Dag 118 Trawangan

27 februari 2015 - Gili Trawangan, Indonesië

Vandaag willen we lekker nog een dagje niets doen en gaan beslissen waar we de duikcursus gaan doen. Gisteravond hebben we ook al wat rondgekeken en rondgevraagd, maar het is erg lastig hier. Er zijn namelijk 21duikscholen op dit kleine eilandje en ze hebben een afspraak dat alles dezelfde prijs is. Als je dus gaat rondvragen dan is er dus niet heel veel verschil tussen de duikscholen. Een duikschool bood ons zelfs kaas aan om ons binnen te halen. We zijn uiteindelijk bij Blue Marlin Dive terecht gekomen. Hun plekje zag er heel goed uit, met een net zwembad om te oefenen en ze boden ons aan de cursus in het nederlands te volgen. Ondanks dat we eigenlijk geen problemen hebben met het engels, vonden we het toch wel lekker om in het nederlands te lessen, want dan kun je gemakkelijker alles vragen en is de small talk ook wat makkelijker. Wel afgesproken dat we de terminologie ook in het engels willen, want dat is makkelijk als we nog een in het buitenland gaan duiken.

Zoals ik al zei was het de bedoeling om helemaal niks te doen vandaag. S ochtends hebben we eerst geslapen en zijn we ons ontbijtje gehad. Helaas was het toen nog niet echt geweldig weer om het water in te gaan. Ze hadden ons aangeboden dat we vandaag al wat filmpjes konden kijken bij de duikschool om het de komende dagen wat rustiger te maken. Wij besloten toen om dat maar vannochtend te doen, dan  konden we als het weer beter was het water in.

Pfoee die films duurde in totaal toch wel lang, we hebben er wel 3 uur gezeten. En dan dus allemaal informatie, het was niet moeilijk, maar om je ineens weer te moeten concentreren tijdens deze reis was wel lastig en dat concentreren is in Nederland al lastig. Eigenlijk stond snorkelen voor vandaag op de planning omdat je hier met snorkelen ook al hele mooie dingen kan zien. Het was alleen al half 3/3 uur voordat we klaar waren. Maar toen we langs het strand liepen zagen we nog mensen in de zee snorkelen dus zijn we toch nog het water in gegaan en het was de moeite waard! We wisten dat je hier bij het duiken en snorkelen zeeschildpadden kon zien, maar we hadden niet verwacht er al zo snel, zo'n grote en zoveel te zien!

Terwijl we nog van de vissen aan het genieten waren kwam de eerste schilpad al in beeld. Het is echt heel gaaf om van zo dichtbij een schildpad voorbij te zien zwemmen en ze gaan niet snel dus je kan er heel gemakkelijk achteraan zwemmen om ze te volgen. De schildpadden gaan ook heel vaak ergens chillen op de bodem, dus als je je dan laat zakken kun je ze echt van dichtbij zin. Het zijn echt hele relaxte beesten, ze liggen wat, ze chillen wat, ze zwemmen wat en dan moeten ze weer ademen. Als ze ademen zwemmen ze naar boven en komen ze naar jou toe. Op een gegeven moment zater er zelfs twee schildpadden bij elkaar, echt geweldig. Het water is ook super helder waardoor je ze ook goed kan zien. Maar het zijn niet alleen de schildpadden die hier leuk en mooi zijn, maar je hebt ook heel veel vissen in alle kleuren die me maar kan bedenken. We hebben al twee bekende vissen gezien. De regenboog vis, waar je vroeger zo'n boek van had en vis uit nemo, Gill heet die volgens mij, het wad een zwart wit gele vis en in nemo was hij de baas in het aquarium en had hij een litteke over z'n oog. Het waren er zoveel, we hadden niet verwacht dat we tijdens het snorkelen al zoveel soorten zouden zien.

Het was ook heel gaaf, toen we op een gegeven moment heel stil in het water gingen hangen kwamen er allemaal vissen om ons heen zwemmen, echt heel dicht bij en eentje nam zelfs een hapje van mijn vinger, dat was wel heel grappig maar even schrikken.

Het snorkelen heeft misschien ook al een heel klein beetje voorbereiding voor morgen. (Even vanuit Veerle) Ik ben namelijk eigenlijk geen enorme held onder water, ik hou er bijvoorbeeld helemaal niet van als iemand me onderwater duwt. Zolang ik zelf de controle heb over wat ik doe onder water is het prima, maar niet als ik dat niet heb. Ik hoop daarom dat ik bij het duiken goed het gevoel heb dat ik zelf de controle heb. Maar we hebben er allebei super veel zin in!

We hebben vandaag weer lekker wersters gegeten, er is hier namelijk een plek waar je heel goedkoop pastas en pizzas hebt. Je krijgt hier ook nog een gratis salade bar en soep bij. Dus voor drie euro kun je je helemaal klem eten, en na drie maanden niet echt grote porties gehad te hebben was dit wel echt lekker. Op de markt is ook nog een standje waar ze heel veel goedkope cakejes verkopen, en ook deze zijn heel erg lekker, zelfs de chocoladecakjes. Die hebben we al zovaak geprobeerd, maar dit is dus de eerste die goed smaken. Toen lekker redelijk vroeg naar bed want morgen is een spannende dag.

1. Nico:
    27 februari 2015
    Ik heb deze keer per ongeluk eerst dag 119, 'Diving, The real Thing' gelezen, dus ik 'dook' nu pas in de prelude. Daardoor een beetje de opbouw van de spanningsboog gemist, maar die opbouw is erg sterk, met een echte 'cliffhanger'. Wat zou er morgen allemaal gaan gebeuren? Ik wist de afloop al, maar de lezer die de goede volgorde aanhoudt gaat net zo vol verwachting slapen om samen met jullie morgen in het water wakker te worden. En wat een mooie foto's weer.
  2. Suvana:
    2 maart 2015
    hmmm ik ga dadelijk dus duiken met jullie!
    mijn eerste duikervaringen waren op Bali! en er was een haai in het water....die heb ik niet gezien, want ik lag met m'n ogen dicht aan het zweven in het water....de instructor was wel in een shock van mijn gezweef....