Dag 68: Phong nha

5 januari 2015 - Bố Trạch, Vietnam

Vandaag gaan we naar de paradise cave, dit schijnt de indrukwekkendste grot te zijn die je op eigen houtje kan doen. Eventueel staat ook de dark cave op de planning maar dan moeten we over ons dag budget heen gaan en we weten nog niet of we dat de moeite waard vinden.

We hebben weer een scooter gehuurd en zijn daar mee door het park gaan rijden. Richting onze eerste grot. Eerst wilden we het eigenlijk gaan fietsen, maar op afraden van andere mensen toch maar niet gedaan. Er zitten blijkbaar veel heuvels op de route. Mijn vader had het waarschijnlijk toch gedaan maar wij kozen voor de makkelijke weg. Nou ja makkelijk, we hadden het natuurlijk ook weer met een tour kunnen doen, maar daar hadden we geen zin in en zouden we veel meer geld kwijt zijn.

De omgeving hier is prachtig, een hele verademing na alle steden die we gehad hebben. Veerle en ik zijn niet echt stadtoeristen zijn we wel achtergekomen. Zoals ook de grotten is het moeilijk uit te leggen hoe de omgeving uit ziet, je krijgt misschien een idee met de foto's. Het was in ieder geval mooi en super leuk om daar zelf op de motor door heen te rijden.

De paradise cave was weer eerst een stuk omhoog lopen. (Pfoe toen merkte we dat we nog wel spierpijn van de vorige dag hadden). Bij een stukje uitleg hoorden we dat deze grot in 2005 ontdekt is. Het verhaal gaat dat in 1990 een man de hang son doong grot ontdekte terwijl hij verdwaalt was. Dit is op dit moment de grootste grot van de wereld. Hij kon hem daarna niet meer terug vinden en heeft vervolgens er twintig jaar naar gezocht. Ondertussen heeft hij dertig andere grotten ontdekt waaronder de paradise cave en pas in 2009 vond hij hem weer( de op dit moemnt grootste grot van de wereld).

De ingang van deze grot is eigenlijk maar heel klein, je snapt nu wel dat ze nog niet zo lang zijn ontdekt. Maar als je binnen komt dan is het weer immens. De grote was niet eens in te schatten. Wij konden de eerste kilometer van deze grot bezoeken op houten trappen en plateaus. Met een andere tour kun je 7 km de grot in, dus hij is nog een stukje langer dan wij gezien hebben. Toen we er in gingen was er nog bijna niemand dus was het doodstil in de grot, geweldig. Het werd al snel drukker, maar nog steeds van genoten. Zoals Nico al zei in zijn reactie al zei leek het net of we in de efteling waren, we liepen door de droomvlucht. Je liep door een hele andere wereld, als of je in het binnenste gedeelte van de aarde liep.

Onderweg hebben we flink getwijfeld of we de dark cave nog moesten doen. Deze was namelijk geweldig en zoals ik altijd meegekregen heb 'goed is goed'. Alleen was ik bang dat ik er spijt van zou krijgen, dus hebben we toch besloten om het te doen. We hebben nu nog niks gelaten om het geld en dat voelt ook wel goed.

De dark cave is geen mooie grot, omdat hij natuurlijk donker is, maar hij blijkt heel leuk te zijn. Je krijgt een zwemvest aan en een helm met hoofdzaklamp dus wordt vast leuk. Het begint met een zipline van de eerste plek richting de grot, daarna moesten we een stukje zwemmen voordat we de grot in konden. In deze grot is totaal geen kunstmatig ligt, dus dan zie je ineens hoe het eruit ziet als je een grot ontdekt. Al gauw mochten de reddingsvesten uit en gingen we een smal gleuf in waar het erg modderig was. Dit voelde lekker vies onder je voeten. Hoe langer je liep hoe smeriger het werd en hoe moeilijker het werd om jezelf schoon te houden. Dat gaf je op een gegeven moment ook maar op, zeker als je bij een glijbaan komt die eindigt in de modder, leuuuuuk!!!! Dit was wel het einde van de nieuwe bikini van Veerle (de eerste keer aan en direct zo in de modder... Maarja het was het 100% waard) Uiteindelijk kwamen we bij een echt natuurlijk modder bad en daar hebben we even in kunnen liggen. Dit was voor ons hoe een modderbad moest zijn, dikke smerige modder. Je kan er ook gewoon gaan liggen en zitten en dan bleef je zweven, zo dik was. Iedereen z'n lichtjes uit en genieten in het donker van de modder Veerle werd alleen wel iets te enthousiast door van een modderhelling af te glijden die niet helemaal van modder was dus daar heeft ze een paar geschaafde billen aan overgehouden. Toen terug met onder meer een glijstuk wat eindigde in het water waar we ons konden schoon spoelen. Toen mochten we nog in diep water zwemmen in de donkere grot met onze hoofdlampjes. Dit was zeker de leukste grot. Terug in een kayak en daarna nog wat spelen in het water met wat tokkelbanen.

Enige minpuntje van de dag, veerle heeft haar voet open gehaald in de grot, en ze is van een trap afgevallen en ik heb mn arm flink pijn gedaan bij een tokkelding bij het water. Ik bleef met mn arm hangen in het touw. Nu dus geblesseerd maar wel een top dag gehad. Tot nu toe in ieder geval de leukste dag van vietnam.

We hadden ook echt super geluk met het weerhet was namelijk stralend blauwe lucht en 25 graden! Terwijl het de dag ervoor geen mooi weer was en deze periode is sowieso geen mooi weer, dus we zijn echte gelukspoepers.

1. ANN:
    Geweldig ! Wat een dag!
    Snap dat dit jullie mooiste dag is tot nu toe. Ik heb genoten van de foto's . Hoop voor jullie dat de blessures snel weer verleden tijd zijn en jullie niet teveel hinderen in de verdere plannen
    Liefs Ann
  2. Opa en oma:
    5 januari 2015
    We hebben weer lekker genoten van jullie reisverslag en wat een prachtige foto's.doei!
  3. Nico:
    5 januari 2015
    Inderdaad; werkelijk schitterende foto's. Misschien kunnen jullie nog wat extra's verdienen met reclame te maken voor jullie camera. Want die moet al die capriolen ook meemaken, en overleven. Een beetje zoals het befaamde Pontiac horloge van Wim van Est. Die flikkerde tijdens een bergetappe in de Tour de France in een ravijn. Ze hebben hem toen met aan elkaar geknoopte binnenbanden naar boven gehesen, en toen hem gevraagd werd naar zijn commentaar zei hij:
    "Mijn hart stopte, maar mijn Pontiac bleef lopen"; of iets dergelijks.
    Sterkte met jullie kwetsuren en op naar het volgende prachtverhaal.
  4. Peter en marianne:
    5 januari 2015
    lijkt me zooo lekker om in zo'n modderbad in een grot uit een andere wereld te liggen.. Ff. mama zijn nu...; wonden goed verzorgen he?! Denk aan verhaal van Thijs. ..en verder...op naar het volgende avontuur xxxxxM
  5. Thijs:
    6 januari 2015
    Sommige momenten zijn onbetaalbaar. Deze neem je je leven lang mee, lijkt mij.