Dag 57 Ho chi minh city

27 december 2014 - Ho Chi Minh-stad, Vietnam

Vandaagde dagtrip naar de mekong delta, we zijn benieuwd want het zal wel erg touristisch zijn. Maar dit is hier de goedkoopste manier om er naar toe te komen. De tours zijn hier allemaal spotgoedkoop, door de hoeveelheid touristen en tour bureaus. Het is daarom goedkoper om met een tour te gaan dan zelf te gaan

Eerst was het twee uur in de bus, waar we onderweg nog stopte bij een handicraft workplace. Ze maakte er erg mooie dingen met bepaalde technieken, geen idee hoe allemaal, maar voor een gebruikte ze ook eierschalen. Het was alleen allemaal wel redelijk prijzig en we hebben nog een paar maanden te gaan dus we kunnen niet teveel meesjouwen.
Na twee uur kwamen we eerst bij een tempel aan, met een enorme witte lachende buddha! Die vond ik echt geweldig, je werd er al blij van als je er naar keek.

En toen de mekong delta. We begonnen met een boottocht over de rivier naar het eerste eiland. Daar zouden we tropisch fruit gaan eten en onder tussen zouden ze muziek maken. Omdat het niet het tropische fruitseizoen was hadden we geen hele speciale vruchten maar het was lekker en de muziek tja... Dat was niet zo indrukwekkend ze zongen namelijk ook 'if you happy and you know it' een kinderliedje wat we aan dr weeskindjes hadden geleerd. Na het tropische fruit gingen we weer op de boot naar een ander eiland waar we een stukje met een klein bootje door een smal riviertje zouden varen. Toen eenmaal in het bootje zaten weg van de drukte was het erg leuk. Maar bij de opstap plaats! Het was echt enorm druk en er ontstond een file van bootjes, maar daarna werd het rustiger. Wel werd er door alle mensen vanaf andere bootje geroepen, tip tip, give him a tip, dollars etc. Op het eiland was ook een honingfarm en kregen we honging thee te proeven. Eerst in je glaasje in laagje honing dan bijpollen en wat limoensap en als laatste groene thee. Het was erg lekker vooral de combinatie limoen/honing. Er werd natuurlijk wel vanalles weer aan de aangeboden maar ook dit gaan we niet meesjouwen. Er kwam toen een man met een grote slang aan die je om je nek kon hebben :) Dat wilde wij natuurlijk wel. Het was een raar gevoel de huid van de slang en een slang is ook eigenlijk best licht, doordat het gewicht zich verdeelt.

Daarna gingen we door naar de coconutcandy. We konden zien hoe het werd gemaakt, het proeven en daarna natuurlijk ook weer kopen. Ik vond het opzich wel lekker maar niet lekker genoeg om het te kopen. Je kon daar ook allerlei soorten drank kopen en proeven! Ook van die snakewine waar in de fles dode schorpioenen en slangen zitten, die konden we natuurlijk niet laten staan. We hadden die ook al vaker in Cambodia gezien, maar nog nooit geproeft. Het was eigenlijk best wel lekker, het is alleen een raar idee dat er dode slangen in hebben gezeten.

Daarna gingen we door naar het laatste eiland voor de lunch. De lunch was inclusief, maar dat was ook wel te merken. Maar ach het was eten. Na het eten kon je zelf over het eiland lopen, je zou er een krokodillenfarm hebben en een tempel van het kokosgeloof. Nou de krokodillenfarm was niet zoveel, het was een kooi met krokodillen. De kokosnoottempel was heel apart om te zienen we zijn er ook weer een aantal keer gevraagd of wij met mensen op de foto wilde. Dat blijf ik toch iets raars vinden dat mensen met ons op de foto willen. Maarja aan de andere kant willen wij hun ook op de foto zetten. Het was een leuke dag en hebben veel gedaan! Wel heel touristisch maar zonder de tour hadden we niet zoveel in een dag kunnen zien en aantal dingen hadden we niet gezien. En ik moet eerlijk zeggen het is ook best lekker om achter iemand aan te kunnen hobbelen en even niet na te hoeven denken hoe je ergens komt en wat je allemaal gaat doen.
Nou de dag was inderdaad touristisch, maar het was wel leuk om allemaal te zien. Zoveel hadden wijzelf in een dag nooit kunnen doen en sommige dingen hadden we zonder de tour sowieso nooit gedaan.

Weer terug in ho chi minh city gingen we op weg naar ons kerstmaal, de mac donalds :). We wisten niet zo goed waar we wilde eten en om nou heel veel geld te besteden aan een duur restaurant zagen we ook niet zitten. Voor dat geld kunnen wij langer reizen of iets anders vets doen. Toen dachten we als we nou ergens gaan eten waar we normaal eten blijft dat niet bij. Maar de mac Donalds wel, dit zullen we niet zo snel vergeten. Dus wij hebben een heerlijk kerstmaal in de macdonalds gehad. Daarna hebben we in het hostel love actually gekeken♥♥ eindelijk had ik Guus zo ver dat hij die film met me wilde kijken.