Dag 65: Hoi an

2 januari 2015 - Bố Trạch, Vietnam

We hadden gisteravond bedacht dat het leuk was om 12 uur Nederlandse tijd onze ouders nog een keer te skypen. Maar pfoee dat was vroeg zeg voor ons, vooral omdat we laat waren gaan slapen, maar het was wel leuk om zo ook wat van de nederlandse oud en nieuw mee te krijgen. Daarna zijn we nog maar even een uurtje gaan slapen.

Na s ochtend lekker rustig aan te hebben gedaan zijn we Hoi an in gelopen. Gisteren hadden we alleen in de souveniersshopjes gekeken en vandaag gingen we ook echt wat oude gebouwen in. Je kon een ticket kopen waarmee je 5 gebouwen in kon die je zelf kon uit kiezen. Het was leuk om te doen want zo kreeg je een beter idee van hoe het vroeger eruit zag. De soort gebouwen die je in kon waren tempels, musea, oude huizen ( waar dan nog echt een familie inwoont) en communityhouses. We hebben we van elk een gehad. Verder zijn we ook nog bij een vietnameeseshow geweest met muziek en dans. Dat was ook erg leuk om te zien, wat ook leuk was was dat je wel overeenkomsten zag tussen de Cambodiaanse en vietnameesedans.
We zijn ook nog op souverniertjes en jurkenjacht geweest. Je hebt hier namelijk heel veel klerenwinkels met jurken en pakken. Als vietnam ons laatste land was geweest had ik zeker een galajurk mee naar huis genomen. Je hebt hier vanalles en ze kunnen ook alles voor je maken. Geef ze een ontwerp en kies een stof uit en ze maken had. Nou kon ik natuurlijk het ook niet laten om toch wat te kopen en het is zelfs een lange jurk geworden. Nog nooit gehad, maar dat is hier wel heel handig voor tempels enzo zodat ik niet altijd een lange broek aan hoef. ik moet er wel nog eem beetje aan wennen, dat zal wel lukken.

We hadden gisteren al een leuk vietnameese familie restaurantje gevonden. Het was daar er lekker en goedkoop en daar zijn we s avonds gaan eten. Je had hier kleine porties dus we hebben een vietameese proeverij gehouden en een paar Vietnameese specialiteiten geproeft. Voor de lunch hadden we ook al typisch vietnamees gehad. Dit hebben we onderandere gehad Cau lau(dikke noodles met pork en groente), wonton(rijstcrackers met iets van vlees erin en soort van zoete/pittige groete erop), white rose (noodle pakketje met vlees erin en zogevouwen dat het lijkt op een witte roos) rice pancake(zoals de naam al zet een pannekoek van rijst deeg met groentes). Alles was echt lekker, veel beter dan mijn eerste ervaring met Vietnamees eten. Ze gebruiken hier namelijk veel koriander ( tenminste we denken dat het koriander is) en dat vinden we allebei niet lekker. Op onze eerste dag zat dat door de noodlesoep heen en dan smaakt alles daarna. Dus hopelijk vanaf nu gerechten zonder koriander want die zijn echt lekker.

Na het eten zijn we naar de rivier gelopen en het was ondertussen donker geworden. Dat geeft nog iets magiërs aan het stadje, met allemaal gekleurde lampions en kaarsjes op het water. Alleen echt niet vast te leggen op de foto zoals het echt eruit zag, dus dat wordt goed in ons geheugen inprenten. We hebben ook nog een boottocht gemaakt op de rivier tussen alle drijvende kaarsje geweldig.

Daarna lang de winkel gegaan om mijn jurk op te halen want die moest nog worden ingenomen en toen lekker naar de kamer.
Nou we snappen allebei dat dit van unesco is, want het is echt een leuk stadje met een geweldige sfeer.

(Spoiler alert: morgen wordt avontuurlijk, wij weten het al en morgen kunnen jullie er van genieten.)

1. Patrick:
    2 januari 2015
    kom op nou Veerle. Nu wil ik natuurlijk ook een foto zien van jou in een lange jurk. Misschien dat je er ook meteen een mee kunt nemen voor Lotte.
  2. ANN:
    2 januari 2015
    Geen afritsbroek maar een galajurk. Toch veel beter !
  3. Nico:
    2 januari 2015
    Dickens is terug :-) Ik ben nu al erg benieuwd naar jullie verhaal van morgen. Avontuur.....whooooeeeee......spannend!
    Een echte 'cliffhanger', alleen het spannende muziekje ontbreekt.
  4. Ad en Loes:
    2 januari 2015
    Allereerst een gezond en goed 2015!
    Weer een interessante reisbeschrijving met mooie foto's.
    Jullie maken heel wat mee, leuk om te lezen zijn jullie reisverhalen.
    Ook wij genieten ervan.
    Hartelijke groeten.
  5. Peter en marianne:
    4 januari 2015
    Volgens mij kun je in nog veel meer Aziatische landen kleren laten maken . In Indonesie in ieder geval wel weet ik uit eigen ervaring en echt goed! Leuk hoor.xxxxM