Dag 155 Lumbini

3 april 2015 - Lumbini, Nepal

Vandaag had ik als ontbijt schijnbaar het echte tibetaanse brood, dit is gefrituurd brood, dus ben wel blij dat we op de trekking ander hadden. Het was wel lekker maar om dit nou elke ochtend te eten..

Vandaag gaan we naar de geboorteplaats van buddha, dit is een van de vier heilige plaatsen van het buddhisme. Dat leek ons ook wel logisch en hier komen pelgrims van uit de hele boedistische wereld naar toe om op deze plek geweest te zijn. We hadden het daarom wel als een hele drukke plek verwacht maar alles behalve dat. Het was heel vredig, eigenlijk best weinig mensen en heel mooi in een park geplaatst. Er wordt gezegd dat je het het beste op de fiets kan doen, maar wij hadden meer zin in lopen en de afstanden waren volgens ons best lopend te doen. De exacte plek was een ruïne die omheind was met een wit bakstenen gebouw, om het te beschermen. Daar buiten had je ook nog wat hele oude ruïnes en heel, heel, heel veel van die gekleurde gebedsvlaggen. Dit gaf echt een heel mooi beeld. We zijn toen het gebouw ingelopen om de exacte plek te bekijken. Dit was een steen die afgeschermd was met kogelvrij glas. We binnen nog een tijdje gezeten en gekeken naar de grote diversiteit aan mensen die je hier zag. Dat was denk ik wel het bijzonderste, dat je op een voor zoveel mensen een heilige plaats bent en aan de mensen kan zien hoe belangrijk deze plaats is. Je ziet hier nepalese mensen, tibetaanse, chinezen en nog veel andere nationaliteiten die we zo niet konden herkennen en allemaal zijn ze zo bezig met hun geloof op het moment dat ze daar liepen. Een heel bijzondere en rustige plek.

Verder had je nog heel veel kloosters in de buurt, omdat dit zo'n belangrijke plaats voor het buddisme is willen veel landen hier een klooster neer zetten. We hadden ook in de lonely planet gelezen dat er een museum was, dus daar wilde we ook wel naar toe. Alleen stelde dat niet zo heel veek voor het waren met name foto's van buddha beelden en replicas van buddha beelden, daar zijn we even doorheen gelopen en toen weer verder gegaan. Als laatste wilde we nog naar de world peace pagoda, als die naam nou werkelijkheid wordt... Het was een grote witte pagoda, zo wit dat je ogen er pijn van deden als je er naar keek! Zoals op veel plaatsen moest je hier je schoenen uit, maar de tegels zijn best heet! Mijn voeten zijn daar niet tegen bestand, ik denk dat ze hier allemaal een eelt laag over hun voeten hebben ofzo. Locals moesten ook al lachen toen ik snel over de stenen aan het hupsen was en van schuduw plek tot schaduw plek aan het lopen was.

Daarna zijn we weer richting ons hostel gelopen, we hadden er vandaag namelijk al best wat lopen opzitten. Daarna gekaart en weer heerlijk en  goedkoop avond gegeten. S avonds zijn we nog een stukje gaan lopen wamt guus wilde nog even naar de apen. Op de weg naar de geboorteplaats van buddha zaten namelijk heel veel apen. Aan het begin van de reis vond ik de apen nog leuk, maar ik begin ze toch iets minder leuk te vinden. Ze zijn namelijk echt brutaal en hier al helemaal en ik vind het maar helemaal niets als ze met elkaar ruzie aan het maken zijn want daar wil ik echt niet tussem komem.
Nou na vanavond vind ik ze al helemaal niets meer. We hadden namelijk alvast voor morgen een kilo druiven gekocht voor in de bus. Alleen niet aangedacht dat we langs de apen gingen. Nou we liepen een paar meter op het pad waar de apen waren en ik zag ze al aankomen. 3 apen kwamen om me heen staan met hun tanden bloot, nou toen wist ik niet meer wat ik moest dus hielt de zak maar omhoog en toen kwam een vierde en griste hem zo uit mijn handen. Ik schrok me dood, maar durfte hem ook echt niet vast te houden of dicht bij mijn lichaam want dan zouden ze me bespringen. Nou nu vind ik definitief die apensoort niet meer leuk. Dus op de terug weg hebben we maar weer nieuwe druiven gekocht toen we niet meer langs de apen kwamen.

1. Annelies:
    3 april 2015
    Ik zie het al helemaal voor me hoe die 4de aap er met de buit van doorgaat :) Mooi dat jullie naar de geboorteplaats van de Boeddha zijn geweest en dat het als n bijzondere plek voelde. Weer tikkie 'jaloers'! <3
  2. Nico:
    3 april 2015
    Wat een apenkoppen die apen :-) Je kunt aan hun gedrag wel merken dat het verre familie is. Ik zie zomaar een tafereel op het schoolplein voor me waar een aantal pestkoppen er met de muts van een klein meisje vandoor gaat. Maar jullie zijn nu ook bij de buddha geweest en die leert toch ook dat je niet teveel moet hechten aan bezit en aardse geneugten, of zit ik nu in de verkeerde religieuze boom?
    Vrolijk en prettige Pasen trouwens!
  3. Bas en Marian:
    4 april 2015
    Prachtig, de geboorteplaats van Boeddha...Mijn wens om dit te bezoeken..
    Het einde komt in zicht.. nog even en we zitten gezellig weer met de familie bij elkaar.
    Liefs en vrolijk pasen
  4. ANN:
    4 april 2015
    Ieder keer als ik in jullie verhalen over apen lees komt de volgende herinnering bij mij op.
    Veerle toen jij nog klein was en Els je oppas oma hadden we een abonnement op Burgers Zoo. We gingen op dei dagen 's morgens al heel vroeg naar de dierentuin. Als we daar dan als een van de 1e aankwamen gilde jij heel hard :"Apen ... wakker worden " Hierna kwam gelijk: "mag ik nu naar de speeltuin "
    Ik weet niet meer of je de apen toen wel of niet leuk vond!
    Groet Ann
  5. Peter en marianne:
    5 april 2015
    Jawel hoor Ann. Ze was dol op de apen en haar enige knuffeldier was en is (of je moet Guus meerekenen...) een aap die ze van oma Loes gekregen had..
  6. Suvana:
    7 april 2015
    Ja best eng die apen! Hopelijk hebben ze ervan genoten...die heerlijke druiven ;-)