Praktisch info en het leven hier

18 november 2014 - Krong Ban Lung, Cambodja

We hebben gehoord dat jullie graag zouden willen weten hoe duur etc het hier is en hoe het leven hier echt is, dus bij deze :)

Nou het leven is echt niet duur! Maar je went er snel aan, als we nu een avondmaaltijd van boven de 5 dollar zien is dat toch wel duur hahaha. Terwijl 5 dollar... dat is echt niets, dat is namelijk rond de 4 euro. Als je hier in een guesthouse gaat eten ligt een maaltijd tussen de 2 en 5 dollar. Het ligt er aan of je westers of lokaal eten besteld, lokaal is goedkoper en het ligt er ook aan hoe toeristische de plaats is. In sihanoukville lagen de prijzen wat hoger dan hier in Ban lung. Als je op een markt of langs de kant van de weg eet dan ligt het tussen de 1 en 2,5 dollar.
Verder is lunch en ontbijt vaak even duur als het avond eten, tussen de 1 en 4 dollar. Maar wij halen zelf vaak ook fruit of crackers.

Het vervoer is hier heel gemakkelijk te regelen. Er rijden overal tuktuks en brommertjes rond die vaak jou al aanspreken. Vooral als je met de bus ergens aankomt dan komen ze overal op je afstormen. Een tuktuk is tussen de 1 -6 dollar, ligt aan de afstand en hoe goed je kan afdingen haha. Je kan hier vaak ook dagtoeren doen met de tuktuk en dan betaal je ongeveer 20 dollar en dan wacht hij ook op je en wij hadden iemand die ook goed engels kon en dingen uitlegde.
Voor lange afstanden nemen wij tot nu toe de bus en voor een rit van 4-6 uur betaal de tussen de 6 en 13 dollar. Je zit dan in een mini busje of in een grote bus. Een bus voor lange afstanden regelen is ook heel gemakkelijk dat kan bijna in elk hostel en anders heb je overal wel winkeltjes waar het kan. Je hoeft het ook pas de dag van te voren te regelen. Als je het s avonds regelt kan je de volgende ochtend als weg. Dat was in het begin wel even wennen, maar wel heerlijk dat je op het laatste moment kan beslissen wat je gaat doen en dat dan nog alles kan.

Het zelfde geld voor uitstapjes, dat kan je ook altijd de dag van de voren regelen of op de dag zelf. Je hebt voor veel dingen wel entree maar dat is vaak niet veel, bijvoorbeeld voor de watervallen was het 2000 riel pp dat is 50 dollar cent. Voor de echte toeristische dingen betaal je wel wat meer en je moet als tourist altijd meer betalen dan een lokaal iemand, vaak 10x zoveel.
Eigenlijk is hier alles te regelen wat je maar wilt als je geld hebt en dan is het voor de Nederlandse begrippen nog goedkoop.

In nederland hadden we een dag buget van 20 euro pp in ons hoofd, na aanleiding van wat op internet werd gezegd. Hier in cambodia komen we meestal rond van 20 dollar (16 euro), de ene dag wat meer dan de andere dag. Van de 4 euro die we pp overhouden kunnen we dan een keer wat doen wat wat duurder is of deels voor de visa want dat is nog best duur. We gaan nu een trekking van 2 dagen doen van 35 dollar pp per dag, wel alles inclusief. Dat is dus over ons buget maar daarvoor hebben we een apart potje :)

De hostels zijn hier ook heel goedkoop. Wij slapen altijd in een privekamer, vaak met eigen badkamer een een ventilator en dan ligt de prijs tussen de 5 en 10 dollar per dag. Ook dit is weer heel gemakkelijk te regelen, vaak regelen we het voor de eerste 1 a 2 nachten van te voren via booking.com. Maar als je niets hebt geboekt is dat ook geen probleem, want overal zijn guesthousen waar de tuktukkers je maar al te graag naar toe willen brengen. Meestal is de kamer dan ook nog redelijk schoon en als de lakens maar schoon zijn vind ik het prima. De badkamers daar in tegen zijn vaak minder schoon, maarja wat wil je ook voor deze prijs.

Je kan ook overal langs de kant van de weg eten kopen. Je hebt hier heel veel kleine winkeltjes war je drinken en wat te eten kan kopen. Zelfs gasoline voor in de brommer is overal langs de kant van de weg te krijgen.

De mensen hier zijn heel erg vriendelijk kunnen alleen vaak geen engels. Als je de weg wilt vragen moet je wel net iemand treffen die een paar woorden engels kan en dat zijn vaak nog de kinderen. Maar met aanwijzen op de kaart of bijvoorbeeld een dolfijn nadoen kom je heel erg ver haha. De kinderen hier zwaaien ook allemaal naar je als langs komen en roepen allemaal hello! En soms how are you of what is your name. Je kan hier namelijk overdag naar een school waar ze kmer krijgen en die is gratis en s avonds kunnen ze naar een avond school waar ze engelse les krijgen en die is niet gratis. Maar volgens mij gaan er best veel kinderen naar de engelse school, omdat ze zo ook weer geld kunnen verdienen als ze engels kunnen.
Wat ook nog grappig is dat de mensen hier met ons op de foto willen. Ik ben nu al 3 keer gevraagd om samem met iemand op de foto te gaan en dan pakken ze soms ook nog je hand haha. En je ziet ook vaak dat ze foto's van guus en mij aan het maken zijn of dan komt iemand even naast ons zitten voor de foto. Dat gebeurd vaker in de minder touristische plaatsen.

Nou dit was het als jullie nog meer willen weten horen we het wel :)

1. Thijs:
    19 november 2014
    Mooi om te lezen dat jullie na drie weken al behoorlijk zijn ingeburgerd. Wordt nog lastig als jullie straks in Nijmegen moeten uitvechten wie het eten gaat bereiden en weer zelf mag fietsen.
    Blijf genieten en schrijven.
    Groet
    Thijs
  2. Opa en oma:
    19 november 2014
    Wij gaan ook eens proberen om voor 4€ een maaltijd te koken, zal niet gemakkelijk zijn.Fijn dat het met jullie goed gaat.
    XxxxxxxxxOpa Oma.
  3. Peter en marianne:
    19 november 2014
    Leuk om de praktische kant een keer te lezen. Fijn dat in het moment leven, zonder al teveel geplan, zo goed bevalt. Heb je je hele leven wat aan....Dikke kus voor allebei, Marianne
  4. Annelies:
    19 november 2014
    Leuk deze achtergrond info. Dat had ik graag gezien, dat nadoen van dolfijnen, kan me eigenlijk zo wel iets bij voorstellen :)
    Geniet ze, al hoef ik dat niet te zeggen, dat lukt jullie goed zo te lezen in de verhalen. Hartstikke fijn voor jullie, maar ook voor t thuisfront als ik voor mezelf spreek.
    AnneLiefs
  5. Nico:
    19 november 2014
    Hartstikke mooi om te lezen. Als jullie deze levenswijze straks in Nederland ook toepassen en, de door Thijs geschetste vraagstukken overleven, dan hebben jullie in een mum van tijd een fortuin bij elkaar. Moet en jullie wel weer naar het oosten want als je eenmaal bij en met de belastingdienst op de foto staat dan is het zo weer opperdepop
  6. Patrick:
    24 november 2014
    Dag luitjes. Ik moet zeggen dat ik dat wel graag gezien had, veerle die een dolfijn aan het nadoen is. dat moet je thuis maar eens voor doen