Dag 140: Kathmandu

18 maart 2015 - Kathmandu, Nepal

Nou rond 05:00 uur werden we wakker en hadden het allebei wel koud gekregen van op de grond slapen. Gelukkig waren er net twee plaatsen vrij gekomen op de zachte banken, dus wij snel onze spullen versleept en hebben toen nog even doorgeslapen. Het was een smalle bank dus nog steeds niet super, maar eigenlijk hebben we vannacht best prima geslapen.

Gelukkig konden we al meteen inchecken toen we wakker werden, dan ben je namelijk meteen van de grote tassen af. Onze tassen worden ook steeds iets zwaarders en ik begin een beetje moe te worden van al het gesjouw. Dus misschien goed dat we een terugticket hebben, dan kan ik het gesjouw gaan aftellen. Maar dat is het enige wat ik zat ben, dus zo graag hoef ik nou ook niet naar huis. Het was wel nog even zoeken want je hebt hier in kuala lumpur echt honderd incheck balies van airasia. Uiteindelijk maar bij een zelf check in gedaan en dit was echt het gemakkelijkste ooit. Je order nummer invoeren en de twee boarding passen kwamen er uit gevlogen. Toen onze bagage gedropt en toen konden we door de douane. Toen konden we weet beginnen met wachten.

Als eerste hebben we een mega duur ontbijt gehad, mede doordat we geen maleisische ringit hadden, dus alles met dollars was heel ongunstig. We hadden ook geen kleine dollars, dus toen hadden we ineens te veel ringit. Hiermee hebben we toen maar veel snoep gekocht in de winkel. Nog gezeten bij een movie lounge en toen konden we vliegen. Iedereen die het vliegtuig instapte had een lange broek aan en een trui dus we zijn benieuwd waar we in terecht komen, wij zijn in ieder geval blij dat we niet uit de toon vallen met onze lange broek en trui. Alle nepalese mensen waren echt super snel bij om het vliegtuig in te stappen, wat wij niet echt snapten want je hebt vaste plekken. Maar goed, als zij daar zin in hebben.

De vlucht was eigenlijk langer dan ik had bedacht, hij duurde echt 5 uur. En dan mis je toch een beetje de luxe van qatar air waarbij je films hebt. Nu was het boekje lezen en vooruit kijken. En we zaten nog niet eens bij het raam, dus konden niet naar buiten kijken. Na een lange vlucht, niks vergeleken met straks naar huis, landde we in Kathmandu. De nepalese mensen wilden net zo snel het vliegtuig uit als ze in wilden. Nog toen het vliegtuig hard aan t rijden was waren al mensen opgestaan om spullen te pakken en het vliegtuig te verlaten. Ze werden wel teruggefloten en moesten weer gaan zitten totdat we uiteindelijk stil stonden.

Visa regelen, bagage ophalen en toen waren we officieel in nepal, en het voelde heerlijk. Het was weer een lekkere cultuurshock, weer zo compleet anders en konden weer heerlijk onze ogen uitkijken. Dat hebben we wel een beetje gemist in Indonesië, daar hadden vergeleken met myanmar en bij het begin van onze reis eigenlijk geen cultuur shock gehad. Nu weer wel en we vinden dat leuk. Eerst geld gepind en toen de taxi in, dit was een oude kleine suzuki en het voelde een beetje alsof we heel veel jaar terug waren gegaan. Het is wel een erg stoffige stad, dat hadden we ook van tevoren gelezen. Er wordt gezegd dat je zo snel mogelijk de stad uit moet. Nu hebben we morgen een plan/regel dag en dan willen we inderdaad de stad verlaten. Ons hotel ligt in het toeristische gedeelte en dat ziet er goed uit. Allemaal winkeltjes voor souvenirs en spullen voor de trekking, dus we gaan ons hier wel vermaken.

We zijn vroeg gaan eten, omdat we natuurlijk nog een beetje in de indonesische tijd zaten. We hadden pasta en pizza, heel goedkoop, heel lekker en echt veel. Het smaakte zo goed, dit was eigenlijk waar we twee dagen geleden naar opzoek waren. Het kwam nu ook wel gelegen en hebben er van genoten.

We hebben nu weer alles bijgewerkt behalve vandaag. Nu gaan we morgen beginnen met een trekking in de Langtang regio in nepal. Dit ligt in de bergen tegen tibet aan. We zijn van plan om ongeveer 8 dagen weg te blijven. We hebben geen idee of we iets van contact kunnen leggen. We denken zelf van niet. Dus bij deze willen we ons afmelden voor de komende week, daarna komen zo snel mogelijk weer wat spetterende verhalen op de blog.

1. Nico:
    18 maart 2015
    Nu jullie in Nepal zijn is dat gesjouw met bagage zo opgelost: Koop gewoon een sherpa of twee:-)
    Ik ga jullie verhalen weer missen, maar ik heb in Nijmegen alvast een optie genomen op een zaal in het wijkcentrum met gebruik van beamer en laptop voor de presentatie van jullie reisverslag aan alle 'corpsballen en corpsballerina's'. Zijn jullie er in een keer vanaf en kun je dan relaxt het lustrum vieren :-)
    Geniet nog van de laatste etappe en doe vooral nog even voorzichtig.
  2. Lea:
    19 maart 2015
    Een hele fijne week in de bergen.
    We horen wel weer hoe jullie belevenissen daar zijn.
    Veel plezier.
  3. Peter en marianne:
    20 maart 2015
    zie zo, bijgelezen. Zal jullie verhalen nog missen..maar het is net als je het jammer vindt als een mooi boek uit is..er is altijd wel weer een nieuw boek om te lezen en dit keer vind ik de ontmoeting met jullie in levende lijve nog veel fijner, mooier beter etc....xxxxxxxx
  4. Suvana:
    21 maart 2015
    hmmmmmmm jullie zijn Nu (21 maart) volop in de bergen.....
  5. Ad en Loes:
    21 maart 2015
    21 maart Hoe heugelijk is deze dag!!! De "oudjes" zijn nu aan het vis eten in Domburg, je weet wel in die tent op de hoek. Gefeliciteerd!
    Waarover moeten wij het hebben als jullie terug zijn. Nu konden wij hele verhalen vertellen over jullie bij familie, kennissen etc. en dat is over enkele weken afgelopen en moeten wij weer eigen kracht (fantasie} verder in ons saaie leven, daar waar geen kanjers van vissen en roofdieren in voorkomen. Wij vinden het fantastisch om jullie over een paar weken te kunnen omhelzen!!!!!!!!!!!!!!!!