Dag 101: Yangon

9 februari 2015 - Yangon, Myanmar

Nou ons eerste nachtje in myanmar en we hebben echt heerlijk geslapen. We slapen op een dorm maar ze hadden er hele grote zachte bedden. Ze hadden er zelfs ook hele goede wifi dus dit viel ons alles mee! We hebben vanavond om 7 uur de bus naar Bagan dus we hebben vandaag een dagje Yangon voor de boeg. We hadden gisteren van een markt gehoord die redelijk dicht in de buurt lag dus daar zijn we eerst naar toe gelopen. Lekker met de benenwagen, Noortje vind lopen ook leuk dus dat is fijn. Het gaat wel goed komen met zn drieën deze twee weken :D

Het was echt leuk om zo door yangon te lopen. Het is echt een drukke stad! Maar nu een keer niet druk van touristen maar druk van locals. We kwamen al snel in een smal straatje terecht met een locale kleine markt. Weer vol met mensen waar guus een kop bovenuit stak! Wat ook wel weer leuk is om te merken is dat het lijkt alsof ze het leuk vinden dat je in hun land bent. Als je bijvoorbeeld naar hun glimlacht krijg je vaak een grote glimlach terug en ik vroeg aan een vrouwtje of ik een foto mocht maken en dat vond ze heel erg leuk. Het lijkt hier qua mensen weer meer op cambodia en ik hoef echt niet aanbeden te worden dat is zelfs niet fijn. Maar het is wel erg leuk dat je merkt dat zei het leuk vinden dat je hun land bezoekt. We voelen ons hier in ieder geval niet ongewenst.

Ze zijn hier ook heel vriendelijk en willen graag helpen. We waren namelijk op zoek naar die markt en een man zag ons zoeken en vroeg waar we naar toe wilde en liep vervolgens mee omdat hij toch in de buurt moest zijn. De markt zelf was niet heel speciaal je zag dat dit meer was opgezet voor touristen. Het was volgens ons ook een oude martk van de engelse wat nu in gebruik is genomen door de burmese mensen,

Daarna zijn we door gelopen naar shwedagon, dit is nummer 1 van de top 10 van myanmar, die moesten we dus gezien hebben! Onderweg kwamen we nog langs een andere tempel. Dit was weer een andere tempel dan we tot nu toe gezien hadden. Binnenin hadden ze allemaal bomen gemaakt op de muren en het plafond was een soort hemel. We werden ook al direct door een paar locals gespot die graag met ons op de foto wilde.

Daarna door naar de shwedagon, dit is echt een groot complex met overal waar je kijkt goud! Guus mocht alleen eerst niet naar binnen, omdat zijn broek te kort was. Tot nu toe is dat nooit een probleem geweest, maar we wisten dat ze daar in myanmar wat striktere regels over hadden dus we hadden al een extra sjaal meegenomen. Dus guus heeft rondgeparadeerd in een sjaal. We stonden toen we binnen kwamen nog een beetje op de kaart te kijken waar we nou precies waren toen er een man naar ons toe kwam gelopen. Die vroeg of we hulp nodig hadden en die begon ook direct wat over de tempel te vertellen. In het midden stond een hele grote gouden stupa, die ze helaas wel aan het restaureren waren maar hij was nog steeds imposant! Om de stupa heen had je de dagen van de week staan en bij elke dag hoorde een eigen planeet god bij die je dan daar kon eren. Het ging erom op welke dag je geboren was, noortje is op een dinsdag geboren dus dan is ze een leeuw en daar hoort de planeet mars bij, guus is op een woensdag geboren, bij de woensdag maakte ze ook nog onderscheid tussen na 12 uur en voor 12 uur, guus is s avonds geboren dus is een olifant en de planeet erbij is een hindoeïstische planeet en ik ben op een zaterdag geboren en ook nog een speciale zaterdag want het was volle maan :) en ik ben een slangdraak en de planeet saturnus.
Nadat hij alles verteld had vroeg hij of hij ons mocht rondleiden, we hadden eerder al een gids afgeslagen maar dit was een leuke man en het was erg leuk om zo wat achtergrond informatie te krijgen. Dus vanaf toen heeft de gids ons rongeleid, we hebben allemaal onze eigen dag geëerd. Je moest dan eerst 5 kopjes water over buddha gooien, dan 3 kopjes water over een god, dan drie kopjes water over het dier bij je dag en als laatste en vol kopje water laten staan als drinkwater voor buddha. Daarna zei onze gids ook nog een gebed voor ons.
Hij heeft ons verder nog over het complex rondgeleid, wat ook grappig was, was dat hij het leuk vond om foto's te maken en ook goede plekjes wist om mooie foto's te maken. Ook zijn we weer uitgebreid gefotografeerd door touristen, er wilde zelfs een monnik met ons op de foto dus dat was wel heel leuk. Ook guus is goed bekeken door iedereen, want hij had dus mijn sjaal om en dat was volgens de gids een vrouwen ontwerp haha.

