Dag 141: Kathmandu

26 maart 2015 - Kathmandu, Nepal

Nou voor vandaag hebben we heel veel op de planning staan. We willen namelijk zelf een trekking gaan doen, zonder gids want we hadden gelezen dat dat hier heel goed kan. Alleen we moeten dan wel alles zelf regelen, maar eerst nog eens goed kijken welke trekking we wilde doen. Je hebt namelijk zoveel keuze hier, eerst wilde we de annapuratrek gaan doen. De annapura trek is een bekende in Nepal alleen hij duurt minimaal 12 dagen, dat is voor ons deze reis toch een beetje te lang aangezien we nog maar 3 weken hebben, wie weet komen we er nog een keer voor terug. Na veel gelezen te hebben, hebben we gekozen voor een trek in het Langtang gebied. Deze trek is voor ons ideaal, omdat het 3 dagen lopen naar een plek is en vanuit daar kan je veel korte treks doen en dan weer terug. We zitten hierdoor niet vast aan een rondje wat bijvoorbeeld 10 dagen duurt en kunnen doen waar we zin in hebben.

Voordat je in Nepal een trekking mag doen moet je een TIMS card aanvragen, dat zorgt ervoor dat je geregistreerd staat al wandelaar. Het gebied waar we gaan lopen is in het langtang national park dus daar moesten we ook nog een toegangsbewijs voor kopen. Dit kan allemaal geregeld worden bij een touristoffice niet zo ver bij ons vandaan, dus daar zijn we als eerst naar toe gelopen.
Toen we even aan het lopen kwamen, kwamen er twee mannen in traditionele kleding naar ons toegelopen. Ik dacht dat ze een soort blessing gaven ofzo, het ging iig heel snel en toem kwam ik er achter dat hij een rode stip op mijn voorhoofd had gezegd en Guus had er ook al een. Wij hoefde helemaal geen rode stip en toen vroegen ze er ook nog geld voor ook nog, maar toen zijn we toch maar doorgelopen. We voelde ond toen een beetje voor gek lopen, want voor m'n gevoel keek iedereen naar onze stippen en dachten waarom hebben die touristen dat, je ziet hier namelijk toeristen met die stippen op. Wij hadden ze al als rare spirituele bestempeld, maar achteraf, misschien zijn zij ook wel aangevallen.

Na 15 minuten lopen bedacht Guus ineens dat we onze paspoorten niet meehadden en dat we die waarschijnlijk wel nodig hadden. Ik had er niet eens aan gedacht dat we die nodig zouden hebben, maar we moesten dus terug. We kwamen weer langs de plek waar die mannen van de stippen stonden, die we nu maar goed ontweken hebben. Op de kamer hebben we het er maar afgewassen en op de weg weer heen de mannetjes weer goed ontweken.
Op het tourist office was het allemaal redelijk snel geregeld en met heel wat geld armer en onze bewijzen rijker stonden we driekwartier later weer op straat, we mochten gaan trekken!

Nu nog alle spullen kopen die we nodig hadden, ons lijstje
● Backpack, we nemen niet onze grote backpacks mee en de rugzak die we in siem reap hadden gekocht heeft het begeven dus we hadden een nieuwe nodig
● Slaapzakken, het schijnt dat je niet altijd genoeg dekens hebt en dat het dus handig is om een slaapzak te hebben, huren was ook een optie maar waarschijnlijk waren we dan duurder uit, je weet niet wat voor slaapzak je krijgt, wat er me gedaan is en eigenlijk hadden we allebei thuis geen goede slaapzak meer dus kopen was geen probleem
● Truien, echt warme kleren hadden we niet en ze hebben hier hele leuke warme truien dus we vonden het heel leuk om zo'n trui te hebben en dus nog handig ook
● Blarenpleisters
● Waterzuiveringstabletten, het water is heel duur om in de bergen te kopen dus ze adviseren tabletjes om te zuiveren en die kosten gelukkig geen drol. Daarbij ga je zo ook de vervuiling tegen.
● Snacks voor energie voor onderweg, je kan vanalles kopen in de dorpjes maar het is allemaal heel duur omdat het natuurlijk ook omhoog gesjouwd moet worden, dus sjouwen we het nu zelf omhoog :)
● Zonnebrand
● Tijgerbalsem, voor de spierpijn die we vast en zeker gaan krijgen. We hebben eigenlijk heel de reis veel gelopen, maar in Indonesië hebben we qua beweging geen drol uitgevoerd. Het is dus wel goed en fijn weer wat beweging te hebben maar we zullen er ook wel wat van merken.

