Dag 153 Chitwan

2 april 2015 - Chitwan, Nepal

Nou vandaag gaan we de jungle in! Na het voorproefje van gisteren hebben we er echt zin in. We hebben vandaag een vol programma, eerst een boottochtje over de rivier, dan een junglewalk, dan olifant bathing, lunch en als laatste jeep safari.

De  boot waar we inzaten was van een boomstam gemaakt die was uitgeholt dus lekker krapjes, maar ach dat zijn we wel gewend deze reis. Het weer was vandaag niet zo best, het was grauw en leek alsof het elk moment kon gaan regenen, maar daar hopen we niet op! Toen we op het water zaten begon het ook nog eens te onweren, bah, gelukkig was het met name donder en was er weinig bliksem dus we zouden niet geëlektrocuteerd worden. Maar al met al was het een onheilspellend weertje, maar het had ook wel wat. Tijdens het boottripje veel vogels gezien waar onze gids weer alle namen van wist. Ik heb ze alleen niet allemaal onthouden en had van veel ook geen idee wat de naam het Nederlands was, maar het was wel leuk om al die verschillende vogel soorten te zien. Verder hebben we ook nog een hert gezien wat uiteindelijk een koe bleek te zien en toen kwamen we aan bij de plek van bestemming. Vanaf hier zouden we gaan lopen!

We hadden al direct geluk, want na 5 minuten lopen zagen we al een neushoorn die rustig het water in ging. Het zijn toch wel bijzondere beesten om te zien, heel gaaf. Toen kregen we eerst nog wat informatie van de gids, wat te doen als je een neushoorn te dichtbij ziet. Nou rennen! En tegelijkertijd een boom zoeken van minstens 3 meter hoog waar je in kan klimmen. Als er geen goede boom is is achter een boom gaan staan ook nog een optie en je kan ook nog iets weg gooien. Bijvoorbeeld een kledingstuk ofje tas, met de hoop dat de neushoorn dan daar achteraan gaat. Nou dit klonk spannend, maar dat zullen we toch wel niet nodig hebben dacht ik...

Het was toch wel spannend om zo op safari te gaan en het weer hielp daar ook bij mee. Het was namelijk nog steeds aan het rommelen bij een grijze lucht en het idee dat er om je heen neushoorns en tijgers kunnen zijn helpt ook mee natuurlijk.
Tijdens het eerst gedeelte van de wandeling hadden we een paar herten, verscholen in de bosjes, gezien. Ow we hadden trouwens twee gidsen, een liep voorop en een achteraan. Het is ook verplicht om twee gidsen te hebben, maar echt iets om zich en ons te verdedigen hadden ze niet. Ze hadden alleen een houten stok bij en of ik daar nou zoveel vertrouwen in heb... Deze neushoorn soort is wel kleiner dan de Afrikaanse variant, maar ik vond ze nog steeds behoorlijk groot!
Ik moest eigenlijk ook al van het begin af aan naar de wc... Bosjes genoeg zou je zeggen, maar bosjes waar neushoorns, tijgers, beren en wilde zwijnen in kunnen zitten spraken me niet zo aan. Maarja ik ben een vrouw en uiteindelijk moest ik toch wel nodig. Toen kwam er ook nog bij dat de gids zei wel oppassen voor de bloedzuigers, fijn... Maar ik heb het overleefd en we konden weer verder. Op een gegeven moment dacht de gids dat er een beer in de verte liep, er komt hier namelijk ook een kleine beersoort voor. Alleen het bleek geen beer maar een pauw te zijn, ach ja, ook leuk. We hebben ook nog een olifant gezien,maar dat was geen wilde. Het was een gepensioneerde olifant die mocht gaan en staan waar ze wilde. Ze kon zelf overdag naar de jungle lopen en kwam dan ook zelf s avonds weer terug voor eten.

