Dag 123 Boottocht

4 maart 2015

Nou na 6 nachten gaan we gili trawangan verlaten. Het was heerlijk om even op een plek te blijven, maar we hebben ook nu wel weer zin om te gaan. We beginnen vandaag met de boottocht naar flores, het is een boottocht van 4 dagen en we gaan ondertussen ook nog eilanden af.

Als eerst moesten we naar de haven van lombok, dat was met een boot van ongeveer 40 minuten. Natuurlijk werd ons bij de haven direct weer een paard en wagen aangeboden, want die had je wel echt nodig. Nou uit ervaring van de vorige keer wisten we dat het loopafstand was en het was nu zelfs nog dichter bij, echt maar 200 meter. We moesten wachten bij een restaurant, we hadden de boot van 8 uur maar om half 12 zouden we pas gaan. Dat was voor ons geen probleem want ze hadden wifi dus konden we nog mooi het laatste duikverhaal posten om niet al te ver achter te lopen. We doen ons best maar over het algemeen lopen we twee a drie dagen achter en nu met de boottocht van 4 dagen zonder internet nog meer, maar we zullen ze zo snel mogelijk erop zetten.

Voordat we vertrokken naar onze boot kregen we nog wat uitleg wat we gaan doen en het klinkt allemaal super leuk. We gaan veel snorkelen, zwemmen, naar een waterval, een zoutmeer, pinkbeach, mantapoints (dus fingerscrossed dat we mantas gaan zien) en natuurlijk naar de komodovaranen op komodo en rinca.
We hadden alleen op internet verschillende verhalen gelezen over de boot, comfort en het eten maar we zullen zien. Nou inderdaad van comfort moet je niet veel verwachten maar voor het geld wat we ervoor betalen kan dat ook niet.
Er is een overdekte ruimte met houte bankjes aan de zijkant en daar moeten we met 22 man 4 dagen doorbrengen en we slapen op een soort vliering waar je op moet kruipen op een ultra dun matje. Maar we hebben er nog steeds zin in haha.

Op de boot kregen we eerst lunch, het was rijst en dan waren er twee bakken met verschillende soorten groente en nog een bak met noodles. Er is genoeg eten maar geen overload, je moet niet denken ow ik pak eerst een beetje en dan zometeen nog wel wat. Maar rijst is genoeg dus verhongeren doen we niet en als toetje was er ananas. Vandaag zouden we nog gaan zwemmen, maar voor de rest stond er niet veel op de planning. Je hebt trouwens ook nog een klein voor dek maar dat is pal in de zon dus daar moeten we mee oppassen, omdat onze rug en mijn billen nog rood zijn van gisteren. We hebben wel factor 50 gekocht, want dat is hier wel nodig.

Toen we s middags even op het dek stonden zag ik ineens iets in de verte boven het water uitsteken, het waren drie dingen. Toen we dichter bij kwamen bleken het dolfijnen te zijn!! Echt mega vet, dat had ik van de voren ook helemaal niet gedacht, helaas gingen ze niet met onze boot mee maar we hebben ze gezien :)

Toen was het tijd om even te zwemmen, heerlijk want het is warm! Gelukkig is de boot dus voor het grootste gedeelte overdekt zodat je in de schaduw kan zitten. Guus en ik hebben direct ook maar snorkels meegenomen want wie weet wat je ziet. Guus zag direct al een blauwe zeester, ik heb hem helaas niet gezien. En Guus zag ook allemaal slangen uit de grond steken, maar ook die konden we niet meer terug vinden. Verder was er op deze plek niet heel veel te zien. Alleen nog een verdwaalde vis en een krab, maar we hebben wel lekker gezwommen. Het strand was wel speciaal want het was zwart zand, ook weer eens wat nieuws.

We zitten op de boot met een gevarieerd gezelschap, wij behoren zoals gewoonlijk tot de jongste en de oudste is een koppel van 65 jaar, de rest ligt tussen 25 en 30 jaar. We zitten op de boot met 6 nederlanders, wij, drie jongens en nog een meisje, verder heb je een groepje fransen, italianen, een spanjaard, iemand uit australia, Engeland, Oostenrijk en rusland. Maar het lijkt een leuke groep dus dat is wel fijn want je wordt letterlijk met zn 22e op een paar vierkante meter gedropt voor 4 dagen, maar dit gaat we goed komen denk ik.

Voor het eten hebben we nog uno gespeeld en na het eten weer voortgezet en toen nog wat andere kaartspelletjes. Daarna zijn we niet al te laat gaan slapen en proberen het zo comfortabel mogelijk te maken op ons dunne matje.

1. ANN:
    4 maart 2015
    Afgezien van het dunne matrasje op een smal houten bankje lijkt me de boottocht geweldig. Heerlijk relaxen en toch veel zien en doen. Kijk nu al uit naar de verhalen en foto's. Geniet er eerst lekker zelf van
  2. Nico:
    4 maart 2015
    Ik ben nu vooral nieuwsgierig naar de schuit waar jullie op zitten. Ik begrijp dat dat zo'n beetje alles kan zijn; van gemotoriseerde wastobbe tot luxe jacht. Dat laatste past natuurlijk niet in jullie budget, maar ik hoop voor jullie, en zeker voor die leeftijdsgenoten van mij, dat het ook niet de wastobbe is ;-)
    Behouden vaart en veel plezier tijdens dit nieuwe avontuur!
  3. Opa en oma:
    4 maart 2015
    Het kan ook nog een tonnetje zijn,en dan is het als haringen in een ton.Geniet van alles wat je onder en boven water ziet.x o o
  4. Thijs:
    4 maart 2015
    In mijn voorstelling is het een klein bootvluchtingenbootje maar dat kan bijna niet. Ik zou volgens mij kotsmisselijk worden als ik op zo'n klein ding moest slapen. Waarschijnlijk hebben we ongemerkt met twee echte zeerotten te maken.
  5. Suvana:
    11 maart 2015
    Klinkt heel spartaans. Snel doorlezen .....