Dag 151 Kathmandu

1 april 2015 - Kathmandu, Nepal

Vandaag hadden we een cultuur/regeldag. We hadden namelijk in Katmandu eigenlijk nog niets aan cultuur gezien, omdat we voor de trekking vooral druk bezig waren met inkopen doen. Terwijl in en om Kathmandu is heel veel te zien. Vandaag stond durbar square en een tempel op de planning en we moeten gaan kijken hoe we Chitwan national park gaan doen. Er zijn namelijk twee opties, of zelf of met een tour en dan natuurlijk ook nog uitzoeken welke tour. Maar eerst naar durbar square. Het was een half uur tot een uurtje lopen dus we gingen te voet. Pfoe wat is er toen veel in Kathmandu te zien, je kijkt je ogen uit met alle bezigheden. We kwamen al snel op een ander plein waar ze met een of ander ritueel bezig waren, maar wat precies geen idee. Het zou heel goed iets met oud en nieuw te maken kunnen hebben, want hun oud en nieuw is ergens in april. Er stond in ieder geval een grote wagen en iedereen op het plein was bezig met kaarsjes aan te steken. Door de kaarsen hing er een hele rook walm over het plein wat een mysterieus beeld gaf. Na even gekeken te hebben zijn we weer door gelopen en toen kwamen we aan bij durbar square. Je moest een ticket kopen en die gaf dan toegang tot het plein en een museum wat op het plein bevond. Het museum was vroeger het koningshuis geweest. Op het plein zelf stonden heel veel tempeltjes. Op het plein bevond ook het huis waar een levende godin woont. Jaja hier in Nepal hebben ze een levende godin dus goden bestaan echt ;) Het is een jong meisje tussen de 4 jaar en de puberteit. Maar je wordt niet zomaar de godin, er zijn 32 dingen waar je aan moet voldoen, zoals de vorm van de tanden en de hoogte van stem. De selectie meisjes die daar aan voldoen worden vervolgens in een donkere kamer gezet en dan komen er mannen met maskers en wie kalm blijft wordt de nieuwe godin. Je blijft dan godin totdat ze haar eerste menstruatie krijgt en daarna wordt ze weer een gewone sterveling.
Ze moet weer ergens anders gaan wonen maar wordt nog wel door de regering betaald.
Het meisje laat zich een paar keer per dag zien en wij hebben haar dus gezien. Het was maar heel even, wel heel raar om te bedenken dat zo'n jong meisje als een godin wordt beschouwd en dan na haar eerste menstruatie niet meer. Ik vond ook niet dat ze er echt gelukkig uitzag, maarja als ik een paar keer per dag voor het raam moet gaan staan zodat mensen me kunnen bekijken zou ik ook niet altijd meer glimlachen.

Na het zien van de levende godin zijn we naar het museum gelopen, maar daar zijn we redelijk snel door heen gegaan. Sommige dingen waren wel leuk om te zien, zoals koninklijke kostuums maar veel was ook niet zo interessant. Na het durbar square zijn we door gelopen naar jaar .... stupa. Het is een hele grote witte stupa met allemaal budistische vlaggetjes. Wat ons opvalt is dat hier in Nepal op de meest touristische plaatsen ook heel veel locals zijn, eigenlijk is merendeel local en dan is wel heel leuk om te zien. Ik denk dat het ook wel komt omdat geloof hier heel belangrijk is. Ook bij deze stupa waren heel veel locals en was ook weer iets speciaals aan de gang, ze waren weer druk in de weer met kaarsjes en boven op de stupa werd een doek opgehangen. De mannen die bovenop de stupa stonden gooide ook iets van eten naar beneden, een soort pannekoekjes en alle mensen wilde heel graag zo'n pannenkoekje vangen dus hier zal ook wel een speciale betekenis aan zitten. Ze raapte het zelfs ook van de grond om nog op te eten als het ergens tussen de mensen massa was gevallen.

Hierna zijn we weer richting Thamel gelopen, de touristen buurt en ons hostel zit hier ook. We moeten namelijk kijken hoe we morgen naar Chitwan gaan. We hebben bij een aantal reisbureautjes nagevraagd en eigenlijk doe je overal een soort van hetzelfde en verschilt alleen de prijs. Hoe meer je betaalde hoe meer comfort daar kwam het volgens mij op neer want de activiteiten waren hetzelfde. Bij ons hostel boden ze de goedkoopste tour aan die we hadden gevonden alleen op internet stonden gemixte recensies. Met name dat de baas het zichzelf zo gemakkelijk en goedkoop mogelijk wilde maken. Maar van de man bij ons hostel hebben we zwart op wit gekregen wat we allemaal gaan doen, dus we hebben toch voor deze goedkope gekozen. Morgen vroeg vertrekken we om half 7 met de bus. S avonds hebben we heerlijk in een nepalees restaurant gegeten en nog brood gehaald voor morgen als ontbijt. We hadden namelijk een bakker  gezien die na 8 uur het brood voor de helft van de prijs verkoopt dus we hebben lekker en goedkoop brood gehaald voor morgen vroeg.

Toen was het nog onze tassen herorganiseren, pfoe je kan wel merken dat dit onze laatste weken zijn want nu denken we bij alles ach we hoeven er nu maar heel even mee te sjouwen. We hebben er daarom ook voor gekozen om de backpack van guus in ons hostel achter te laten met alle spullen die we niet nodig hebben en dan alleen die van mij mee te nemen. We vliegen namelijk vanuit kathmandu dus we komen er sowieso nog terug.

1. Nico:
    1 april 2015

Zoals je ziet in het artikeltje hierboven moet het gevaarlijkste deel van jullie reis nog komen: Dolle neushoorns die achtervolgd worden door olifanten. Bijna grappig als er geen dode bij gevallen was. Dus nog een beetje opletten zo op de valreep. Ik bespeur in jullie verhalen wel al een beetje een transitie, of zoals de Engelsen dat noemen 'rites of passage'. Mentaal al schakelen naar de 'nieuwe staat van zijn'. Jullie beginnen al een beetje genoeg te krijgen van het gesleur met de rugzak, dat Aziatisch vreten smaakt ook allemaal hetzelfde, geef ons maar pizza, en het is best gezellig tussen al die toeristen en weg van die rare locals. Pfoei, eigenlijk zijn we best blij als we weer lekker thuis zijn in het comfortabele westen ;-))
    En als jullie het al niet zijn, weet ik zeker dat er hier, moeders en oma's voorop, genoeg mensen staan te trappelen om de wereldreizigers in de armen te sluiten en dood te knuffelen. Jullie zijn gewaarschuwd ;-))
  2. Ad en Loes:
    1 april 2015
    En maar hopen dat de backpack van Guus er nog staat als jullie terugkomen. Wij zijn st.....d nieuwsgierig naar jullie mondelinge verhalen. Heerlijk als jullie weer terug zijn in ons kikker landje.
  3. Colette Raaijmakers:
    1 april 2015
    Hoi veerle ken je nog het verhaal van de boom en neushoorn / nijlpaard het verhaal wordt met het Jaar mooier ... Dat was in Chitwan .... Veel plezier
  4. Suvana:
    2 april 2015
    Een levende Godin gezien.
    Best zielig lijkt me.....
    nog een heerlijke tijd.