Dag 124 boottocht

5 maart 2015 - Komodo, Indonesië

Ook slapen op een boot is ons goed bevallen. We hadden wel snel een plekje geeigend aan het einde van de boot. Dat is wel iets wat we deze reis geleerd hebben, soms moet je gewoon aan jezelf denken en als eerste iets doen. Als je dat hier wel eens niet doet dan sla je jezelf voor je kop. Je moet het ook dan bij busjes bijvoorbeeld, anders kom je echt op een kut plek te zitten waar je dan aan vast zit voor de komende 10 uur. Wij hadden gekozen voor achter op de boot, zodat als er mensen naar boven zouden dat ze niet over ons heen hoefden te klimmen. Ik heb ook maar een zee ziek pilletje genomen, ik hoef de nacht op de boot in halong bay niet te herhalen. We hebben allebei eigenlijk goed geslapen, af en toe wakker geworden doordat de matjes heel hard waren, maar dan heel snel weer in slaap gevallen. Als onbijt kreeg iedereen een banenpannenkoek, in het begin was ik heel enthousiast, maar hij was niet heel lekker. Hij was heel erg dik en ik miste de gecondenseerde melk. Maar eten is eten en hij vulde als een baksteen. Onze eerste stop was op moyo island, als ik het goed verstaan heb. Dit eiland ligt aan het begin van sumbawa. Op dit eiland was een waterval waar we met z'n alle naar toe gingen. Aangezien we moesten zwemmen naar het eiland had niemand een shirt bij en moesten we zo door de jungle lopen. Slippers waren gelukkig wel vanuit de boot gebracht. Wij dus in ons zwembroekie lopen door de jungle, waar hopelijk geen muggen zaten of rare andere beesten. Gelukkig niks van gemerkt, maar ik ga er maar vanuit dat ze het anders wel gezegd hadden. De waterval was heel erg leuk, want er waren allemaal poeletjes waar je in kon zwemmen en een lianenstoeltje waarmee je boven het water hing. Op een gegeven moment was er een idioot die dacht dat hij wel omhoog kon klimmen, en wat denk je, alle andere idioten volgen. Waaronder ook guus en veerle natuurlijk, want wie houdt ons tegen. Dus langs natte glibberige rotsen klommen wij omhoog ons vast klampend aan boom wortels. Dit is weer zo'n typisch geval dat alles veilig is in Azië. Boven aangekomen was er een poeletje die echt diep was en waar je in kon springen dus dat was wel heel gaaf. Toen moesten we nog naar beneden, eenmaal beneden waren we blij dat we bij niemand eerstehulp hebben moeten toepassen. Toen terug naar bootben weer verder varen. Eigenlijk zijn we de komende dagen continu op de boot, behalve dan een paar uurtje per dag er van af mogen. We vinden het heerlijk dat alles voor ons geregeld is en we nergens over na hoeven denken. Onze tweede stop was bij satonda island waar een zoutwater meer was, maar je kan bij het strand ook goed snorkelen dus dat zijn we eerst gaan. Je kon hier heel goed zeesterren zien, ze waren heel mooi blauw. Die hadden we met duiken nog niet gezien, dus was voor ons weer heel leuk. We vinden de onderwater wereld echt leuk. Ook was hier echt mooie koraal dus we hebben genoten. We bleven hier best lang dus konden we ook nog naar het zoutwatermeer. De omgeving was mooi, maar het leukste was de gratis spa hier. Als je namelijk in het meer ging zitten kwamen er allemaal visjes naar je toe om lekker te knabbelen. Op ewn gegeven momenr zater er echt 8 visjes op m'n benen te kanbbelen. We moesten wel oppassen dat ze niet onze broek in zouden zwemmen, dat zou wat minder fijn zijn. We zouden vannacht de hele nacht door varen, het was namelijk 15 uur vanaf hier naar komodo national park. Helaas kon hierdoor niet de lichten aan op de boot. Gisteren hebben we met iedereen gekaart maar vanavond kon dat dus niet. Er zijn mensen op de boot die zich hier elke avond bezatten, maar ik word al misselijk zonder de alcohol dus dat hebben we maar over geslagen. Morgen staat, pink beach, manta point en een trekking op planning, zin in!