Dag 67 Phong nha

4 januari 2015 - Bố Trạch, Vietnam

Nou we hebben echt lekker geslapen ondanks de harde bedden en voor het eerst ook weer onder dekens. Het is hier weer frisser dan Hue maar gelukkig hadden we twee fleecedekens waar we onder gelegen hebben. Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat ook wel lekker vond om weer onder een warme deken kruipen. Dat vind ik een van de lekkere dingen aan de winter dat je onder een warme deken kan gaan liggen en dat buiten de deken het koud is en dan zo eronder kruipen dat alleen je neus nog koud is. Maar zo koud is het hier gelukkig nog niet haha, want verder heb ik totaal geen behoefte aan de kou vind het maar niets na 2 maanden 30 graden. Ook raar dat ik ineens weer in een spijkerbroek en trui loop.

Na het opstaan zijn we naar het hostel naast ons gelopen omdat ze daar wat info zouden geven over een grot (phong nha) hier op loop afstand. Je kan alleen naar deze grot via een boot die je als je die deelt met andere mensen veel, goedkoper is. Gelukkig waren er ook nog andere mensen bij het praatje, dus zijn we met een aantal naar de grot gelopen. We moesten eerst een stukje met de boot door een prachtige omgeving. We waren gister avond pas laat aangekomen dus hadden nog niet van de omgeving gezien. Het was wel bewolkt en wat mistig maar dat had ook wel wat. Je zag op de rivier ook allemaal bootjes die iets uit de rievier aan het halen waren, het leek een soort zeewier. Dat deden ze met soort hele grote stokjes waar je mee eet, waarom en waarvoor het was weten we alleen niet.
Op ee gegeven moment kwamen we bij de grot en gingen er met de boot in. Het was erg leuk om met een boot zo door de grot te varen. Daarna werden we in de grot afgezet en konden ee er nog ee stuk door heen lopen. Het was een grote grot met grote ruimtes, echt enorm! (Maar met mijn toekomstziende oog kan ik zeggen dat het nog indrukwekkender kan). We hebben echt wel een stukje gevaren. Als ik het goed heb is dit de grootste of de langste natte tunnel van de wereld, maar ik kan daar ook grandioos naast zitten. Hij is in ieder geval bizar groot. daarna zijn we nog doorgelopen naar de grot die er naast lag, de zustergrot van de phong nha. Dat was nog een hele klim! We zijn echt honderde treden opgelopen, guus dacht dag hij ergens gelezen had dat het 500 treden km hoog was, dan 200 naar beneden en dan ook weer terug pfoeee. Maar wel goed voor onze conditie en spieren :) Dit was ook een mooie grot, ook weer groot! Grotten zijn wel echt lastig te fotograferen zijn we achter gekomen. Het is niet vast te leggen wat voor indruk het geeft, maar we hebben het geprobeerd en de rest moeten we maar weer goed onthouden.

Na de grotten zijn we nog 2ee stukje gaan lopen opzoek naar een cafe wat erg gezellig was om wat te drinken. Maar die hebben we uiteindelijk niet gevonden, guus is wel half aangerand door een vietnamese vrouw. Ze kwam opeens aangerend en begon guus helemaal dood te knuffelen. Verder hebben we vandaag niet veel actiefs meer gedaan. Maar lekker gelezen en wat foto's uitgezocht en s avonds heerlijk genoten van een warme douche! Wat is het toch heerlijk om warm te douchen, dat ga je pas waarden als je het een tijd niet hebt! Ow en niet te vergeten hebben we wie is de mol kunnen kijken! De afleveringen staan op YouTube zodat we het ook kunnen volgen :)

1. Thijs:
    4 januari 2015
    Wie is volgens jullie de mol?
  2. Patrick:
    4 januari 2015
    Na het knuffelen toch wel even gecheckt of je je portemonnee nog had
  3. Nico:
    4 januari 2015
    Ik heb dezelfde vraag: Jullie zijn onder de grond geweest, dus weten jullie vast wie de mol is ;-)
    Toch ook wel leuk om te lezen dat de Efteling daar gewoon op straat ligt; droomgrot!
  4. Chris en Hugo:
    Hoi Veerle en Guus,
    Het heeft even geduurd,maar vandaag zijn we ervoor gaan zitten en hebben we de achterstallige reisverhalen weer gelezen.
    We hebben genoten van alle belevenissen tot nu toe en de mooie foto`s. Fijn dat het zo goed gaat en dat jullie positief het nieuwe jaar zijn ingegaan.
    Wij wensen jullie nog heel veel prachtige bezienswaardigheden en reisplezier samen, tijdens de komende maanden. We blijven jullie volgen.
    Lieve groetjes van Chris en Hugo
  5. Peter en marianne:
    4 januari 2015
    nou weer avonturen te over..echt leuk dat jullie eigenlijk op je best bent als de " alles is anders" show het overneemt. Het echte leven dus! Veel plezier en niet te geloven dat jullie wie is de mol kunnen volgen...wel leuk! Dikke kus Marianne