Dag 103: Bagan

10 februari 2015 - Pagan, Myanmar

Vandaag doen we een half dagtripje naar mount popa, dat is een tempel bovenop een vulkaan. We werden s ochtends opgehaald door een minivan, die reed ons er naar toe en zou ons daarna weer mee terug nemen.
Het was nog best eventje rijden, onderweg zijn we nog gestopt op een plek waar ze palmsuiker snoepjes, kokos snoepjes en drank maakte. Je mocht daar weer vanalles wat proeven en we hebben ook gelijk wat gekocht want het was toch wel erg lekker! Dit was wel zo'n stop waar alles tourbussen omderweg stoppen, maar we hebben toch iets gekocht dus dat zullen wel meer mensen doen.

Toen kwamen we aan bij mount popa, vanuit de verte zag het er mooi uit! Alleen we hadden er nog een hard hoofd in van hoe we erop moesten komen. Vanuit de verte leek het nameljjk als of er een krakkemikkige oude scheve trap omhoog ging. Maar gelukkig bleek dat niet zo te zijn. Het was een een prima trap met overal apen! We hadden al gelezen dat er veel apen zouden zijn en dat je goed op je spullen moest passen omdat de apen alles pakte wat ze pakken konden. Dat viel gelukkig erg mee, ze zaten alleen te bedelen en het was leuk om foto's van te maken. Eenmaal boven had je een mooi uitzicht maar nou niet heel spectaculair, het was namelijk heel stoffig wat het wat minder mooi maakte. Bovenop had de groep van myanmarse mensen ons weer ontdekt. Het was dezelfde groep die we ook in bagan hadden gezien en die continue met ons op de foto wilde. Nou het riedeltje begon weer van voor af aan. We zijn wel weer duizend keer op de foto gezet, samen, alleen, met iedereen apart of samen met een groep. Tot dat we er op een gegeven moment er wel klaar mee waren, want uizichzelf zouden ze nooit stoppen haha. We zijn ook weer met allemaal andere mensen op de foto gegaan, maar wat wel het voordeel is is dat je dan direct ook aan hun kan vragen of je een foto van ze mag maken. Foto's van mensen maken blijft namelijk toch altijd nog een lastig dingetje, maar dit maakt het veel gemakkelijker :)

Op de terugweg hebben we wel nog even aan de chauffeur gevraagd of hij wilde stoppen waar we een foto vanuit de verte van mount popa konden maken. Want dat geeft toch een indrukwekkender beeld.

Terug in het hostel hebben we eerst even op bed gechilled en daarna zijn noortje en ik naar de markt gelopen. We wilde namelijk nog wel een typische myanmar rok hebben, want iedereen loopt hier namelijk in een rok en het is heel erg handig voor alle tempels. We hadden al snel een kraampje gevonden en toen begin het eerst beslissen welke soort stof we wilde em daarna nog afdingen waar we allebei geen held in zijn. Maar uiteindelijk is het nog best goed gelukt en zijn we zeer tevreden :) Dus vanaf nu kunnen we hier op z'n myanmars bijlopen.

S avonds hebben we nog lekker en spotgoedkoop gaan eten in het restaurant naast ons hostel en hebben we s avonds nog de foto's gekeken. We maken nu foto's met twee camera's want noortje heeft haar eigen camera natuurlijk ook mee. Dus we hebben nu wel echt zooo veel foto's, dat uitzoeken wordt nog een hele klus.

1. Nico:
    10 februari 2015
    Op Bali heb je ook van die apen die er met alles wat los en vast zit vandoor gaan. Volgens mij hebben die iets van Thijs zijn camera gegraaid, Lisanne haar pet, en van 'ons moeder' de bril, net voordat ze er bijna met haar zelf vandoor gingen.
    De apen in Myanmar hebben duidelijk nog niet de 'handelswaarde' van de toerist in de gaten. Fijn dat jullie toch lekker gegeten hebben. Ook weer leuke foto's en ik denk dat de Myanmarese mannen zich enigszins jaloers afvragen hoe dat zit met die blanke reus en zijn twee vrouwen :-)
  2. Suvana:
    10 februari 2015
    In india hebben we geleerd dat apen plastic tassen interessant vinden...kan voedsel inzitten...gewone rugtassen e.d. zijn veilig..
    Palmsuiker is erg hip in de suikerwereld...lage glycemische waarde en daarmee "gezonder"....
    Knuffels XOXO
  3. Thijs:
    10 februari 2015
    Stukje handel: je traint de aap in het weghalen van spullen. De nootjesverkoper kan zijn prijs nu behoorlijk opvoeren want de aap ruilt voor nootjes. De gids de je niet nodig had biedt nu zijn diensten tegen betaling van een hoger bedrag aan. Slotsom: je hebt op het eind veel minder geld maar een goed verhaal en je kostbaarheden terug, de aap heeft nootjes, de nootjesverkoper omzet en de gids heeft sneller geld verdient. Iedereen blij toch.
  4. Ad en Loes:
    11 februari 2015
    Wij genieten erg van jullie verhalen maar ook van het commentaar van Nico!! Wij geloven, weten zeker, dat jullie sneller typen dan wij kunnen lezen. Heerlijk zo'n apentrap. Wij zitten hier in de kou jullie warme verhalen te lezen.
  5. Erik en Ankie Jansen:
    11 februari 2015