Dag 64: Hoi an

2 januari 2015 - tp. Hội An, Vietnam

Vanochtend kwamen we aan in hoi an, een stad in centraal vietnam. Rond half acht kwamen we aan bij ons hostel wat we geboekt hadden. We wisten natuurlijk dat de kamer nog niet klaar was, maar we mochten gratis de fiets gebruiken. Bij het hostel zei de man dat we geluk hadden, want het was voor het eerst tijdens de winter droog en zonnig. Dat is dus mooi meegenomen. Hij raden ons aan om naar het strand te fietsen, dus dat zijn we gaan doen. Het was wel weer heel leuk om op de fiets te zitten. We zagen nu ook voor het eerst een beetje het echte leven van de vietnamezen.

Bij het strand aangekomen kwamen net de vissersbootjes uit de zee. Je kan het bijna geen bootjes noemen, want het zijn net heel grote ronde badkuipen, en ze gaan er echt ver mee de zee op. Ik vind t knap dat ze dat voor elkaar krijgen. Wij hebben ze dus even bekeken hoe ze het doen en dat was heel leuk om te zien. De vissers hielpen elkaar ook allemaal met de vangst. Hierna zijn we over het strand gelopen en hebben we nog een keer jacht gemaakt op de schelpen. Je had hier heel veel mooie kleintjes. Toen met een omweg terug naar ons guesthouse, waar we om elf uur onze kamer al in konden.

Smiddags zijn we nog even het stadje in gegaan, we moesten vandaag onze energie in de gaten houden want het is oudjaarsdag en we willen wel tot 12 uur vol houden. Dus eerst even de stad bekijken, dan terug voor een tukkie en dan weer de stad in. Hoi an is een oude haven stad van vietnam en het oude gedeelte valt onder unesco. De huisjes zijn nog allemaal authentiek alleen de opvulling wat minder. Alle huisjes zitten vol met souverniershops, wat het voor ons eigenlijk wel leuk maakt. We hebben wat rondgelopen en het restaurant gereserveerd voor vanavond. Iets luxer dan normaal, want we mogen ons wel een keer verwennen met oud en nieuw.

Na ons schoonheidsslaapje gingen we in het donker het stadje in. Wat is dit een gezellige stad, overal hangen lampionnen aan de straat wat het erg mooi maakt. Ook verkochten ze sterretjes en dat vond veerle helemaal geweldig. Toen het eten, er hing een chique sfeer, het personeel gedroeg zich echt heel proffesioneel, misschien wel iets te. Steeds je wijn bijvullen, vragen of je wel zeker wist of je die wijn wilde, je de wijn laten proeven. Heel leuk, maar dit hadden we nog niet gehad en ook niet verwacht want het was niet eens zo duur. Het wad wel heel leuk om te doen, maar wel voor 1 keer.

En toen wachten tot twaalf uur. We hebben echt heel veel gedaan tot aan 12 uur. Eerst wat rondgelopen door het stadje, toen een cocktail gedronken, daarna een wenslampje de rivier opgezet, een vietnamese modeshow bekeken en naar een vietnamese entertainmentshow waar ze de vogeltjes dans deden met ongeveer honderd vietnamezen. Uiteindelijk stonden we op een plek waar ze aftelde. Hier zijn we toen maar blijven staan. 10,9,8,7,6,5,4,3,2,1 Happy new year! Er was zelfs wat siervuurwerk op het podium. Nog wat sterretjes afgestoken op het bruggetje en toen richting de kamer om nog even met onze ouders te skypen. Dat maakte de avond wel helemaal af.

Gelukkig gezond en avontuurlijk 2015!

1. Thijs:
    2 januari 2015
    Zo ver weg maar jullie wensen liggen hopelijk dichtbij en dat is mooi. Succes met de wonderbaarlijke avonturen van Guus en Veerle.
  2. ANN:
    2 januari 2015
    In Hoi-Ann heb ik een zijde afritsbroek op maat laten maken. Jaren plezier van gehad. Dat mooie Spaanse bruggetje staat ook nog haarScherp op mijn netvlies net als de vismarkt. Die heb ik zelden ze mooi en groots gezien.
    Het leuke voor mij is dat ik op mijn netvlies weer dingen zie waarvan ik niet meer wist dat ze er nog zaten.
    Ben benieuwd welke film jullie me nu weer voor gaan toveren.
    Geniet er wel eerst zelf van.
    Liefs Ann