Dag 104 Bagan

13 februari 2015 - Pagan, Myanmar

Vandaag hebben we nog een half dagje bagan en vanmiddag hebben we de bus naar Mandalay. We hebben lekker rustig aangedaan en hebben toen de fiets gepakt om weer op z'n hollands alles te verkennen. Aangezien we twee dagen geleden de grotere tempels hebbben gezien, zijn we nu begonnen met wat kleinere. Deze hebben allemaal hun eigen bewaker die jou dan binnen laat en een kleine rondleiding kan geven. Natuurlijk heeft deze man meteen ook een heel scala aan schilderijen en tekeningen. Ze hebben hier wel een slimme manier van verkopen, ze bieden je een dienst aan en dan vragen ze alleen of je dan hun winkeltje wilt bekijken. Hierdoor bekijk je goed het winkeltje en omdat ze jou ook wat hebben gegeven, ben je iets meer geneigd om wat te kopen.

De kleine tempels stonden allemaal dichter op elkaar en gaf zo wel weer wat mooie foto gelegenheden. Bij een tempel verkochten ze ook de longhi (oftewel de mannen rokken) en na de vrouwen gisteren kon ik natuurlijk niet achterblijven. Ik moet zeggen dat het echt heel chill zit, dus die hou ik er nog even in. Op een gegeven moment hadden veerle en noortje hetngezien en ik wilde graag nog even wat tempels zijn voordat we bagan zouden verlaten. Ze lijken allemaal op elkaar dus op een gegeven moment had je het ook wel gezien, maar ik wilde niet iets speciaals missen. Ik ben dus in een uur tijd nog even het park door gesjeesd en heb mijn verzadiging ook bereikt. Wel nog mijn beste afdingactie tot nu toe gehad. Eerst kreeg ik een gratis speldje van een vrouw om bij hij shopje te komen. Dus ik naar het shopje toe en zag een jade (natuurlijk zo nep als wat) olifantje met de slurf omhoog. Ja mam, ik weet dat dat ik om 10 voor twee geboren ben. Maar dat is dus de avond, gelukkig nog een olifant :) sochtends is trouwens ook een olifant maar met de slurf naar beneden. Ze begon met een prijs van 12 dollar, dat zou dus echt niet gaan gebeuren. Ze zei dat ik alle prijzen mocht zeggen dus ik zei 3, dit is me uiteindelijk ook gelukt, dus dat was echt bizar. Toen kreeg ik van een andere vrouwtje een gelige steen (uitleg volgt) om bij haar te komen kijken, maar daar heb ik niks gekocht, maar dus voor 2,40 drie dingen gekocht. Terwijl Noortje en Veerle heerlijk aan een biertje zaten

Uitleg: hier in myanmar zie je echt bijna iedereen met een gele stof op hun gezicht. Dit schijnt een soort zonneschermende stof te zijn die ze uit een boom halen. Nu heb ik dus zo'n blok gekregen, we hebben alleen geen idee hoe we het moeten gebruiken, maar ik vind het wel leuk om te hebben.

Toen het busje in, we hadden echt een grote minivan voor ons drieën, zo af en toe stapte er iemand in of uit, maar vergeleken met andere landen hadden we heel veel ruimte. Wel een beetje last gehad van alle roggels van de mensen hier. De helft kauwt op de betelnoot en spuugt het uit en de andere helft houdt er gewoon van om te roggelen, wel een heel irritant geluid. Goed aangekomen in mandalay en morgen gaan we de omgeving verkennen. We hebben s avonds nog even rond gelopen maar er viel hier echt niet zo veel te beleven. Dus we zijn maar weer terug naar het hotel gegaan om van de wifi gebruik te maken, want wifi is hier schaars. Al hebben we veel meer wifi dan we hadden verwacht, het is geen goede wifi maar soms wel goed genoeg om de verhalen erop te zetten :)