Dag 143 Lama Hotel

27 maart 2015 - Langtang National Park, Nepal

Nou daar begonnen we dan! We zijn allebei heel beniewd hoe het ons gaat bevallen en hoe we het volhouden. Maar eerst een ontbijtje, ik had tibetaans brood met honing en Guus tibetaans brood met een omelet en allebei  een hot lemon, het was echt lekker. Het was volgens mij vers gebakkenen, want het brood was nog warm. Toen ze het kwamen brengen zag het er niet heel veel uit, maar het vulde wel! Dus om 7 uur gingen we met een goed gevulde maag van start. Eerst bij een post ons nog registreren, dat moet hier vaker over de route dan weten ze, stel je bent zoekgeraakt, waar je voor het laatst bent geweest.

We waren heel blij met onze warme truien, maar toch kregen we het al snel warm. Het eerste gedeelte van de tocht ging namelijk omhoog en dan weer naar beneden, weer omhoog en weer naar benenden. Daar staat deze route bekent om wat soms wel fustrerend kan zijn, want dan werk je hard om naar boven te lopen en dan daal je daarna weer. Maar het is volgens mij wel goed voor je spieren, want je doet niet de hele tijd het zelfde. We hadden namelijk na twee uur dalen van de vulkaan op Flores echt mega spierpijn dus we hopen nu dat het minder is.

De natuur waar we door heen liepen was wel prachtig! De hele route is parallel langs een rivier wat prachtige beelden geeft. Het is namelijk gletsjer water en het heeft een prachtige ijsblauwe kleur en dan met de rotsen erin. Helemaal aan het begin kwamen we door een dorpje heen, waar we direct al naar de weg moesten vragen haha, maar de rest van de route is heel gemakkelijk en is prima zelf te doen zonder gids, dus geen zorgen. Daarna was het een stukje door heuvelachtig gebied aan de berg kant. Op een gegeven moment staken we de rivier over met een brug. Het zijn hier ijzerebruggen die wiebelen als je er overheen loopt, dus niet te hard stampen, maar ze zien er heel leuk uit, want aan weerszijden van de brug hangen van die gekleurde vlaggetjes. Over de brug kwamen we meer in een bosachtig gebied, daar was het direct wel weer wat kouder en wij liepen in ons hemdje en T-shirt. Ik denk dat we best goed hebben ingepak, alleen een t-shirt met lange mouwen was wel fijn  geweest. Dan heb je ook wat tussen een hele dikke trui en een hempje, maar zolang we in beweging bleven was het warm genoeg.
Wij zijn ook heel blij dat we zonder gids lopen, de route is namelijk heel makkelijk en het is heerlijk om lekker met z'n tweetjes te lopen. Lekker ons eigen tempo, stoppen waar we zin in hebben, praten waar we zin in hebben het bevalt ons wel :) Het was ook heel fijn dat we zo vroeg vertrokken waren, want we liepen nu voor iedereen uit dus dan loop je niet de heletijd mensen om hun hielen.

Omdat het water hier dus duur is hebben we van die waterzuiveringstabletten, maar ik vind het toch maar een raar iets dat als je een klein wit tabletje in een liter water gooit je het na een half uur kan drinken. Het was ook wel heel leuk om voor de eerste keer water uit de rivier te halen en dat dan vervolgens te kunnen drinken! Maar brrrr dat water is wel ijskoud, het moet ook eerst even opwarmen voor dat we het gaan drinken. Toen we het water aan het vullen waren uit de rivier zagen we aan de overkant van de rivier aapjes! Het waren echt hele schattige wollige aapjes, guus dacht dat het gray langurs waren. Een stukje verder zagen we dat je ook naar een hotsping kon lopen, die lag op een paar minuten afstand dus daar zijn we heen gelopen. Nou de hotspring zag er niet heel aantrekkelijk uit, het was een stenenbak met vies water. Daar zijn we toch maar niet in gegaan ook al stond erbij dat het goed voor je was. We snapte nu wel waarom al die aapjes op die plek zaten, dat warme water is voor hun natuurlijk lekker.

Daarna kwamen we bij de plek die in de lonely planet aangegeven stond als goede lunch plaats. In de lonely planet staat de route namelijk helemaal uit geschreven en we hebben ook nog een kaart waarop staat hoelang het ongeveer van plaats naar plaats lopen is. We lopen wel wat sneller dan aangeven staat maar het is fijn om iets van een indicatie te hebben.
We hadden alleen nog niet heel erg honger, maar op het menu stond appeltaart en daar hadden we wel zin in. Dus we hebben lekker in het zonnetje naast een woeste rivier appeltaart gegeten. Heerlijk, wat is het leven toch mooi. Bij het restaurant verkochten ze ook hele mooie yak wollen sjaals. Ik had er in Kathmandu al overna gedacht om zo'n sjaal te kopen, maar het was er niet meer van gekomen. Nu kon ik hem niet meer laten liggen, een mooie blauwe yakwollen sjaal, en het is ook fijn als het nog net iets te koud is voor een hempje maar te warm voor een trui.

