Dag 107 Hsipaw

18 februari 2015 - Hsipaw, Myanmar

Vandaag het avontuur van Norel, soesje en Peer (dit wordt de naam vna onze nieuwe serie kinderboeken haha de avonturen van Norrel, Soesje en Peer).

We hadden gisteren gehoord dat er van 2 tot 6 uur s ochtends een ochtend markt was waar allemaal minoritys uit hun dorpjes naar Hsipaw kwamen om groente en fruit te verkopen. We hadden onze wekker gezet en dan zouden we wel kijken of we wilde opstaan. Guus en ik zijn uiteindelijk wel gegaan en het was wel leuk om te zien. Sommige kraampjes hadden namelijk alleen maar kaarsen als verlichting en dat gaf een heel leuk beeld. Het was een kleine markt dus na een half uurtje zijn we lekker weer in bed gekropen.

Hsipaw staat met name bekend om zijn trekkingen, alleen we hebben hier maar 1 dag dus een meerdaagse trekking zit er niet in. Toen we gingen navragen hoe duur een 1 daagse trekking was viel dat ons toch een beetje tegen. Gelukkig kon je heel veel ook zelf doen dus we zijn lekker zelf op pad gegaan. Je had een aantal dingen die je kon doen en als eerste gingen we op weg naar de waterval. Gelukkig waren deze fietsen beter dan in Bagan, maar ik ben toch blij als ik thuis weer op mijn eigen fiets zit ( en eigenlijk is die niet eens heel fijn, maar stukken beter dan hier).

Owww wacht ik vergeet gewoon bijna ons superdeluxe ontbijt te vermelden! Bij het inchecken hadden ze ons een very very big breakfast beloofd. Nou en ze kwamen hun belofte na, we hadden een buffet ontbijt. Na heel veel ontbijtjes van brood met aardbeienjam viel dit zeer in de smaak. Ze hadden rijst, pannekoekjes, ovengebakken tomaten, super lekkere gebakken aardappeltjes, je kon je eigen noodle soep maken, bruin brood!! wat je kon roosteren (later kwamen we er achter dat het zelfgebakken was, daarom was het zo lekker), fruit, sinaasappelsap, ze bakte terplekke een eitje voor je hoe je maar wilde en natuurlijk aardbeienjam haha.
Nou daar hebben we van genoten, zelf zo dat we eigenlijk tot het avondeten niet veel meer gegeten hebben haha.

Maar weer door naar de orde van de dag, met de fiets op weg naar de waterval. Het was maar 20 minuutjes fietsen en dan zouden we de fiets bij een monastery kunnen  laten staan en dan nog een uurtje lopen. Het was alleen nog even discussie waar we nou waren en waar we nou de fiets moesten laten. We zouden namelijk ook een vuilnisbelt moeten zien, maar myanmar is net zoals de andere landen hier best wel vervuild. Dus was dit nu een vuilnisbelt of was het gewoon veel afval bij elkaar. Maar we zijn er uiteindelijk gekomen, toen we bij de vuilnisbelt aankwamen die ze bedoelde wisten we ook direct dat ze die bedoelde. Bleh allemaal vuilnis wat ze aan het verbranden waren, maar dan niet zoals in Nederland maar gewoon hopen afval in de natuur aansteken. Als je het over natuurvervuiling hebt... Maar toen we er voorbij waren liepen we door een mooi landschap en heel gevarieerd, rijstvelden, bomen, bloemen, stroompje water. De waterval zelf stelde niet heel veel voor omdat het het droge seizoen was, maar hij was alsnog mooi om te zien. We hebben daar lekker pootjegebaden om af te koelen wat mandarijntjes gegeten en weer terug gelopen.

De volgende bestemming waren wat dorpjes langs de rivier. Maar ook hier was het weer lastig vinden, waar is ons richtings gevoel gebleven haha. Normaal gesproken vinden we alles best makkelijk. Maar we hebben we weer leuk gelopen. Deze keer over het spoor en nee dat is hier niet gevaarlijk, er komen hier maar 2 treinen per dag en die rijden zooo langzaam. Maar uiteindelijk zijn we maar omgedraaid, want we hadden op de heenweg mister shake gezien. Dat is een klein restaurantje die ze ons bij ons hotel hadden aangeraden. We hadden alle drie wel zin in een shake dus we zijn er naar toe gegaan. Oohh en mjammiieee je kon er echt allerlei shakes krijgen, hij had een paar voorbeelden op een menu staan maar je kon ook zelf combinaties bedenken en dan kon hij ze maken. Ze werden ook allemaal vers terplekke gemaakt en ze waren heerlijk. We hebben er alle drie 2 op en toen hadden we ook wel en zin om iets te snacken. Het eetmenu was maar heel klein maar ze hadden guacamole met chips, dus de keuze was snel gemaakt. Ook de guacamole was heerlijk! Dus hier gaan we waarschijnlijk wel weer terug :)

We hadden voor vandaag nog 1 ding op de planning staan en dat was zonsondergang op een berg. Het was gelukkig niet heel ver op een fiets dus we waren er zo. Alleen toen moesten we nog de berg op, dat was nog een heel geklauter. Maar het uitzicht was prachtig, je kon namelijk over heel hsipaw heen kijken. Er waren wel veel touristen op de berg maar dat was wel gezellig. We hebben met een Nederlands meisje een een Nederlands wat ouder stel gepraat. Er zijn hier echt veel Nederlanders, eigenlijk in heel myanmar. Maar hier in hsipaw is toevallig ook een nederlandse tourgroep, dus overal om ons heen horen we Nederlands dat is wel apart.

We hadden nog geen idee waar we gingen eten, maar het was zo lekker bij mister shake dat we daar ook maar zijn gaan avondeten. Maar weer terug bij het hostel hadden we wel een probleempje want de bus van 10 uur s ochtends naar Mandalay ging niet meer. Dus we moesten eigenlijk dan de bus van 6 uur  s ochtends hebben om onze aansluiting te halen, maar daar hadden we eigenlijk niet zo zin in. Er gaat namelijk ook een direct bus vanuit hsipaw naar kalaw, die bus viel in prijs wel mee dus toen hebben we maar besloten om die bus te nemen en het andere ticket de cancelen. Dit was eigenlijk voor het eerst dat we zo vroeg van te voren een busticket hadden geboekt. Maar de man in ons hostel in mandalay zei dat er geen bussen vanuit hsipaw naar kalaw gingen en dat je optijd moest reserveren voor de nachtbus van mandalay naar kalaw. Dus dat geloofden we, maar dat was dus niet waar... maarja het ging maar om 10 euro dus het is  te overzien en zk zie je maar weer dat je echt nooit hier vroeg van te voren iets hoeft te boeken. Het voordeel is wel dat we nu nog een heerlijk ontbijt bij ons hotel hebben en dat we nog naar mister shake kunnen :)