zo'n helder water als het meer, maar ja je kan ook niet alles hebben. Guus is ook nog naar de waterval toe gezwommen maar dat was nog een hele opgave.

Toen we naar de derde waterval reden hielt onze motor er weer mee op, maar nu wilde hij echt niet meer aan. We waren gelukkig heel toevallig net bij een motor zaakje, of in ieder geval we zagen een man aan een motor sleutelen. wij vroegen of hij misschien wist wat er aan de hand was, alleen hij sprak geen engels maar hij ging er wel even naar kijken en vervangde een onderdeel en toen deed hij het weer! Dus we gingen vol goede moed weer van start. We waren alleen nog geen 2 km verder en hij hielt er weer mee op en deze keer wilde hij echt niet meer starten. Gelukkig kwam er op dat moment een stelletje op de motor langs die vroeger wat er aan de hand was en nou bleek de man ook nog eens Nederlands te zijn en wat van brommers af te weten. Alleen kon hij ons helaas ook niet verder helpen, dus toen hebben we maar de man gebeld waarvan de brommer was en die zou iemand sturen. Na ongeveer 15 minuten kwam er ook echt iemand :) Alleen onze brommer wilde het echt niet meer doen, maar we mochten op zijn brommer verder. Alleen een probleempje het was geen automatische maar een manual. Maar Guus had het zo onder de knie! Dus konden we verder met onze tocht naar schijnbaar de grootste en meest indrukwekkende waterval. Nou en dat was ook zo, je kon namelijk achter de waterval langs lopen zodat je er onder kwam te staan. Wat nog veel leuker was, was dat je onderaan de waterval het water in kon en dan via rotsen kon klimmen dat je onder de waterval kwam te staan! Toen we nog boven aan de waterval stonden zagen we een man op de rotsen klimmen en wij zeiden tegen elkaar wat een malloot. Maar toen we beneden stonden en nog twee mensen omhoog zagen gaan konden wij het natuurlijk ook niet laten om het zelf te proberen en dat was tof!! Boven op de rotsen onder de waterval, waar het water met geweld naar beneden kwam, het deed gewoon zeer als je er recht onderstond.

Na deze waterval zijn we weer richting het hostel gegaan en ik moet zeggen dat ik blij was dat ik weer veilig bij het hostel was! Al heeft Guus echt goed gereden en mij weer veilig thuis gebracht :). S avonds zijn we bij een gezellig klein tentje gaan eten en vroeg gaan slapen om fit te zijn voor de trekking van morgen.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Ann:
    19 november 2014
    Wat een verrassing en verwennerij 2 verhalen op een dag.
    Leuk om te lezen dat jullie al zo goed weten hoe te handelen . Inderdaad inburgeringscursus geslaagd. Waar ik ook nog wel benieuwd naar ben is het leefpatroon van de dagelijkse bevolking. Hoe ziet de sociale kaart er uit? Is er leerplicht voor kinderen , hoe is de gezondheidszorg geregeld? Hoe komen ze aan geld. Enz enz. Deze vragen zullen wel lastiger te beantwoorden zijn als de bevolking moeilijk of geen Engels praat kun je het ook niet vragen.

Ben wel erg benieuwd naar de foto's van de watervallen. Bevalt de camera?

Veel plezier op jullie 2 daagde trip
    Liefs Ann
  2. Nico:
    19 november 2014
    Stoer hoor, en een tien met een griffel voor doorzettingsvermogen, zelfredzaamheid en leergierigheid. Levert dan ook weer prachtige foto's op
  3. Peter en marianne:
    20 november 2014
    ha mensen.
    Ik vind de verhalen prachtig. Maar volgens mij is het goed dat jullie straks echt in de bush zitten. Dan is er geen wifi zodat je niet elke dag hoeft te schrijven.
    Heel veel groeten vanuit een koud kikkerland waar sinterklaas net aangekomen is.
    Heel veel liefs
    Peter en ook Marianne
  4. Patrick:
    24 november 2014
    Stoere vent die Guus, daar moet je je toch wel veilig bij voelen.