Dag 121 Gili Trawangan

28 februari 2015 - Gili Trawangan, Indonesië

Het is al weer de laatste dag van de cursus, zoals heel onze reis de tijd vliegt!!We hebben gisteren het zwembad gedeelte afgerond, dus vandaag hebben we 2 duiken in de zee jippi!

De ochtend duik ging naar sharkpoint dus we hopen een (kleine) haai te zien. Wij zitten alleen wel aan omze limit van 18 meter en vaak zitten ze wat dieper maar we zullen zien. We hoefde deze duik maar twee oefeningen te doen en voor de rest kunnen we lekker rondzwemmen en kijken. De oefeningen die we moesten doen waren, doen als of een out of air was, dit aan je buddie vertellen, de alternative air source van de buddie gebruiken en samen omhoog zwemmen. Dit hoefde niet vanaf de 18mefer, maar pas als we de safety stop op 5 meter hadden gemaakt. De andere oefening was met het kompas zwemmen, niet heel ingewikkeld alleen een rechte lijn een kant op en dan met je kompas weer precies op dezelfde plek uitkomen.

Alleen al direct toen we het water in gingen merkte we dat er stroming was. Niet heel erg maar doorde stroming was het lastig om de oefening uit te voeren omdat je door de stroming opzij gedrukt wordt. Daarom doen we die oefening de volgende duik. Vandaag heb ik nog een kilootje minder dus ik zwem nu uiteindelijk met 2 kilo, dit maakt mijn boyancy houden toch weer wat makkelijker. Had alleen even een handje nodig van de instructeur met naar beneden gaan. Ik ben nu dus weer een kilo lichter en moet echt op mijn ademhaling naar benenden. Ik wist voor het duiken niet dat je ademhaling zoveel invloed had. Je kan door dieper in of uit te ademen echt hoger of lager in het water komen te liggen en hoe snel je adem haalt heeft natuurlijk ook invloed  op hoe snel je lucht op gaat. Dat gaat bij mij erg goed, ik was als een vis in het water want hou altijd best wat lucht over. Het scheelt ook dat Guus en ik relaxt in  het water zijn, dat scheelt ook weer lucht. Onze instructeur heeft wel een paar keer gezegd dat hij ervan stond te kijken hoe makkelijk we alles oppikken en hoe rustig we blijven :)

We hebben deze duik helaas geen haai gezien, dat kwam ook mede door de stroming. Die stond namelijk verkeerd en we konden daardoor niet naar de beste plek van de duik site. Maar niet te min was het weer een heerlijke duik. Ik vond het ook wel fijn om een keer met wat stroming gedoken te hebben, want dan weet je ook hoe dat is. In de boeken hebben ze het namelijk steeds over uitputting, maar had daar onderwater nog niet veel van gemerkt. Nu was ik ook nog niet uitgeput, maar je merkte dat het wel veel moeite koste om tegen de stroming in te zwemmen terwijl je dan vervolgens bijna niet vooruit komt. Het leukste van de stroming was het terug gaan. We waren toen boven een kloof waardoor we heerlijk erboven konden zweven en je zelf mee laten nemen door de stroming, wat een geweldig gevoel.

Op een gegeven moment dacht ik dat ik een baby haai zag, dus ik gebaren met de vraag is het een haai. Toen zei onze instructeur, dat het geen haai was maar een vis die aan vaak bij een haai in de buurt was . Maar ik zag alleen het signaal haai dus helemaal bljj dat ik een haai had gezien... hahah, aan de oppervlakte kwam ik er dus achter dat het geen haai was maar een vis die op de ruggen van haaien leven, bijna hetzelfde ;) Ach ja ook leuk.

We hebben deze duik heel veel grote versies van dieren gezien, bijvoorbeeld een grote cuttlefish die ook nog zwom. Vaak liggen ze alleen op de bodem maar deze zagen we dus in beweging :)
Ik schrok me op een gegeven moment ook kapot. Guus had namelijk net een plek aangewezen waar een lionfish zat. Die zat ergens onder een rots, dus ik was me voor die rots aan het manouvreren en op het moment dat ik weer op kijk zie ik echt een enorme lionfish recht voor me zwemmen! Ik heb me zo snel mogelijk uit de voeten gemaakt. De lionfish is namelijk giftig, je gaat er niet dood van maar je wilt er niet door gestoken worden. Voor mijn gevoel kon ik hem aanraken als ik alleen maar mijn arm uitstak maar waarschijnlijk was ik er wel iets verder van vandaag dan ik dacht. In het water lijkt alles namelijk groter en dichterbij, maar het was wel vet om deze te zien. We hadden namelijk voornamelijk kleine lionfish gezien en die zaten eigenlijk altijd stil bij een rots en deze zwom dus echt recht voor mijn neus. Wat ook nog vet was om te zien was een grote octopus, guus had hem eerst op een steen zien liggen en toen hij ging zwemmen veranderde hij van kleur. Eerst had hij de kleur van de steen en tijdens het zwemmen werd hij zwart. Ik heb hem alleen zwemmend gezien. Verder hebben we nog schildpadden, manta shrimp en de unicornfish.

