Dag 32: Siem reap

7 december 2014 - Krong Siem Reap, Cambodja

(Dit verhaal is nog van vorig weekend)

Vandaag wilden we weer naar ankor, en we hebben echt geprobeerd om rustig aan te doen vandaag, maar het is mislukt. Het begon goed, eerst lekker uitgeslapen en ontbeten. Toen ontstond ons eerste obstakel van de dag. Veerle had alle haar (tempel)kleding in de was dus ze had niks goeds om aan te trekken. Dus eerst naar de oude markt om een shirtje te kopen. Een tip voor hier de markt bezoeken, ga er niet vanuit dat je de plek terug kan vinden waar je net bent geweest. Uiteindelijk is het wel gelukt en heeft veerle een leuk t shirt kunnen kopen.

Nu weer op de fiets naar ankor, pfoe wat was het warm vandaag. Denk dat we allebei flink over verhit waren op een gegeven moment. Maar wat doet een koude cola dan goed. Vandaag hebben we een van de bekendere tempels gedaan. Jullie zullen m misschien kennen als de tomb raider tempel. Dit is de tempel die op veel plekken met bomen is begroeid en bedolven. Hier zijn helaas alleen heel veel toeristen. Je hebt zelfs plateaus om met de bomen op de foto te kunnen en hier staat soms zelf een rij voor. Idioot, maar ook wij hebben er aan mee gedaan. Deze tempel was dan inderdaad wel specialer dan andere, maar door de drukte maakt het ook weer een stukje minder leuk. Vandaag hebben we ook een kleine tempel bezocht die op zijn manier ook heel mooi was, hier waren dan maar tien andere mensen. Dit is achteraf misschien wel leuker dan.

We hadden ook besloten om het schilderij te gaan kopen van vorige week. Dit was toch wel echt de mooiste, in ieder geval in ons hoofd. We moesten dus weer op de fiets naar helemaal het uiterste puntje van het park. Nu maar hopen dat hij er nog was. Onderweg besefte ik me dat we niet meer zo veel geld hadden en dacht dat we nu een probleem hadden. Veerle pakte haar portemonnee erbij en we hadden echt maar 12 dollar. Dat was waarschijnlijk wel te weinig maar we moesten het wel proberen. We gingen niet nog een keer terug fietsen. Daar aangekomen was het schilderij er gelukkig nog. Nu begon het spel. Het probleem was dat wij in onze gedachten hadden dat hij iets goedkoper was, want zn starttarief was ineens 35 dollar. Oeps, dat gaat lastig worden met maar 12 dollar. Het was dit keer ook twee tegen twee, de schilder had ook zn vrouw erbij zitten, en ze deed moeilijk. De man was redelijk goed gemutst en twijfelde al toen we zeiden dan we echt maar 12 bij hadden en dat we m zo graag wilde. Uiteindelijk zijn we wel meer dan een half uur bezig geweest en hebben we afgesprokem om m voor 18 dollar te kopen. Morgen zouden we dan met een tuktuk langskomen om m op te halen. Deze plek lag op de weg naar de plek waar we naar toe wilde. Wij hadden er een goed gevoel en konden het lange stuk naar huis gaan fietsen. Wel weer later dan verwacht, we hebben in totaal waarschijnlijk bijna 40 km gefietst.

Voor vanavond hadden we een apsara diner show geregeld. Apsara is de traditionele dans van de Khmer en je kan ze hier op veel plaatsen zijn. Bij ons kregen we een buffet erbij. Weer heel veel toeristen, en het was best wel luxe. Heerlijk een all you can eat Aziatisch buffet. De dans was leuk om te zien, maar het is wel erg commercieel zo. Maar dat zal bij allen zo zijn en we wilde het toch zien. We waren blij dat het al om half negen klaar was, want we waren heel moe. Morgen gaat ook weer de wekker om 4 uur, voor de zonsopgang bij ankor.