Dag 20 en 21: trekking

20 november 2014 - Banlung, Cambodja

We zijn klaar om aan de trekking te beginnen! We gaan de trekking doen samen met een ander stel, uit Duitsland. Maar voordat we gaan wandelen moeten we eerst achterop de brommer, 1,5 uur lang! Wat uiteindelijk wel mee viel het was goed te doen achterop. We hadden gelukkig wel mondkapjes op want wat een stof! Vooral guus en de andere jongen zagen er niet uit, ze waren net oempaloempas. Voor wie die niet kent dat zijn oranje wezentjes uit Sjakie en de chocolade fabriek. Na de brommer moesten we een uur in de boot. Dat was een stuk minder comfortabel, het was namelijk een hele smalle boot waarin je allemaal achter elkaar moest zitten en je je vervolgens nauwelijks meer kon bewegen. Na de boottocht kwamen we aan in het dorp van de minority. Zo noemen de cambodianen de mensen die daar wonen, het is namelijk geen khmer bevolking. Het is een afgelegen dorp waar ongeveer 1000 mensen wonen die ook hun eigen taal hebben en volledig zelf voorzienend zijn. Het was een leuk beeld om te zien, toen we aankwamen waren er namelijk een stuk of 10 blote kindjes in het water aan het spelen en van een zandhelling af aan het glijden terwijl de vrouwen aan het wassen waren.

Eenmaal in het dorp ontmoette we de ranger die met ons mee zou gaan samen met een engels sprekende cambodiaan, want de ranger sprak geen engels. De ranger woont het dorp en had 4 kinderen. Nadat het water en de hangmatten waren verdeeld gingen we op pad. Het was eerst een uur lopen naar een hutje waar in totaal 3 families in woonde, om daar middag te eten. Dit was nog kant en klare rijst vlees en groente wat meegenomen was. Na het eten liepen we verder, het landschap was prachtig en het leuke was dat we telkens door een andere soort landschap liepen, open vlakte, jungle of vulkaan gesteente. De ranger sprak geen Engels maar hij probeerde wel vaal dingen te laten zien. We hebben bijvoorbeeld paddestoelen gegeten zo uit de jungle, nja maar een klein stukje want ze waren nogal taai. We moesten onderweg ook een aantal riviertjes over, dmv steen naar steen springen of door over een tak te lopen.
Na een wandeling van nog 3 uur kwamen we aan bij de plek waar we zouden overnachten, dat was bij een waterval! Hier slapen vaker groepen dus was al een stellage waar de hangmatten aangehangen konden worden. Maar wij hoefde niets te doen en konden gaan zwemmen. Ik vond dat wel een beetje vreemd in het begin maar zo ging dat altijd. Dus toen zijn we naar de waterval gelopen, wauwie het was weer een mooie, voor de waterval had je een stukje waar je in kon zwemmen en je kon ook onder aan de waterval zitten. We hadden wel geluk dat we maar met z'n 4 die trekking gingen maken, want soms ging er wel een groep van 10-12 man mee en dat zou heel het magische van de plek weg halen. Dicht bij het kamp hadden we ook een enorme spin ontdekt, wel zo groot als guus zijn hand. Dus voor wie echt bang is voor spinnen, die foto zou ik niet openen.

Rond een uurtje of 5 gingen we terug naar het kamp waar ze al aan het koken waren, in een bamboe stok! Ze doen hier in de jungle alles met bamboe, de stellage voor de hangmatten, de ranger had er beker van gemaakt die er ook echt leuk uitzagen door de kleuren en er werde zelfs stokje van gemaakt om mee te eten. Dit maakt de ranger allemaal terplekke. Maar om even terug te komen op het koken, in een grote bamboestok hadden ze de groente gedaan en de bamboe stok volgens half in/half boven het vuur gezet. Doordat de bamboe van zich zelf veel water bevat zou de groente niet droogkoken en toen de groente bijna klaar was deze ze er kruiden etc bij. Het was erg lekker en we aten het met rijst erbij.

Het werd toen al snel donker (de zon gaat tussen half 6 en 6 onder) en toen werd het happy water erbij gehaald (rijstwijn). Dat is alcohol wat wordt gemaakt met behulp van rijst, hoe ze het precies doen geen idee want dat begreep ik niet helemaal. Het was wel best sterk en dan hadden wij nog een relatief lichte, want de alcohol vloog niet in de fik als je er een aansteker bij hielt maar hij was waarschijnlijk nog rond de 30%. Maar het was nog best oke voor een paar slokjes haha. Ik moet alleen nog wel goed oefenen op het woord proost in Khmer, want toen ik het zei zei ik niet proost maar fack you of zo haha. Dus nu durf ik het niet meer in bij zijn van Cambodianen te zeggen. Toen begon het te regenen dus hebben we al vrij snel onze hangmatten opgezocht. Het waren hangmatten die werden afgesloten met een klamboe, het waren US army hangmatten. De hangmatten lagen best prima!

