Dag 22: Ban lung - Phnom Penh

21 november 2014 - Phnom Penh, Cambodja

Nou we zitten weer in de bus naar Phnom phen en we mogen genieten van prachtige cambodjaanse muziek met beeld..! Het lijkt wel een beetje de Jantje Smith van Nederland en dan met enorm slechte clips haha. Bijna alles wordt in slowmotion afgespeeld en in elke clip komt het zelfde meisjes voor in een andere verhaallijn. We hebben ook al van een baywatch loopje/uitschudden van het haar mogen genieten. Het valt bijna niet te beschrijven maar het is heel grappig om te zien.

Nou de cambodjaanse Jantje Smith is ingeruild vor een of andere cabaretshow maar dan heel vreemd, we maken wat mee in de bus. En we hebben ook al van die fijne Franse wc's gehad. Voor wie niet weet wat ik bedoel dat is een gat in de grond met daarnaast plaats waar je je voeten neer kan zetten. Het is dan nog een hele kunst om op je hurken te gaan zitten en dan zo dat je niet over je schoenen of broek heen plast en de grootste uitdaging is dan je balans houden. Het zijn namlijk echt vieze hokjes waar je niet in om wilt kukelen, maar je wilt ook niet de muur aan raken want die is niet veel schoner. Meestal is mijn compromis een vinger tegen het schoonste plekje van de muur. Elke keer als ik op zo'n wc zit denk ik was ik maar een man want die gaan bij zo'n stop gewoon tegen een boom staan terwijl wij moeten dealen met zo'n onmogelijke wc...
Owja en dan vergeet ik nog een heel belangrijk deel, namelijk als alles gelukt is en je bent klaar.. Wc papier hebben ze hier vaak niet want dat verstopt de leidingen en als ze het wel hebben moet je het in de prullenbak gooien. In de hostels hebben ze in plaats van wc papier een konten sproeier, dat is even wennen maar opzich best prima. Maar in die Franse hebben ze geen van twee alleen een grote bak met water en een vies groezelig schepje en daar moet je het dan mee doen. Als je alleen al naar het water kijkt denk je "mmm nee bedankt", dus de enige oplossing is goed schudden en zo snel mogelijk het hokje uit.

Nou, weer de bus in. 12 uur is lang, ik heb al m'n boek uit gelezen, Veerle heeft al een heel boek gelezen. Maar op zich vermaken we ons wel. Ook naar buiten kijken is geen straf, er is genoeg te zien. Je merkt wel dat cambodia niet een heel welvarend land is, wat ik het meest jammere hiervan vind is dat ze geen goede manier hebben om met afval om te gaan. 'S avonds zie je veel vuurtjes waar ze hun afval verbranden, maar langs de weg zie je veel troep liggen. Vooral plastic weten ze niet zo goed raad mee. Prullenbakken zie je ook weinig en je zie regelmatig een cambodiaan gewoon vuilniszakjes gewoon op straat gooien. Als dat toch opgelost zou worden, dan was het hier nog prachtiger geweest. We hebben in ieder geval weer iets om over na te denken.

Ann, jij had nog wat vragen gesteld. Het leefpatroon is best moeilijk te beschrijven. Dat is best lastig te beschrijven. Het ligt ook heel erg aan wat voor werk je hier hebt. Je ziet heel veek kleine winkeltjes, en ik denk dat dat soort familiewinkeltjes zijn. Ik heb ergens gehoord dat de armoedegrens hier op $1 per dag ligt. Dus als mensen al een paar dollar verdiend hebben zijn ze vaak al tevreden. Dat merk je vooral met tuktuks, die zie je vaak gewoon langs de weg slapen of kaartspelletjes spelen. Als wij dan langs lopen willen ze nog vragen of we willen, maar meer omdat dan makkelijk is. Waarschijnlijk hebem ze dan al genoeg verdiend en zijn ze gewoon aan het relaxen. Dit is wel het idee wat ik (Guus) hier krijg, geen idee of dat klopt, maar zo komt het op mij over.

Ze hebben hier volgens mij geen leerplicht, maar de khmer school is wel gratis voor iedereen. Engelse school is niet gratis en je hoort dan ook vaak dat iemand maar voor een aantal maanden engels les heeft gehad. Ik heb gevraagd aan een jongen of ze ook andere vakken hadden, maar hij zei van niet. Dus dat zal ook wel met geld te maken hebben. Er zijn hier namelijk wel genoeg universiteiten. Over de gezondheidszorg weet ik nog niets eigenlijk, maar dat komt nog wel met vrijwilligerswerk denk ik.

In phnom penh aangekomen gingen we maar weer naar #10 lakeside guesthouse. Dit is onderhand wel ons vaste plekje in phnom penh, goedkoop en gezellig. Hier hebbem we hamburgers gegeten, heerlijk na een paar dagen alleen maar rijst. Toen lekker het bedje, wat is slapen toch lekker.
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Thijs:
    21 november 2014
    De grootste bedreigingen zitten schijnbaar slechts op een vierkante meter. Horror op het toilet. Dat wordt een eeltplekjenop een vinger.
  2. Colette Raaijmakers:
    21 november 2014
    Gaat een heerlijke avonturen ziet er goed uit. Liefs vanuit amsterdam !
  3. Lea:
    21 november 2014
    Wat worden we toch verwend met elke dag jullie reisverslag te mogen lezen.
  4. Opa en oma:
    21 november 2014
    Veerle en ben je er nu ook achter gekomen of het nu met het gezicht naar de muur of andersom is.
    Xxx
  5. Annelies:
    21 november 2014
    Ben dol op zo'n smakelijk beschreven 'poep en pies' verhalen ;)
    Moet ik hier mijn naam nog onder zetten!? Haha Veerle ws weet je zo wel van wie deze reactie komt! xx
  6. Nico:
    21 november 2014
    Jullie beginnen een regelrecht 'Nicky French' duo te worden, dat Engelse stel dat spannende boeken schrijft. Het is dat jullie dingen vermelden als 'was ik maar een man' of ik (Guus), anders weet je niet wie precies wat beschrijft. Zo symbiotisch zijn jullie al geworden of juist .
    De verhalen worden ook steeds levendiger en beschrijvender. Je heb bijna geen foto's meer nodig. Heel mooi.
  7. Suvana:
    23 november 2014
    hmmmm heerlijk en herkenbaar... dat wc verhaal...
    ik bedenk me altijd dat een paar bacteriën de weerstand sterkt!
    Dank voor jullie verhalen <3