Dag 160 Kathmandu

13 april 2015 - Kathmandu, Nepal

Nou hij is aangebroken onze laatste dag in Kathmandu. Het voelt ook een beetje als de laatste dag van de reis, omdat de twee dagen hierna twee reisdagen zijn.
Guus wilde vandaag voor de laatste keer nog iets cultureels/religieus doen dus we zijn naar een van de grootste stupas van de wereld gelopen.

Zoals we gisteren al hadden gehoord zou er vandaag waarschijnlijk een staking zijn en die was er. Wow het was ineens rustig op straat, je zag niet meer over de kleine taxi toyota's in de smalle straatjes. Echt  hoe veel hier door een klein straatje wordt geperst is niet normaal, mensen, auto's, brommers en riksja's  het kan allemaal of nja ze zorgen gewoon dat het kan. Maar vandaag was het heel rustig op straat, maar er was wel veel politie te zien. We hebben wel geluk dat we gisteren nog alle laatste dingetjes hebben gekocht, want heel veel winkels waren nu dicht, echt heel de stad is in staking. Gekukkig rijdt er wel een touristbus van en naar het vliegveld, want de staking duurt 1 tot 3 dagen em we moeten morgen toch echt bij het vliegveld komen. Er rijdt nog wel een enkele taxi rond, maar die zijn ivm met de staking heel duur.

De wandeling naar de stupa was helemaal door de stad heen, door gedeeltes waar weinig tot geen touristen kwamen. Ik denk namelijk dat iedereen met eem taxi of riksja gaat want naar de stupa is het1,5 a 2 uur lopen. Maar wij vonden het lopen juist wel fijn, dan gaat de tijd ook sneller :) Onderweg kwamen we ook nog langs een crematie plaats van het hindoeïsme. We hadden al van Sofie gehoord dat dat wel interessant was om langs te gaan en om te zien. Alleen toen we daar aankwamen moesten we een entrance fee van 1000 rupies per persoon betalen. Dat is ongeveer 10 euro, dat vonden we een beetje veel en we hadden het geld ook niet meer. We haddem gisteren nog een keer gepind em precies genoeg zodat we vandaag nog konden eten en een een kleine entrance fee konden betalen maar niet genoeg voor dit. Ik vind het ook wel heel apart dat je dan gaat kijken hoe andere mensen hun dierbare cremeren, of je daar vrolijk van wordt...

Maar we zijn dus door gelopen maar de stupa. Het was weer een grote witte met de ogen erop. Ze waren vandaag bezig met het witten van de stupa, volgens mij moet dat echt super vaak gebeuren. Er zit hier namelijk zoveel stof in de lucht, als je even hebt buiten gelopen wil je daarna direct douchen omdat je je vies voelt van al dat stof en uitlaatgassen. Dus het witten van de stupa zal wel regelmatig gebeuren. Ze gebruiken er kalk voor dus je ziet als je de stupa van dicht bij bekijkt laagjes kalk die ook afbrokkelen. Het witten van de grote witte halve bol gaat niet met een kwast maar ze gooien er gewoon kalk op, dat was wle leuk om te zien. Hierna zijn we weer naar de kamer gelopen en hebben daar onze lunch gegeten, de broodjes die we gisteren bij de bakker hadden gehaald.

Daarna hebben we op bed wat spelletjes gedaan en gekaart en we waren een beetje rusteloos. Normaal gesproken zijn we zo goed in niets doen samen maar deze laatste dag kon ik niet goed stilzitten. We zijn daarom nog wat door Kathmandu gaan lopen. Dat was nog wel heel leuk voor de laatste keer. Nog lekker een keer, wel heel bewust dat het de laatste keer was, door de straatjes dwalen en alles bekijken. Wat zal het in Nederland rustig zijn op straat, want hier is het een grote bezigheid. We kwamen ook weer door het tandartsstraatje bah, daar zijn we al een keer erder door heen gelopen. Dat is een straatje met alleen maar tandartsen en ik heb het niet zo op de tandarts en ben heel blij dat deze reis er niet naar toe ben gehoeven. Maar alleen als je al ziet hoe het eruit ziet wil je er al niet meer naar toe. Het zijn net als in de rest van kathmandu hele kleine huisjes/kamers waar je soms zo naar binnen kan kijken hoe de patient ligt en schoon is het nou ook niet, ielw krijg er al kriebels van als ik er naar kijk.

S avonds zijn we weer bij het Yak restaurant gaan eten, want het was echt lekker eten! Nog lekker een curry met naan en rijst op en nog een keer de lekkerr cheese momo's. We hadden nog iets geld over en we hebben van dat laatste geld currykruiden gekocht. Nu hopen dat we het net zo lekker kunnen maken als we het hier voorgeschoteld krijgen. We zijn namelijk de curry's echt lekker gaan vinden. In Nederland maakte ik dat nooit voor me zelf klaar, maar eigenlijk überhaupt nooit rijst. Dat gaat in Nederland wel veranderen, ik had het nooit gedacht, maar ik ben al de rijst, noodle en curry gerechten echt lekker gaan vinden. Ik vond het nooit heel vies, maar ik was er gewoon niet zo'n fan van.

Na het eten zijn we weer naar de bakker gegegaan en voor een heel weeshuis ingeslagen. We overnachten namelijk op het vliegveld en daar is het eten mega duur, dus we hebben nu broodjes voor morgen vroeg, morgen middag en over morgen vroeger. De scheelt al weer twee maaltijden op het vliegeveld.
Nou nu nog een keer genieten van het bed want morgen moeten we het osnnoo het vliegveld comfortabel gaan maken. Weltrusten.

1. Nico:
    13 april 2015
    Jullie zijn nu alweer een paar dagen in Nederland, dus grappig om dit nog te lezen. Ik zal eens kijken of ik nog kookboeken met curry's voor jullie heb. Zelf ben ik ook echt een fan geworden door de studie Engels gek genoeg. De Indiase keuken is natuurlijk voor Britten wat de Indonesische voor ons is.
  2. Willem en Carla:
    14 april 2015
    Veerle en guus we hebben meegenoten en in een voor ons mega heftige tijd ontspannen bij de fotos de verhalen dank je wel en good luck in nederland waar mensen ook gewoon van vrijheid kunnen genieten. Geniet noglang na en tot ziens cawi