Pfoee wat was dat een koude nacht! Toen we gingen slapen was het niet zo koud, maar het werd steeds kouder. We hadden wel een dekentje maar dat was eigenlijk niet genoeg. Het is volgens mij in Ban Lung sowieso kouder dan in Kratie en phnom penh. We werden allemaal al vrij vroeg wakker omdag het al vroeg licht was. Het ontbijt werd weer terplekke gemaakt en bestond uit noodles, groente en vis. Oef vis op de vroege ochtend is niet mijn favoriet. Ze hadden ook zelf vis gevangen die in zijn geheel werd gebakken boven het vuur. Die vis was eigenlijk wel lekker, veel beter dan de vis uit het potje wat door de noodles zat. Het was alleen wel lastig om te eten want het waren best kleine visjes met alles er op er eraan de je moest oppassen dat je niet per ongeluk wat ingewanden of een graatje at, bleh.
Na het ontbijt werden de hangmatten voor ons opgeruimd en konden wij ondertussen een duik gaan nemen, brrrrr watwas dat koud maar we hebben het wel gedaan :) En toen begonnen we weer met lopen en dat was direct aanpoten, want het was berg op en stijl! Het was direct niet meer koud. We liepen nu weer naar het minority dorp, wel een andere weg dan we heen hadden gelopen, deze weg was ook een stuk langer. We hadden alleen geen van beide een horloge dus ook geen besef van de tijd, maar we hebben waarschijnlijk 4 a 5 uur gelopen. De ranger heeft onderweg weer een aantal dingen laten zien. We hebben een klein vruchtje gegeten, het leek op een klein appeltje, maar die was echt niet lekker en heel erg bitter! We hebben ook water uit een tak gedronken, als je een tak van een bepaalde boom kapt komt er water uit (zie de foto op het blog). Verder hebben we ook gezien hoe ze hars uit een boom haalde om daar de boten mee water dicht te maken. De ranger liet ook nog verschillende stukjes schors zien die een bepaalde medicinale werking had, eentje was bijvoorbeeld goed voor zwangere vrouwen. Weer terug in het dorp gingen we eten en daarna gingen we nog langs de begraafplaats van het dorp. Ze maakte voor iedereen een soort bouwwerk en het standbeeld wat er voor stond gaf aan wie er begraven was, bijvoorbeeld een man, vrouw, zwangere vrouw of een kind. Ze waren op dat moment ook een overleden persoon aan het eren. Dat deden ze 2a3 keer per jaar en er werd dan een waterbuffel geslacht. Voor de begrafenis werd ook een waterbuffel geslacht, die dan met alle familie en vrienden werd op gegeten. Het wordt dan wel op een nare manier gedaan. Eerst worden de achillespezen door gesneden zodat hij niet meer kan weg lopen en dan wordt de keel opengesneden en het bloed opgevangen, gekookt en dan op gedronken. Hoe rijker de familie was hoe meer buffels er werden geslacht en hoe langer het feest duurde.

Na de begraafplaats begon de tocht weer naar huis met de boot en brommer. Eenmaal weer aangekomen bij het hostel waren we moe en oranje dus nadat we gedoucht hadden zijn we wat eten gaan kopen. Het eten hebben we in bed opgegeten en daarna zijn we lekker gaan slapen. De bus naar phnom penh vertrok de volgende dag om 6 uur dus dat werd weer vroeg opstaan.

1. Thijs:
    Echt gaaf. Mooie foto's.
  2. Willem en Carla:
    20 november 2014
    We volgen jullie tussen al onze dagekijkse zaken.
    Wat een prachtigebervaringen en voor ons gaat er een nieuwe wereld open met al jullie vertelsels. Geniet verdervgroeten cawi
  3. Nico:
    20 november 2014
    Geweldig verhaal en mooie foto's Veerle. Wanneer komt 't boek uit;-)?
  4. Monique:
    20 november 2014
    Super, dit gaan jullie nooit meer vergeten
  5. Opa en oma:
    20 november 2014
    Wij zijn weer in jullie verhaal mee gegaan,erg genoten.
    xxxx
  6. Lea:
    20 november 2014
    Wat een belevenis zeg,het is de reis van je leven geweldig.
  7. Suvana:
    21 november 2014
    Mooietracking. Heerlijk geschreven. Dank voor alle mooie verhalen. Hugs XOXO
  8. Patrick:
    24 november 2014
    De spin had je moeten vangen en voor Jorn mee moeten nemen, die wil er nog steeds een. maar ja dan komt oma wel niet meer.