Nou het is allemaal gelukt! We hebben lekker geshopt en hebben allebei zo'n heerlijke, leuke warme trui. Het wordt wel een gesjouw om mee te nemen, want klein zijn ze niet, maar het is wel lekker om een goede warme trui te hebben. Bij de snacks was het nog even de vraag hoeveel, we hadden namelijk geen idee. Het is sowieso best lastig om te beslissen wat je allemaal nodig hebt aangezien we dit nog nooit eerder hebben gedaan, maar met behulp van internet komen we volgens mij een heel eind. Het kostte allemaal wel wat geld, maar we hopen het allemaal eruit te halen tijdens de trekking zodat we toch op ons budget van 40 euro per dag kunnen blijven zitten inclusief alles wat we hebben gekocht. We zullen zien!

Na het shoppen zijn we gaan eten, we konden het niet laten en zijn toch weer bij het restaurantje van gisteren gaan eten dat was zo lekker. Het eten daar had voor het eerst iets weg zoals thuis. Na het eten zijn we weer terug naar de kamer gegaan om onze tas te pakken. Na wat wikken en wegen was alles gepakt en het paste ook nog eens allemaal. We hadden alleen nu de slaapzakken in de tas en het vest aan, maar als het vest uit gaat zullen we de slaapzak toch aan de tas moeten binden. Gelukkig is de tas niet zwaar dus dat moet wel goedkomen.

We hadden nagevraagd over de bus tickets, maar we hadden gehoord dat we morgen vroeg gewoon naar het busstation konden gaan en daar terplekke een ticket te kopen en op de bus te stappen. Als we het namelijk vandaag zouden regelen door een ticket bij ons hostel of een tourist office zouden we meer moeten betalen, dus we gaan morgen heel vroeg naar het busstation. Nu lekker slapen en morgen fris en fruitig op.

1. Annelies:
    26 maart 2015
    Dan denk ik dat ik in gedachte maar mee ga op die trekking! Wel zonder rode stip :) Geweldig lijkt me dat: Nepal!!
    Wandel ze, kijk goed uit....haha kan t niet laten om te zeggen, terwijl ik er van overtuigd ben dat jullie dat zeker wel doen. Ik kijk uit naar de mooie foto's. Geniet ze!
    AnneLiefs
  2. Nico:
    26 maart 2015
    Bijna een militaire exercitie met volle bepakking. Als wij met volle bepakking onderweg waren hadden we de slaapzak opgerold op de buik aan de webbing van de rugzak hangen. Vormde die meteen een contragewicht en je kon er ook nog met je armen op leunen, of als soldaat natuurlijk je wapen op laten rusten. Zorgde al met al voor wat gewichtsverdeling. Gezien de duur van jullie 'radiostilte' na het vorige verhaal zijn jullie waarschijnlijk alweer heelhuids terug gekeerd en heb je niets meer aan deze tip :-)
    Toch weer een heel nieuw avontuur en ik ben ook benieuwd naar het hele trekkingverslag. Bij gebrek aan jullie dagelijkse nieuwsbrief ben ik uit verveling de 'land-en tuinbouwberichten' gaan lezen, dus laat maar komen die verhalen. Wordt nog wennen als jullie weer thuis zijn, of gaan jullie dan ook dagelijks verslag doen van jullie stages :-)?
  3. Peter en marianne:
    26 maart 2015
    lees ik nou dat jullie alleen zijn gegaan, zonder gids? goed dat ik dat niet wist....gelukkig heelhuids weer terug xxxxx
  4. Suvana:
    26 maart 2015
    Yes, weer een bericht van jullie....Ja, fijn dat jullie weer heelhuids terug zijn....Nu nog het trekkings verhaal zelf!
    Knuffels XOXOX
  5. Ineke:
    26 maart 2015
    Ja daar zijn ze weer, dat wordt dadelijk echt afkicken als jullie weer thuis zijn. Ben erg benieuwd naar de verhalen over de trekking.
    veel lieve groetjes