Nou nu komt het spannendste gedeelte van het verhaal, maar bedenk maar dat ik dit veilig schrijf vanuit onze kamer.
We liepen door wat dichter begroeide bosjes toen we links van ons een geluid hoorde en toen ik en de gids naar links keken stond daar een neushoorn 10 meter van ons vandaan met het hoofd naar ons toe gericht. Het was echt super dichtbij en de gids riep ook gelijk rennen, nou toen sloeg mijn hart nog meer op hol, want als de gids dat zegt moet het toch wel nodig zijn. Guus had alleen de neushoorn nog niet echt gezien en die dacht leuk neushoorn,dus ik nog een keer rennen  Guus. Nou dus wij rennen, met guus voorop want die was op een of andere manier voorop terecht gekomen. Hij had alleen geen idee waar naar toe dus gewoon maar blijven rennen. Maar gelukkig kwam de neushoorn niet echt achter ons aan!  Toen werden we bij een boom gezet waar we eventueel in konden klimmen en gingen de gidsen kijken waar de neushoorn gebleven was. Uiteindelijk konden wij ook dichterbij komen en hebben we hem nog gezien. Ik heb geen idee of de neushoorn nou echt direct een gevaar was, maar het feit dat hij zo dichtbij was  met de kop naar ons toe stond en een geluid maakte was genoeg om mijn hart goed te laten kloppen pfoee. En ik van te voren maar denken, rennen nee dat zal toch wel niet hoeven. Ik had eerlijk gezegd ook wel gedacht dat de neushoorn niet zo in het dicht begroeide bos zou zitten maar eerder bij de rivier bij een meer  open gedeelte.

Nou en toen weer verder, goed op mijn hoede want nu wist ik dat ze echt overal konden zitten. Helaas hebben we geen tijger gezien, maar wel zijn pootafdrukken. Het waren echt hele grote pootafdrukken, dus of je die te voet wilt tegen komen... Maar de kans dat je een tijger ziet is heel klein, de gidsen zeggen dat je ze soms wel ziet, maar ze zijn schuw en zoveel lopen er niet meer rond. Het is dan wel geen tijger, maar een voet afdruk is ook leuk.

Op het einde van de junglewalk begon de lucht er wel heel dreigend uit te zien en toen we net klaar waren barstte de hemel ook open. Gelukkig konden we met een auto worden opgehaald om weer naar ons hotel te komen. Het was nu alleen de vraag of de jeepsafari doorging, het zou in ieder geval niet door gaan als het zou regenen dus hopen op het beste.
Het bleef alleen helaas regenen,  het scheelde wel dat we voor de jeepsafari extra hadden betaald dus dat geld kregen we terug. We hadden het leuk gevonden om de jeep safari te doen, maar we hadden de neushoorns al heel goed gezien(bijna te goed) en de kans op een tijger is zo klein dat het ook wel goed is.

We waren nog niet naar het olifant breedingcentre geweest, wat ons wel beloofd was dus daar gingen we nu maar achteraan. Het was even weer goed doorvragen en bij ons punt blijven maar uiteindelijk zijn we er naar toe gebracht. Dat was nog wel heel leuk om te zien, want ze hadden veel baby olifantjes en ook twee super kleine. Die waren echt zo schattig, ze waren de hele tijd een soort van aan het stoeien voor zover datbij olifanten kan.

S Avonds zijn we nog een keer het rondje zelf gaan lopen wat we gisteren met de gids hadden gelopen. Misschien zouden we nog wel een neushoorn zien. Een neushoorn hebben we niet meer gezien, maar wel een mooie zonsondergang. Eigenlijk zouden we gisteren ook voor de zonsondergang dat rondje lopen, maar het was bewolkt dus van een zonsondergang was niets te zien. Er warem vandaag ook wolken, maar er waren wel prachtige kleuren en de zon piepte er regelmatig tussendoor. Het was weer eens prachtig.

1. Peter en marianne:
    5 april 2015
    Colette!!!!! Gelukkig dat het zo afgelopen is..xx