Dag 73 Halong bay

12 januari 2015 - Hanoi, Vietnam

Nou afgezien van het misselijke momentje van Guus hebben we heerlijk geslapen. Vandaag stond er niet zo heel veel op de planning omdat de busreis terug al 4 uur duurde.

Maar na het eten gingen we nog wel naar een pearlfarm, waar ze ons lieten zien hoe parels 'gemaakt' worden. De oesters worden hier namelijk kunstmatig getriggerd zodat ze een parel gaan maken. In de natuur is er ook een trigger nodig, maar dat is dan bijvoorbeeld een zandkorreltje, op de pearlfarm stoppen ze een klein bolletje gemaakt van schelp erin. Als dat is gebeurd is het wachten, 18 maanden worden ze in het zeewater gehangen. De oester gaat dan parelmoer om het bolletje heen vormen en zo krijg je een parel. Maar daarna is het wel hopen dat er een goede parel uit komt, de kans op een goede is 1/3 (dacht ik). Daarna konden we natuurlijk ook nog een kijkje nemen in de shop, maar dat was helaas allemaal een beetje boven ons budget haha.
Na de pearlfarm gingen we weer terug richting de haven, dat was ongeveer nog twee uur. Pfoe en een koude twee uur, het waaide namelijk veel harder dan gister en het was ook een stuk kouder. In het begin hebben we op het boven dek gezeten want daar had je een prachtig uitzicht, maar dat werd op een gegeven moment toch wel erg koud. We zijn toen maar binnen gaan zitten, maar dat was helaas niet heel veel warmer. Heg was namelijk niet geïsoleerd, maar ach als we het weer moeten geloven wordt het in sapa nog veel kouder.

Weer terug in de bus vertelde de tourguide dat hef sneeuwde in sapa, ik dacht eerst dat hij een grap maakte! Maar hij was gewoon serieus er werd de komende dagen sneeuw in sapa verwacht. Denken we de winter in Nederland over te slaan krijgen we hem hier alsnog. Maar voor de vietnameese is het heel speciaal want het had er al twee jaar niet gesneeuwd en de meeste mensen hebben er überhaupt nog nooit sneeuw gezien. Onze tourguide vroeg al of we wat sneeuw voor hem mee namen.

Terug in Hanoi gingen we opzoek naar een eettentje, maar dat was nog best lastig omdat alles hier open is ondanks de temperaturen. Uiteindelijk hebben we een heerlijk warm relax eettentje gevonden waar we tot 6 uur zijn blijven zitten. Toen weer op naar de bus, gelukkig weer een slaapbus en weer op de achterbank dus wij gaan heerlijk slapen.

1. ANN:
    12 januari 2015
    Het is voor mij nog steeds het feest van de herkenning. Zelfs de kou op de boot herinner ik me nog goed. Het was afzien hoor! Ook wij hadden alleen maar kleding voor warm weer bij ons. De parelfarm hebben we ook gezien en de parels laten liggen omdat ze te duur waren. En we ook niet echte liefhebbers van parels zijn. Sapa krijg ik nog geen beeld van op mijn netvlies. Waarschijnlijk zijnde daar niet geweest. Ben benieuwd naar de verhalen. Als ik die gelezen heb weet ik het zeker. Geniet nog van alles liefs Ann
  2. Suvana:
    12 januari 2015
    Hopelijk hebben jullie genoeg warme spullen bij!
    knuffelsssss
  3. Annelies:
    12 januari 2015
    Gelukkig op de foto's nog steeds jullie 'big smile'
    Brrrr, ik krijg t al koud als ik jullie verhalen lees, terwijl t hier niet veel beter is!
    AnneLiefs