Dag 26 siem riep

23 november 2014 - Krong Siem Reap, Cambodja

Nou we hebben vandaag voor onze doen super lang uitgeslapen, want we werden pas om 9 uur wakker. Meestal zijn we namelijk rond 7 uur wakker, dat is wel wat anders dan in de vakanties in Nederland. Maar dat komt ook wel omdat hier heel je ritme verschuift omdat het om half 6 al donker begint te worden.

Na het ontbijt (tosties mjammm) zijn we naar een ander hostel gegaan. We kunnen hier namelijk onze backpacks door de week laten staan en het is hier wat schoner. Daarna zijn we siem reap ingelopen, richting the old market. Die markt leek een beetje op de central market in phnom penh, maar dan wel weer met andere soort spulletjes. Wat ik merk is dat je in een stad veel de zelfde dingen ziet, zoals de zelfde shirts of souverniertjes, maar per stad/plek heb je wel weer andere dingen. Het is voor ons wel gemakkelijk dat je vaak het zelfde ziet, dat maakt het afdingen wat gemakkelijker. Het is ook wel heel grappig om over een markt te lopen, van alle kanten hoor je dan: lady lady do you want a tshirt, lady you buy a scarf, it's cheap cheap, i make you a very good price of i make special discount for you. Dit wordt niet alleen tegen je gezegd bij het kraampje waar je naast staat maar ook twee kwaampjes verder op ;)

Na de markt zijn we doorgelopen naar les chantiers ecoles, dat is een plek/school waar ze proberen de traditionele Cambodiaanse cultuur te laten herleven. Dit doen ze door middel van kinderen/jongvolwassenen op te leiden tot kunstenaars met traditionele technieken. Je kon hier rondlopen over de werkplaatsen, waar ze ook echt bezig waren en er was ook een winkel bij. Alles wat ze verkochten was echt heel erg mooi maar er hing ook wel een fors prijskaartje aan! Ze maakte en verkochte er dingen zoals houten beelden, beelden van zandsteen, schilderijen gemaakt op keramiek en veel gedaan met zijde.

We hadden om 4 uur een afspraak, met Jan de oprichter van Cambodia dutch. We waren alleen eerst verkeerd gelopen, omdat het verkeerd op Googlemaps stond aangegeven. Maar met behulp van een tuktuk zijn we toch op de goede plek gekomen. Het was een fijn gesprek en we hebben er nu nog meer zin in dan voorheen. Er zaten ook twee vrouwen bij die er al drie weken waren en die gaan ons morgen (maandag) daar rondleiden en laten zien wat we allemaal kunnen doen. We zijn ook echt heel erg blij dat we bij deze organisatie zitten (cambodiadutch) want het is een echt een kleinschalige organisatie die het best met de mensen voor heeft. Dat is na dit gesprek nog eens extra duidelijk geworden. We zijn erg benieuwd naar morgen! Dit is even ons laatste verhaal, want er is daar nauwelijks electriciteit dus al helemaal geen wifi, maar we zullen volgend weekend weer wat van ons laten horen :)

Voor wie het leuk vind dit is de site van onze vrijwilligers organisatie http://www.cambodia-dutch.org

