Dag 72 Halong bay

11 januari 2015 - Vân Đồn, Vietnam

Vandaag naar halong bay, misschien wel de grootste trekpleister van Vietnam. Ondanks dat je prachtige plaatjes ziet op het internet heb ik gehoord dat het er bekend om staat dat het mistig is. Sochtends werden we opgehaald bij het hotel en was het vier uur met de bus. Natuurlijk hadden we weer een plaspauze bij een enorme souvenirwinkel, maar dat hoort er hier ook wel gewoon bij. Veerle wordt de laatste paar dagen aangetrokken door haribo snoepjes, ook hier zagen we ze, maar waren erg duur dus maar niet gekocht.

Onze tour guide heeft ons nog een hoop proberen te vertellen over vietnam en halong, maar dat was erg lastig te verstaan want z'n engels was niet zo goed. Wat we begrepem hebben: Ha long betekent het neerdalen van de draak, en het verhaal gaat dat de draak duizende parels uitspuuwde waaruit de eilandjes zijn gegroeid, maar dit kan ik ook weer helemaal fout hebben. Hij begon ook over het eten in vietnam en dat ze dus ook hond en kat aten. Kat was alleen op speciale gelegenheden, op weddy potties. Toen dachten wij wat zeg jij nou, nog nooit van weddy potties gehoord. Tot dat iemand de opmerking maakte wedding parties, en toen viel het kwartje. Hier hebben we wel nog om gelachen.

Op de boot aangekomen kregen we onze kamer aangewezen. Een hutje met een enorm bed, ik denk dat het bed echt 80 procent van de kamer was en hij was breder dan dat hij lang was. Het was zelfs een zacht bed, dus hier zouden we de nacht wel goed doorkomen. Het eten op de boot was ook echt goed, hier hadden we wat mindere verhalen over gehoord, maar was echt dikke prima. Ook echt heel veel, de tafel werd gewoon helemaal volgezet met borden eten. Bij het avond eten hebben we nog een cursus verse springrolls maken gehad. Gewoon verse groentes in een rijstjasje.

Halong bay was echt mooi en ook wel wat mysterieus. Doordat het mistig was had het wel weg van een film scene uit een viking/piraten film. Waar je dan altijd van die boten door mistige zee ziet varen met allemaal eilandjes waarin je je kan verdwalen. Dit was precies zo, dus ik was blij dat we een boot hadden die de weg wist. want alles lijkt daar op elkaar. Dit is ook weer zo iets wat moeilijk is te beschrijven dus je kan het bekijken op de foto's.

Het was wel echt koud, veerle had volgens mij wel vier lagen aan. We wilden het allemaal wel zien dus toch maar kou geleden boven op het zonnendek zonder zon. We konden ook kayaken, dus toen konden we zelf een uurtje varen tussen de eilanden, dat was ook wel heel gaaf wanr nu kon je er ook dichtbij komen. Het zijn een zelfde soort rotsen als bij de grotten dus dat was wel leuk om te zien.

Savonds konden we nog vissen op inktvis, maar daar was het het seizoen volgens mij niet voor, niks gezien helaas. Er was ook karaoke, maar dat hebbem we maar aan de engelse over gelaten terwijl we lekker ons bedje in gedoken waren. Slapen op zee is toch even wennen, zeker voor mijn evenwicht. Die kon het op een gegeven moment niet meer aan en toen heb ik alweer deze vakantie alles eruit gegooid. Daarna wel heerlijk kunnen slapen in ons kingsize bed.

1. Opa en oma:
    11 januari 2015
    Weer een mooie dag gehad,wij hadden de foto's ook al bekeken op internet wel erg mooi.Geniet er van.
  2. Patrick:
    Wij hebben jullie reis afgelopen vrijdag op tv gevolgd. Er was namelijk een top gear special waar ze met een motor vanuit ho chi min naar Ha Long bay moesten. Preciezer naar een bar in Ha Long Bay. Weet niet of jullie daar ook zijn geweest. Je krijgt dan natuurlijk schitterende beelden te zien van het land. Wij snappen dus fat jullie behoorlijk onder de indruk zijn en dat het geweldig genieten is. De rotsen in Ha Long Bay bestaan trouwens uit zandkalksteen en zijn door de jaren heen geërodeerd. Het zou voor miljoenen jaren zelfs een stuk vasteland zijn geweest. Ook wonen daar mensen die hun hele leven geen voet op het land zetten, ze worden daar geboren, vangen daar vis en sterven daar waarna ze daar ook begraven worden.
    Groetjes van Jorn, mats, danielle en patrick
    11 januari 2015
    Ik zie de foto's hier nog niet staan, maar als ik mijn ogen dichtdoe zie ik James Bond er door- en overheen boenderen. Ik heb ook die Top Gear aflevering waar Patrick het over heeft ooit gezien. Ik zag nu pas dat die op tv was, toen het inderdaad was was, dus deze keer gemist. Als ik je beschrijving van het bed lees denk ik zomaar dat dat overgebleven is van James Bond. Hij is natuurlijk in elke film ook altijd minimaal één keer een held in, vaak, een fantastisch bed :-)
    Ook die weddy potties hoor ik zo bij de Chinees voorbij komen: Spesjeltie fol joe meddum end sul, ket on menjoe biekos of weddy potty :-) (Ik zit nu op de bank te schateren, want ik zie en hoor het nu echt voor me)
    Ik kijk met smart uit naar de foto's en het vervolg.
    12 januari 2015
    spling rolls zijn ook heel lekker op weddy potties.