Dag 53: Battambang

22 december 2014 - Battambang, Cambodja

We zitten op de boot naar Battambang! Het was weer een klein avuntuurtje, maar alles is weer goed gekomen.
Vorige week hadden we bedacht dat we eigenlijk toch nog wel naar battambang wilde, dat ligt op een paar uur van siem reap. We wilde daar eigenlijk een weekend tijdens het vrijwilligerswerk naar toe, maar dat was er niet meer van gekomen. Maar nu hadden we bedacht dat we natuurlijk ook zaterdag de boot naar Battambang konden nemen en dan zondag de bus naar Phnom Penh, om maandag het vliegtuig te nemen naar ho chi minh. Dus zo gezegd zo gedaan, vrijdag een ticket voor de boot gekocht (van het sinterklaasgeld dankjewel :) ) en zaterdagochtend zouden we om half 7 worden opgehaald.

We werden oogehaald door een grote tuktuk waar al twee mensen in zaten, maar toen we even onderweg waren stopte we opeens. Eerst dachten we dat de brandstof op was, maar toen draaide we om en gingen terug. We moesten blijkbaar nog iemand ophalen. Daarna gingen we weer opweg, maar stopte we weer ergens. Er was alleen niemand te zien dus de tuktuk driver weer bellen en vragen bij het hostel. En toen begon het wachten... ik denk in totaal bijna een half uur en toen kwamen er drie britten of Australiërs aangestrompeld, met drie enorme koffers terwijl de tuktuk al bijna vol zat. Toen bleken ze ook nog kakscheef te zijn zoals ze dat in België zeggen voor straal bezopen. Waarschijnlijk hebben die nog gewoon liggen maffen. Toen ze eindelijk met zn 3 erbij zaten en de koffers achterop konden we gaan. Het was ondertussen al bijna half 8 en om die tijd zou onze boot gaan. Maarja wat we hier in Cambodia hebben geleerd is dat alles kan en maak je niet druk, dus dat hebben we ook maar niet gedaan. Onderweg begon er ook nog een bijna over te geven, wat gelukkig net niet gebeurde.
Toen we aankwamen stond gelukkig de boot er nog en was er nog tijd om naar de wc te gaan, want de boot stopt blijkbaar niet en duurt tussen de 6 en 8 uur... Dat wordt dus niet te veel drinken.

We waren alleen wel een van de laatste mensen die op de boot stapte waardoor de stoelen beneden allemaal bezet waren. Dus zitten we nu boven op de boot, oo het dak bij de koffers. Maar ik moet eerlijk dat het helemaal niet erg is. We hebben een prachtig uitzicht, lekker in het zonnetje en zelfs een rugsteuntje gemaakt van de koffers. Dus tot nu toe hoor je ons niet klagen, maar misschien denken we er over een paar uur wel anders over.

Op dit moment varen we over het ton le sap meer, wat echt enorm is! Het lijkt gewoon wel een zee. Maar we begonnen de tocht door een heel klein padje door het moeras/mangrove. Waar we goed moesten opletten dat we niet gespietst werden door een tak.

Nou zelfs een paar uur later is het nog prima, op onze houten kont na. We hebben het geluk dat we niet in het hete seizoen zitten want zelfs nu is de zon al erg warm, maar door het windje is het prima te doen. Na het meer kwamen we bij de floating villages, we wilde hier eerst een dagtrip naar doen maar het is maar goed dat we dat niet gedaan hebben want nu zien we ze ook. Het was erg mooi en leuk om daar zo door heen te varen, je zag allemaal gekleurde huisjes, bootjes en veel zwaaiende kindjes. Op de boot zat ook een Nederlandse vrouw uit Amsterdam waar we gezellig mee hebben zitten kletsen.
De verdere boottocht was ook erg leuk, we hebben ook veel grote vogels gezien wat guus erg leuk vond en we zijn langs veel dorpjes gevaren. Ook heb en we gezien hoe ze hier vissen, dat is met hele grote stellages van net (we hebben een foto ervan bij de foto's staan)

En toen de wc op de boot, deze heeft alle wc's van cambodia overtroffen. Het was namelijk een heel klein vies hokje met een soort verhoging die als wcpot diende en de wcbril was zo'n franse wc (een plateau met een gat waar je aan beide kanten je voeten kan neerzetten). Dat was dus weer een hele opgave om daarnanaar de wc te gaan maarja als je van half 9 s ochtends tot half 5 s avonds op de boot zit zal je wel moeten.

Om half 5 kwamen we dus aan en zijn toen direct nadat we onze spullen hadden gedropt de stad in gelopen. Onze eerste indruk was, wat een sportieve stad! Overal zag je mensen aan het sporten, wandelen, snelwandelen, hardlopen, badmintonnen, aerobicen en ga zo maar door. Dat8t was vooral gecentreerd in het park, daar hing ook een hele relaxte sfeer en was leuk om doorheen te lopen.toen zijn we weer redelijk optijd terug gegaan naar ons hostel.je merkt namelijk echt dat we een totaal ander ritme hebben, ik ben ook m een uurtje of 8 s avonds ech t kapot!

1. Ineke:
    22 december 2014
    Wat hebben jullie al veel beleefd en gedaan deze weken. Ik geniet iedere keer weer als er mail komt van de verhalen, lijkt wel of je er zelf bij bent . Goede reis naar Vietnam, Fijne feestdagen.
  2. Nico:
    22 december 2014
    Wat zal het leven over xx maanden weer saai worden. Voor jullie omdat jullie dan gewoon weer volkoren mik met kaas van de Appie eten, maar vooral voor de lezers die geen prachtige avonturen en foto's meer voorgeschoteld krijgen. Ik zou zeggen: Doe vooral ons een plezier en blijf nog lang reizen, ontdekken, schrijven en fotograferen.
  3. Lea:
    24 december 2014
    Jullie beleven erg veel , echt super. Kerst vieren in een warm land zal ook wel heel apart zijn.
    Wij wensen jullie een fijne Kerst en alle GOEDS voor 2015.