1. Nico:
    23 november 2014
    Twee mooie verhalen op één dag. Wat een verwennerij. Leuk hè, op de fiets de omgeving verkennen? Ik heb afgelopen jaar op de fiets meer van Nijmegen en de prachtige omgeving gezien, dan in de dertig jaar ervoor. Veel succes en vooral ook plezier met de stage!!
  2. Thijs:
    23 november 2014
    Hopelijk weer mooie en indrukwekkende verhalen volgend weekend. Zal wennen zijn deze radiostilte.
  3. Danielle:
    23 november 2014
    Gaan jullie morgen naar jullie werkplek? Heel veel succes! Ben erg benieuwd hoe het daar is.
  4. Peter en marianne:
    23 november 2014
    en geen franse toiletten...... in de bush, nog erger.......
    o ja naar beneden poepen en niet niet plonsen. Hoofd naar de deur en omhoog houden.
    Veel plezier komende week
    Peter
  5. Peter en marianne:
    23 november 2014
    Nou lieverds, daar gaan jullie weer een heel nieuw hoofdstuk beginnen. Heel veel succes en plezier. Fijn dat jullie gesprek de goede indrukken alleen nog maar versterkt hebben. Tot volgend weekend! Alle liefs van ons xxxxx
  6. Annelies:
    Ha Guus en Veer,
    Nou daar gaat ie dan, werk aan de winkel! Zal wel ff omschakelen zijn na die relax weken. Maar zoals ik opmaak uit de verhalen zijn jullie flexibel genoeg daarvoor. Fijn dat je ook echt het gevoel hebt dat je daar goed zit. Er zal weer t nodige op jullie afkomen! Ik kijk uit naar volgend weekend hoe de 1ste week is verlopen. Denk aan jullie....eigenlijk wel veel hoor ;) Ben blij dat jullie het zo goed maken samen. AnneLiefs
  7. Lea:
    23 november 2014
    Heel veel succes de komende week. Lijkt me wel heel mooi om zo een bijdragen te leveren aan de plaatselijke bevolking. Het is tenslotte jullie doel om in de geneeskunde jullie plekje te vinden. Geniet er van. Groetjes Lea.
  8. Opa en oma:
    23 november 2014
    Heel veel succes de komende week en we kijken weer uit naar jullie nieuwe berichten.
    Knuffel
  9. Mark en Dianne, Bas en Kim:
    24 november 2014
    Wat een belevenissen allemaal. We wensen jullie veel leerplezier etc. bij het vrijwilligerswerk. Gr. Mark, Dianne, Bas en Kim.
  10. Patrick:
    24 november 2014
    Het lekker luie leventje is voorbij, nu moet je aan de bak. Ben benieuwd naar de verhalen over hoe er met minimale middelen mensen geholpen worden. dat zal weer een heel andere beleving zijn dan het vakantiegevoel wat jullieondertussen hadden. succes
  11. Yvonne:
    24 november 2014
    succes daar! Ik reageer niet veel maar lees wel alles hoor!
    groetjes Rudi en Yvonne
  12. Chris en Hugo:
    25 november 2014
    Hoi Guus en Veerle(Want deze volgorde prefereer je toch?) Zie profiel.
    Geweldig om jullie mooie,indrukwekkende en ook ontroerende reisverhalen te lezen en veel te herkennen.
    Is de vrije natuur niet een beter alternatief?
    Heel veel mooie ervaringen en succes met het vrijwilligers werk.
    We zijn weer benieuwd naar de volgende verhalen.
    Liefs Hugo en Chris
  13. Valerie:
    26 november 2014
    Heeu veel succes en tot horens. Leuke stukken . Het geeft mij bijna een vakantie gevoel. Xx
  14. Ad en Loes:
    26 november 2014
    Op de fiets door het land. Schitterend, oooh was ik nog maar jong en flexibel. Helaas het is niet anders. Geniet ervan zolang het nog kan.
    Zijn erg nieuwsgierig hoe het werken jullie daar bevalt. Hier wordt het weer frisjes, de winter is in aantocht. Op naar de boerenkool met worst. Tot tikkens.
  15. L.Beckers:
    11 december 2014
    Hallo Guus en Veerle,
    Ooit zijn mijn collega en ik eens op kraamvisite geweest in Baexem. Onze charmante collega Kris van Dam was bevallen van een zoon, die zoon was Guus.
    Heden (11-12-14) hebben Kris en ik gesproken over hoe het met jullie was, Kris zei dat het goed ging met jullie. Toen ze dit zei glunderde ze van oor tot oor. Die pasgeboren baby is nu een volwassen man die met zijn vriendin de wereld ontdekt.
    Ik wens jullie een leerzame/plezierige en vooral mooie tijd toe.
    Vele groeten van Leo Beckers.