Dag 71 Ha noi

9 januari 2015 - Hoàn Kiếm, Vietnam

Ielwww toen ik wakker werd in de bus en naar buiten keek zag ik grijze lucht en regen. Het was net nederland maar dan met wat meer brommers. We kwamen rond half 9 aan in Hanoi en gelukkig was het opgehouden met regenen toen we naar ons hostel liepen. We zitten weer in een prima hostel en gaan vandaag de stad bekijken en kijken hoe we naar Halong bay en sapa gaan. Maar eerst maar even ontbijten. We hadden een leuk tentje gevonden naast een heke grote kathedraal, tijdens het ontbijt was er vanalles gaande dus we zijn er na het eten maar even naar toe gelopen. Wat bleek, er was een begrafenis bezig terwijl wij gewoon naar binnen konden lopen, dat was wel heel apart. We zijn er ook niet heel lang gebleven. Guus vond ook een raar gezicht om hier ineens een kerk te zien, waar aziaten een blanke god en een blanke jezus aanbidden. Daarna zijn we wat gaan rondvragen bij touroperators naar een halong bay tour. Een tour moet namelijk wel omdat dat veel goedkoper is en je wilt halong bay ook vanaf een boot zien. Pfoe maar er zijn een hoop opties van goedkoop tot heel erg duur, ons hoofd zat helemaal vol na al die informatie. Al wisten we nog steeds niet goed wat we wilde, want het weer is hier dus nu niet zo goed en we hadden gelezen dat weer wel belangrijk is. Daarbij hebben we ook veel slechte recenties op internet gelezen dat je niet te goedkoop moet gaan zitten omdat je anders echt geen leuke tour hebt. Maar uiteindelijk zijn we eruit, we hebben bij ons hostel een tour van 2 dagen 1 nacht geboekt bij lemoncruise en nu fingerscrossed dat het een goede is.

We hadden eigenlijk allebei niet zo'n heel erg zin in nog een stad, maar Hanoi viel alles mee. Het is eigenlijk een hele leuke stad, het heeft veel kleine straatjes waardoor het minder groots aanvoelt dan Ho Chi Minh city. We zijn er lekker op ons gemakje door heen gelopen en hebben voor s avonds tickets voor de waterpuppetshow gekocht. We hebben langs de kant van de weg ook nog een heerlijke juice en shake op. We hebben in vietnam het passiefruit helemaal ontdekt, mjammm dat is echt lekker en van de shake is de bananenshake onze favoriet :)

Om half 7 was het tijd voor de show, die was echt heel leuk! Het speelt zich af in water em het is met een soort trekpoppen die vanuit onder water bestuurt worden. In de show zat ook nog humor en was ondanks de taal barrière goed te begrijpen. Het waren hele simpele korte stukje maar heel leuk.
Na de show zijn we met Noortje gaan skypen een vriendin van mij(veerle) en Guus kent haar ook van ovum. We hebben plannen om daarmee samen myanmar te doen en het staat nu vast :) We hebben tickets geboekt van 5 tot 19 februari. Het land is helaas wat duurder waardoor we hebben besloten om twee weken te gaan, maar ach we kunnen vast nog een keer terug.

1. Nico:
    9 januari 2015
    In mijn vorige reactie had ik het over tropisch hardhouten konten. Daar hebben jullie dus geen last van. Wel jammer dat het weer minder wordt, maar ja 14 uur rijden naar het noorden is ook een fiks stuk richting winter. Jullie zijn inmiddels wel zo'n beetje van Noord-Afrika naar Nederland gereisd. Eigenlijk zijn jullie qua weer bijna thuis. Alleen in een heel andere, avontuurlijkere omgeving. Prettige trip!
  2. Guus:
    Hee Nico,
    Ja die houte kont valt wel mee, maar de bussen hier zijn ook wep echt luxe. Het reizen ishier qua comfort een stuk aangenamer dan Cambodia, maat Cambodia had daarintegen wel weet meer verassingen. Tja en het weer, we zijn nu al weer twee dagen verder (we hadden geen internet op de boot de lopen wat achter), het weer wordt het niet beter op, koud!! Ik heb nu al 4 lagen kleren aan en warm is het nog niet. Het zou zelfs nu sneeuwen in sapa, waar we vanavind de bus naar toe hebben :o De tourguide in de bus vertelde dat in de bus en we dachten eerst dat hij een grapje maakte maar het was serieus haha. Dit was weer voor de eerste keer in twee jaar dus er staat ons nog wat te wachten. Dit is dus alvast een vooruitblik in de toekomst ;) Maar super leuk al je reacties, we genieten van deze kant daar ook van!
  3. Peter en marianne:
    9 januari 2015
    kun je daar geen leuke trui kopen? hier is het voor jullie begrippen nog kouder en strak..... grijze..... lucht. Heerlijk om binnen te zitten bij de kachel, maar buiten heel somber...dikke kus, Marianne
  4. Opa en oma:
    10 januari 2015
    Bedankt voor de mooie kaart,een verrassing.Jullie maken wel van alles mee,een begrafenis in een RK kerk en dat in een oosters land. Weer een fijn weekend.x
  5. Nico:
    10 januari 2015
    Thijs whatsappte mij om jullie vraag of ik jullie reactie op mijn reactie gelezen had? Op dat ogenblik nog niet, maar nu wel. Dankjewel. Als we niet uitkijken zitten we straks de hele dag te chatten :-)
    Ik heb van Kris ook begrepen dat jullie inmiddels al aan het skieen zijn in Noord-Vietnam en blij zijn dat het thermisch ondergoed toch meegegaan is naar de tropen.
  6. Erik en Ankie Jansen:
    Mooie foto's!