We moeten nog een toets maken voordat we onze padi krijgen,dus die gaan we tussen de middag maken. Maar eerst kregen we nog was uitleg over decompressie ziekte en over de non stop limits. Dat vonden we allebei erg interessant en het was ook leuk, want onze intructeur wist van beide veel af en vond het leuk om uit te leggen. Wij zijn namelijk niet tevreden gesteld met alleen de info dat het er is en hoe je bijvoorbeeld op de tabel de no stop limit kan aflezen. Er kwamen direct al direct allemaal vragen op waarom dan en hoe. Dus we zijn er nog wat dieper op in gegaan en daar kwam onze kennis over verschillende soorten weefsel en halfwaardetijd goed van pas. Hij vond het wel leuk dat we dit wilde weten, want sommige instructeurs weten het zelfs niet. Maar dit is veel interessanter dan dom weg een tabel aflezen.
Na de laatste informatie kregen we eerst een oefentoets die prima ging en daarna de echte toets die ook goed te maken was. Toen lunchen en de laatste duik alweer. We moeten dus nog 1 opdracht doen, omdat de stroming dus te sterk was en daarna alleen nog maat genieten.

Onze instucteur houd ervan om je zoveel mogelijk te leren en je tot je eigen niveau te pushen, nou daar was hij bij ons aan het goede adres. Dat is ook een reden waarom we blij waren met hem. Maar daarom mochten wij nu heel de duik leiden. Wij mochten voorop zwemmen en bepalen waar we naar toe gingen. Dat was toch wel een heel lekker gevoel, alle vrijheid. Het voelde ook wel goed aan, we hadden allebei het idee dat we het duiken voor een groot deel onder de knie hebben. Het was echt een heerlijke duik, lekker zelf bepalen dus waar je naar toe ging en als we iets dus goed wilde bekijken kon dat ook. Normaal gesproken ook wel maar als jij voorop zwemt gaat het toch iets gemakkelijker. Ik vind het ook een  heerlijk gevoel op door het water heen te zweven en dan niet in de ideale zwempostie. De ideale zwempositie is nameljjk horizontaal, maar ik vind het eigenlijk veel leuker om alle mogelijke posities aan te nemen. Je kan ook alles op z'n kop hangen, om je as draaien, een koprol  maken of leker zweven in een zittende houding. De duik ging dan ook veel te snel voorbij. We hadden hadden geen nieuwe soorten meer gezien, maar wel weer een murena, die best ver uit zin holletje kwam, schildpadden, lionfish, pufferfish, zeekomkommer, batfish. We hebben dus weer onze ogen uitgekeken. En dan hebben we het alleen nog maar over de grotere vissen en dieren, maar je hebt ook heel veel mooie kleine visjes die net zo mooi of mooier zijn.

Na de duik nog onze toets nakijken en we zijn geslaagd, jeej :) op het laatst nog even foto's uitgewisseld. Wij konden dus zelf geen foto's maken, maar onze instucteur inopleiding had haar go pro meegenomen en iemand van de duikschool had nog een foto van ons gemaakt met een enorme camera. Die foto's staan al op het blog.

Na het duiken hebben we lekker een ijsje gegegeten. Jaa ik ijs en heel lekker gaat niet vaak samen, maar ik heb guus chocolade leren eten en guus mij ijs. Ik heb gewoon altijd de verkeerde smaken gegeten. Ik heb namelijk hier de tiramisu, snickerijs, rum rasins en amaretto ondekt mjammie. Lekker weer wat kilootjes eraan eten haha en daarna naar bed pfoe duiken is vermoeiender dan je door hebt.

1. Patrick:
    28 februari 2015
    Weet je wat nog een goede cursus is om te leren met je adem om te gaan, dat is de Peak Performence Boyencie cursus. Hierbij leer je dus te duiken met inderdaad hoofdzakelijk gebruik te maken van je long volume. Je zult dan merken dat als je stabiel in het water ligt en je een keer wat hoger of lager moet je geen lucht in of uit je vest doet, maar juist een keer wat dieper inademt of uitademt zodat je net wat meer stijgvermogen of daalvermogen krijgt. Scheelt je weer wat lucht en daardoor kun je dus langer beneden blijven. Blijf wel voorzichtig met duiken want omdat jullie daar juist zo'n goed zicht hebben zit je al snel te diep. Dus blijf je instrumenten constant checken waardoor je altijd weet hoe diep, hoe lang en hoeveel lucht je nog hebt. En natuurlijk altijd de 3 vingers onder een gestrekte hand hè (3 minuten op 5 meter)
  2. Willem en Carla:
    28 februari 2015
    Tsjonge tsjonges wat een feestje daar die kleine veerle en die grote haai Oeioei wat spannend altijd al willen duiken lijkt me fantasties Echt genieten en meegenieten groeten willem willems
  3. Nico:
    28 februari 2015
    Wat vliegt de tijd bij jullie zeg. Ik heb het gevoel dat ik vijf van jullie dagen in twee van mij heb moeten persen. Ik ben compleet gedesoriënteerd geraakt in datum, dag en tijd. Hopelijk wordt 'onze' reis nu weer iets minder druk. Ik ben er bijna buiten adem van en mijn huid begint helemaal te 'kronkelen' van al dat zoute water :-)
  4. Peter en marianne:
    1 maart 2015
    we gaan nu opzoeken hoe zou lionfish eruit ziet...
  5. Lea:
    1 maart 2015
    Dit is echt heel erg mooi die onderwaterwereld. Jullie hebben de tijd van je leven.
    Je zult er nog dikwijls op terug kijken.
    Geniet lekker verder dan doen wij dat ook.
  6. Suvana:
    2 maart 2015
    Blij dat alles goed is gegaan en wat heerlijk zo'n goeie leraar en zo'n enthousiaste leerlingen. Gefeliciteerd met jullie duik-diploma !