Daarna was het tijd om weer naar het hostel te lopen want het was 1,5 uur met de taxi naar het busstation maar we konden het beste 2 uur van te voren gaan. Het was nog wel even haasten om op tijd te komen pfoee. Masr gelukkig kwamen we om 5 uur, wel bezweet, aan. Alleen toen kwamen we erachter dat de man een verkeerde datum op ons ticket had geschreven, paniek! Maar zo als altijd kan weer alles geregeld worden en werd er naar de bus gebeld en volgens mij terplekke op straat een taxi aangesproken en 5 min later zaten we op weg in de taxi naar het busstation. Nu alleen nog hopen dat het een beetje oke bus is want we moeten er heel de nacht in doorbrengen. Nou en het was eigenlijk wel prima, het was een normale bus maar de stoel kon naar achter we hadden genoeg beenruimte en we kregen zelfs een kussen en een dekentje. We hebben het wel eens slechter getroffen. In de bus nog een boterham met pasta gegeten en een paar mandarijntjes (we hebben tegenwoordig een nieuwe manier om geld te besparen en om een lekkere snelle maaltijd te hebben) en daarna ons best gedaan om te gaan slapen.

1. Nico:
    9 februari 2015
    Je kunt in je verhaal gewoon het enthousiasme 'voelen'. Je maakt zelf de vergelijking met Cambodja, maar dat straalt er ook vanaf. Heeft waarschijnlijk met nog oprechte authenticiteit en echt contact met locals te maken. Nog ver verwijderd van het 'Mickey Mouse' toerisme en je merkt aan alles dat dat jullie uitstekend bevalt. Ik sprak vandaag mijn vriendin Caroline nog. Zij en haar man gaan al jaren minimaal een keer naar Azië op vakantie, en proberen ook altijd het massatoerisme te vermijden. Zij zijn drie jaar geleden nog in Myanmar geweest en wat haar bijgebleven is, is de echt mindere kwaliteit van het eten, maar ook dat je er wel redelijk Indiaas en Italiaans kon eten,. Ben erg benieuwd naar jullie ervaring. Zij vertrekken binnenkort weer naar Azië en gaan nu o.a. naar Cambodja via Bangkok en een paar Thaise eilanden aan de grens met Cambodja.
    Zij maken echter nooit zulke mooie (foto)verslagen online zoals jullie. Met hun ben ik nog nooit meegeweest, met jullie ben ik nu ook al 100 dagen op vakantie, gewoon op de bank ;-)
  2. Thijs:
    9 februari 2015
    Guus je bent 's middagd om 14.00 uur geboren. Ik hoop dat je dan toch een olifant bent. Past wel bij je. Als ik er over nadenk.
  3. Opa en oma:
    9 februari 2015
    Wij zijn het echt met Nico eens, we voelen en zien dat jullie weer in--jullie land- zijn. Ook fijn dat jullie samen met Noortje al die mooie dingen gaan zien en beleven.X o o
  4. Suvana:
    10 februari 2015
    Mooie foto's, mooie verhalen, prachtige foto's! Wat een elegante bouwstijl...Ja, fijn met jullie op reis!