Onderweg kwamen we ook nog een hele stoet ezels tegen met bepakking, pfoe het leek ons wel zwaar om een ezel te zijn met al dat klimmen en dalen. We stonden er ook verstelt van hoe gemakkelijkde ezels stijle stukken op en af kwamen. Ze liepen ook gewoon los achter elkaar aan en dan achter aan kwam een man die ze vooruit dreef.

Na de lunchpauze werd het wel heftig, het bleef namelijk maar stijgen. Voor de lunch pauze werd het afgewisseld en nu niet meer, onze kuiten!!! In het begin was het nog wel te doen maar op het einde waren we er echt klaar mee en kapot. Gelukkig kwamen we toen aan bij de eerste lodge waar we konden slapen. We zijn toen wel nog een stukje doorgelopen, omdat het daar vlak werd en zelf een stukje naar beneden. Het leek ons beter om dat nog even te lopen om heel erge spierpijn te voorkomen. En toen waren we er!! Vandaag zijn we zo'n 1000 meter gestegen.

Wij waren als een van de eerste bij de lodge wat heerlijk was. Dat was rond 13:00 uur dus we hadden nog lekker heel de middag. We hebben lekker in het zonnetje gezeten en dat kon zelfs in een korte broek, dus hopelijk komen onze benen niet wit terug :) We hadden nu wel zin in nog wat te eten dus hadden kaas momo s besteld. Momo is traditioneel eten van  hier maar wij dachten dat het kleine gestoomde pakketjes zouden zijn. Gisteren hadden we een vegetable momo en dat was een groot ding. Het is eigenlijk een soort hartige taart, erg lekker. Vandaag hadden we dus kaas momo's en dachten nu krijgen we vast de kleintjes, maar het was ook weer een grote. Het was wel echt super lekker! Het was dus deeg met daarin kaas aardappel en gekruid met kerrie mjammiee.

Rond een uurtje of drie werd het drukker, dus toen zijn we maar snel eem douche gaan nemen. Je had namelijk een warme douche, alleen wij vroegen ons af of hij vanavond ook nog warm zou zijn. Nou we hadden inderdaad geluk want bij ons was hij super warm maar tegen de avond niet meer. De rest van de middag hebben we lekker in het zonnetje gezeten en boekje gelezen. We haddem heel vroeg gegeten en daarna al direct in bed gaan liggen want we waren toch wel erg moe! Ik dacht ook oww ik kan nog wel even lezen want het is pas 7 uur. Nou nee, ik ben wel 4 keer begonnem aan een bladzijde maar kwam telkens niet verder dan de eerste paar regels dus ben maar lekker gaan slapen. Het was een top dag, ben wel heel benieuwd naar de spierpijn morgen maar we zullen zien.

1. Nico:
    27 maart 2015
    Jullie kunnen zo instappen bij de vierdaagse. Die Zevenheuvelenweg is nu natuurlijk een eitje. Dit is trouwens voor het eerst van jullie lange, lange reis dat ik me niet zo goed een voorstelling kan maken van wat jullie om jullie heen zien. Is Terra Incognita in zo verre dat ik hier nog nooit foto's of beelden van gezien heb, behalve dan van bergbeklimmers en sherpa's die naar de hoogste toppen gaan. Dus ik wacht gespannen op de plaatjes.
  2. Ann:
    27 maart 2015
    Wat een kanjers zijn jullie. Ben er trots op. Ook ik ben benieuwd naar de plaatjes,
  3. Annelies:
    27 maart 2015
    Nou ben ik toch wel een tikkie jaloers op jullie, zeker na t zien van de foto's!
    Wat een prachtige vesten. Geniet nog maar flink, al die mooie momenten zo met zn tweetjes absorberen!
    AnneLiefs
  4. Opa en oma:
    27 maart 2015
    Nu nog even de Mount Everest, Annapurna, en K2 er achteraan.
    Prachtige foto's weer.Nog twee weken en dan zijn jullie weer thuis,hiep hoy.xxx o-o
  5. Suvana:
    28 maart 2015
    Fijn dat jullie het ook zo goed met elkaar kunnen vinden! En dat op dag 143....