Dag 25: Siem Reap

23 november 2014 - Krong Siem Reap, Cambodja

Vandaag de eerste dag in Siem Reap. Vanochtend al vroeg wakker geworden door de haan die volgens mij al 5 uur begon met kakelen. Ons eerste doel van vandaag was om een goed hostel te vinden, waar we doordeweeks veilig onze spullen kunnen laten voor als wij vrijwilligerswerk gaan doen. Na wat op internet gezocht te hebben hadden we er een gevonden. Deze lag ook nog eens dichtbij waar we nu waren, dus we liepen er maar even heen. Na wat afspraken gemaakt te hebben hadden we voor morgen hier een kamer en kunnen we onze spullen hier laten staan.

Terug bij ons hostel moesten we gaan bedenken wat we zouden doen. We besloten om maar een fiets te huren en naar de tempels van ankor te gaan. Ja een fiets huren, we blijven natuurlijke nederlanders. Niet alleen om het fietsen maar ook om het geld. Twee fietsen voor 3 dollar, terwijl een tuktuk al snel 15 tot 20 kost. Dus wij op de fiets naar ankor. We hebben besloten het duurste ticket te kopen. Hiermee kunnen we in een maand tijd zeven keer naar binnen. Voor ons natuurlijk ideaal omdat we hier ook een maand zitten.

In meerdere boekjes hebben we gelezen hoe we het tempel complex aan moeten pakken. Niet meteen naar beroemdste, maar het goed opbouwem. Ik ga nu even een lijstje geven van de tempels die we vandaag gezien hebben. Meer voor onszelf, zodat wij het niet vergeten. Preah khan, preah neak poan, ta som, eastern Mebon en de Pre Rup. Heerlijk al die namen hier. Het hele ankor complex is echt gigantisch, als je van het begin van het park naar de andere kant wil fietsen ben je wel een half uur bezig. De tempels zijn ook stuk voor stuk anders en ben je per tempel wel een half uur tot een uur bezig. Je ziet die tempels die overwoekert zijn door de natuur, waar de bomen op en over de tempels groeien. Echt heel mooi, en dan hebben we nog niet eens de bekendste gezien.

Bij de preah neak poan zagen we een schilder die daar zijn schilderijen probeerde te verkopen. Wij vonden deze allebij heel mooi en hebben al gevraagd naar de prijs, zodat we ergens anders beter konden onderhandelen, omdat we de prijs al ongeveer zouden weten. Wij gingen er vanuit dat we ze nog wel vaker zouden zien. Nu ik dit schrijf zijn we al weer een dag verder en hebben we al veel schilderijen gezien, alleen zitten we allbei met een schilderij van die man in ons hoofd. Dus dat wordt waarschijnlijk over een week helemaal terug fietsen naar die plek. Het is echt onderhand het verste puntje van het hele complex. Maar dat hebben we er wel voor over dan.

We zijn trouwens heel blij dat we met de fiets zijn gegaan, je fietst door bossen langs rijstvelden en langs aapjes. Nu hebben we tenminste de tijd om rond te kijken en kunnen we echt stoppen wanneer we willen. Een ideale manier om het hier te verkennen, en ik denk dat we dat de volgende keren ook op deze manier gaan doen.

Bij de Pre rup gingen we de zonsondergang kijken, we hadden gelezen dat die hier mooi was. Ik denk dat we al een beetje verwend beginnen te raken, want hij was minder indrukwekkend als in Kratie. Wat wel indrukwekkend was, was hoeveel mensen hier op af kwamen. De hele tempel was bedekt met mensen, het leek wel een mierenhoop.

Toen door het donker terug fietsen, het was wel meer dan een uur. Gelukkig is het hier redelijk goed verlicht waardoor we goed konden deelnemen aan het verkeer. Helemaal uitgeput weer aangekomen bij het hostel, zijn we neergeploft op de banken, hebben wat eten besteld en zijn toen maar weer naar onze kamer gegaan.

1. Suvana:
    23 november 2014
    Wat leuk dat jullie de tijd hebben om dat hele complex aan tempels te onderzoeken! En lekker fietsen, in het donker wel een beetje spannend....Knuffels
  2. Peter en marianne:
    24 november 2014
    Ik zie het fietsplaatje helemaal voor me! Zo leuk !
    Wel wat gezelliger dan hier in Nederland van A naar B fietsen, he!?xxxM.