Dag 125 Boottocht

6 maart 2015 - Komodo, Indonesië

Als ontbijt kregen we weer een dikke deegachtige banenpannenkoek. Het is niet mijn favouriet maar het vult wel. Toen we hem gisteren voor het eerst kregen dacht ik mmm.... pannenekoekjes voor ontbijt is voor mij zelfs weinig maar daar is niets van waar het vult als een malle. Die vandaag was wel wat lekkerder dan die van gisteren, want deze was nog warm.

Vandaag staan er drie dingen op de planning, een berg op lopen naar een mooi uitzichtpunt, manta point en naar pink beach. Als eerst naar het uitzichtpunt, het was best een behoorlijke klim!  Je kon gewoon zelf omhoog lopen, dus Guus en ik zijn als een van de eerste gaan lopen en toen maar direct in een keer omhoog gelopen zodat we als eerste boven zouden zijn. Dan hadden we mooi de gelegenheid om rustig fotos te maken met niemand erop. Pfoee maar dat was zweten geblazen. De storm van eerder is helemaal over en het weer is ook weer beter. Het is bijna niet meer bewolkt en het regent nog alleen s nachts. Dat is super fijn, maar het zweet liep overal. Maar het was de moeite waard! Wauw wat een uitzicht, je kon superver kijken, had uitzicht op groene eilanden en helder blauw water zodat je allemaal verschillende kleuren blauw in de zee zag. Daarna weer naar beneden, fysiek gelukkig een stuk minder zwaar, maar je moest wel goed oppassen dan je niet uitgleed.

Toen gingen we opzoek naar mantas, het lijkt ons echt super vet om met mantas te snorkelen!! Dus we hopen echt dat we ze te zien krijgen, maar blijkbaar zitten ze op het punt waar we naar toe gaan veel dus hopelijk vandaag ook. Omdat mantas best snel kunnen zwemmen zouden we op de boot de mantas gaan zoeken en als ze gespot waren konden we het water in. Iedereen  stond helemaal klaar om het water in te gaan, maar we zagen ze niet en nog steeds niet en nog steeds niet. Je merkte dat bij iedereen de aandacht al begon te verslappen en sommige gingen zelfs al andere dingen doen. Na een poos zoeken stopte we helaas met zoeken, het mocht vandaag niet zo zijn dat we ze zouden zien. We zouden nu snorkelen bij een heel klein schatting eilandje, ik denk dat het een doorsnee had van 20 meter. Om het eiland heen had je veel mooi koraal en op het eiland veel schelpen! We zijn weer goed bezig om een hoop schelpen te verzamelen, eigenlijk iets te veel dus dat wordt na de boottocht wek weer de mooiste er tussen uitzoeken. Op dit eilandje had je ook enorm grote schelpen, mooi, maar die konden we helaas niet meenemen. Toen we rond het eiland aan het snorkelen waren zag een nederlandse jongen een kleine haai. Wij zagen hem niet, maar een paar meter verderop zagen we hem toch nog. Het was wel heek vet om toch nog een haai gezien te hebben ook al was hij klein, ongeveer 40 cm denk ik.
Ik heb wel nog super veel geluk gehad, want ik heb uiteindelijk toch nog een Manta gezien. Iemand had in de verte een manta zien zwemmen en toen ik in die richting zwom zei iemamd ineens hij is onder je! Dus ik snel naar beneden kijken en toen zwom hij onder me door, heel gaaf, alleen wel jammer dat Guus hem niet gezien had.

De laatste stop voor vandaag was pinkbeach, ze zeiden dat dit de mooiste  snorkel was van de tour dus we zijn benieuwd. Nou het was inderdaad mooi, er was hier met name heel veel koraal en overal koraal. Op de andere plekken met koraal heb je ook mooie stukken met koraak maar hier had je aan een gesloten mooi koraal. Het water was alleen wel heel koud, klinkt raar hier met temperaturen van 35 graden haha. Maar mijn persoonlijke fotograaf guus hielt het wel lang uit en heeft hele mooie foto's van het koraal weten te maken. We zijn echt blij mijn mijn waterproof camera, wamt daardoor kunnen we echt alles wat we doen vast leggen zelfs de onderwater wereld. We zijn een hele tijd bij pink beach geweest dus je kon snorkelen zwemmen zonnen lezen wat je maar wilde heerlijk. We hebben op de boot ook lekker ons kleurtje kunnen bijwerken. Dat gaat hier echt heel snel, want lang hebben we telkens niet in de zon gezeten veelste heet en je verbrand snel, zelfs met factor 50.

We overnachten vandaag tussen pinkbeach en komodo in dat we morgenvroeg  vroeg oo komodo kunnen zijn voor alle touristen en s ochtends zijn de varanen actiever. We hebben er zin in!

1. Nico:
    6 maart 2015
    Die Indonesische hitte is inderdaad enorm. Komt natuurlijk extra door de luchtvochtigheid. Je zit nu eenmaal op een eilandenrijk, en nu zelfs op het (voorverwarmde) water. Feitelijk zit je gewoon in de damplaag op een kookpannetje. Ik kan me nog de eerste keer herinneren op Bali. Airconditioned hotel. Ik loop naar buiten met mijn letterlijk en figuurlijke 'coole' videocamera om het hotel te filmen. Nou, mooi niet dus: Het apparaat stond op slag vol met condenswater. Je zag geen steek door de zoeker en hij schakelde zichzelf uit om sluiting te voorkomen. Half uurtje acclimatiseren en alles ging weer prima, ook met mij, want het is toch elke keer alsof je een stoot voor je harses krijgt. Daar hebben jullie nu geen last van, want er is vast geen airco op de boot en op Komodo ook niet denk ik. Veel plezier met de varanen.
  2. Peter en marianne:
    6 maart 2015
    nou veer, dit betekent dat je met opa een keer op hagedissenjacht moet op de heide bij Mander. Als je een varaan kunt dresseren lukt dat ook wel bij een zandhagedis.
  3. Suvana:
    11 maart 2015
    Mooie beschrijvingen. Alsof ik even mee de berg was opgeklommen! En al dat blauwe water..... Hmmmm