Verschil cambodia en vietnam

2 januari 2015

Zoals nico en opa en oma (Guus) al opgemerkt hebben zijn onze verhalen misschien wat veranderd sinds dat we in Vietnam zitten. Ik zal nu proberen uit te leggen hoe dat komt, want Vietnam en Cambodja zijn totaal verschillemde landen. Ik ga proberen het vanuit ons zo goed mogelijk uit te leggen.

In cambodja hebben we alles zelf gedaan. Als we van plaats naat plaats wilden moesten we het zelf regelen, vaak wel via ons hostel maar wel op eigen initiatief. Het was altijd maar weer de vraag met hoeveel mensen we in wat voor voertuig terecht kwamen, of onze tassen binnen of buiten hingen en hoe lang we er over zouden doen. In Vietnam is het toerisme al veel meer doorgedrongen en is alles veel meer georganiseerd en daardoor wat minder avontuurlijk. We hebben een open bus waarmee we langs alle steden kunnen gaan van zuid naar noord. We moeten een dag van te voren aangeven dat we verder willen en dan is dat geregeld. Het zijn zelfs slaapbussen, dus hebben ook nog eens genoeg ruimte. (Wat natuurlijk ook wel fijn is aangezien de lange afstanden die we moeten reizen, maar de cambodjaanse muziek/films hadden ook wel iets ;) )

Voor de rest is het land al veel meer aangepast aan de toeristen, die zijn er namelijk ook veel meer. Ik denk dat dat misschien ook wel de reden is waarom vietnamezen wat minder aardig worden gezien als de cambodjanen. Ik zou ook niet elk moment mn leukste gezicht oo kunnen zetten als ik zo veel toeristen zag en al helemaal niet als je soms ziet wat voor toeristen. Ze zijn wat gereserveerder met hun vriendelijkheid, wat niet erg is, wij moeten het er gewoon met onze glimlach uit halen. Dat lukt tot nu toe wel en wij vinden ze daarom ook echt aardig, maar gewoon anders dan Cambodianen.

Wat wij zelf tot nu toe het lastigs vinden is dat alles hier met tours gedaan wordt. Dit is dan wel super goedkoop wat wel fijn is, maar het voelt minder speciaal. Dit komt omdat jouw ervaring precies hetzelfde is als van honderd mensen die dag, en dat gaat dan elke dag zo door. Als je het zelf wilt doen of met een wat andere tour dan moet je ineens heel veel geld neer tikken. En geld is het enige waar we wat zuinig aan mee moeten doen als we alles willen doen wat wij willen. Daarom zijn we misschien wat minder enthousiast geweest over de mekong delta en de tunnels, omdat het iets minder spannend, speciaal, avontuurlijk en uniek was dan dat we gewend waren van cambodja. Dat betekent niet dat we er niet van genieten en het nog steeds heel vet is. We weten nu hoe het hier een beetje gaat en gaan daar nu onze eigen draai aan geven. De tour naar de zandduinen vonden we allebei dan wel weer heel gaaf.

We hebben gisteren in Hoi an ook allebei weer het gevoel gehad dat we weer echt zin in hebben. Hoi an was ook gewoon erg leuk omdat we het helemasl zelf konden doen. Onze plannen voor de komende plekken in Vietnam zijn ook weer wat avontuurlijker.

Als jullie nog wat vragen hebben dan kun je reageren, ik vind het ook wel leuk om zulke stukjes te schrijven. Nog steeds bedankt voor alle reacties, we vinden het nog steeds super fijn.

1. Annelies:
    2 januari 2015
    Mooi geschreven/uitgelegd. Veel plezier met jullie nieuwe avonturen en uitdagingen in t nieuwe jaar <3
    AnneLiefs
  2. Thijs:
    2 januari 2015
    De foto's van Vietnam zijn wel prachtig. Het is ook mooi dat je verschillen mee maakt op zo'n lange reis. Het zou ook maar saai zijn als alles het zelfde was. Gewoon elk land op zijn eigen manier waarderen en bewonderen.
  3. Willem en Carla:
    Veerle en Guus,
    Geniet ervan, dat doen jullie ook. De verhalen laten ons dat weten. En...natuurlijk alle goeds en de goede wensen vanuit Nijmegen.
    Carla en Willem
  4. Nico:
    2 januari 2015
    Goede uitleg Veerle. Dat dacht ik ook wel al een beetje. Ik had dat met Bali en Flores. Zeker de tweede keer dat ik er kwam. Flores was dan Cambodja, redelijk authentiek en ongerept. Bali was meer Vietnam, maar dan nog véél meer. Daar had ik af en toe het gevoel dat het speciaal voor toeristen gemaakt was door Disney. Alleen de Indonesische tak van de families Duck en Mouse ontbraken ;-)
    Ik merk nu al aan de foto's en het laatste verslag dat jullie je beginnen te ontworstelen aan de 'wurggreep van het massatoerisme:-)' Geniet ze!
  5. Peter en marianne:
    2 januari 2015
    Goed stukje lieverds. Dank je wel!Blij dat jullie hoe dan ook bewust je eigen draai aan alles geven.XxxxxMarianne