Dag 74 Sapa

12 januari 2015 - tp. Hội An, Vietnam

KOUDD! We liggen op dit moment onder een deken met zelfs een elektrische deken en buiten regent het. We kunnen zelfs wolkjes blazen in onze kamer brrr... Het is zo koud dat Guus er zelfs niet meer van kan poepen en dat js een unikum hoor hahah.

Vannochtend kwamen we al om 5 uur aan in sapa, en het regende als een malle. Gelukkig mochten we tot half zeven nog in de bus blijven slapen, totdat het licht was. Helaas regende het toen nog steeds, en was het ook nog eens heel erg koud. Dus wij door de regen ons hotel gaan zoeken, halverwege controleerde ik mn zakken en was ik m'n telefoon vergeten in de bus. Gelukkig was de buschauffeur eerlijk en gaf hij mijn telefoon terug want hij had hem al gevonden. Bij ons hotel aangekomen zijn we nog maar eens onder de elektrische deken gekropen. Dat was ook wel echt nodig, want ze hebben geen verwarming in de hotels hier. Dus bij ons op de vijfde verdieping was het ook gewoon 5 graden in de kamer. We konden zelfs wolkjes blazen op de kamer.

Dan zullen jullie misschien nu wel denken, wat doen die zichzelf aan, waarom zoeken ze die kou op. Nou, sapa staat bekend om zijn minderheden bevolkingen. Hier zie nog heel veel mensen inntraditionele kleding lopen. Je hebt heel veel verschillende die er allemaal anders uitzien, de een heel kleurrijk de ander wat donkerder. Je kan hier ook heel veel trekkingen en homestays doen hier, dat hebben we maar niet gedaan. Ik moet er niet aan denken om met dit weer te gaan wandelen. Dat kan ook helemaal niet, want wr hebben allebei maar een trui bij. We lopen nu ook al bijna een week in precies dezelfde kleren omdat dat het enige is wat een beetje warm is.

Maar goed, wat hebben we allemaal gedaan vandaag. Eerst dus heel lang in bed gelegen, toen zijn we maar een lekker soepje gaan eten in het dorpje. Daar zagen we dat er best wel wat sauna's en massage werden aangeboden en aangezien we toch niks konden doen zijn we daar maar gebruik van gaan maken. We hebben een traditioneel kruidenbad gedaan waar we een half uur, uiteindelijk bijna een uur, in hebben gelegen. Het was zwart water wat traditioneel is van de red dzau. Het was heel heet, maar dat was heerlijk.

We hebben besloten om morgen door te gaan naar laos. Dus daar zijn we nog even voor gaan rondkijken. We hebben wel gehoord dat dit een terrorreis wordt, maar het moet maar. Weg uit de kou en op naar kortebroeken weer. Vroeg gaan eten en toen maar weer het bed in gedoken.

1. ANN:
    12 januari 2015
    Nu weet ik het zeker. In Sapa zijn we niet geweest. Wat fijn voor jullie dat je in het kruidenaftreksel even lekker door kon warmen. Kon je maar een beetje warmte opslaan als reserve. Naar Laos trekken is natuurlijk ook een optie. Heb je uiteindelijk nog wel iets meegekregen van de leefwijze van de minderheden? Anders zijn alle ontberingen helemaal voor niets geweest.
    Succes met de volgende reis
  2. Suvana:
    12 januari 2015
    Soek de Son op, dat is zo fijn....Want een beetje sonneschijn dat moet er sijn....dat amsterdams liedje sprong zomaar even door m'n hoofd heen...Succes
  3. Suvana:
    12 januari 2015
    wat is het toch een enorme rijkdom aan ervaringen....ik keek nog even op de foto's <3
  4. Nico:
    12 januari 2015
    Sterkte en succes met jullie terror-reis naar Laos. Ik zag een verslagje op de Lonely Planet site dat het wel meeviel ondanks het advies 'best to be avoided'. Dus ik hoop dat jullie dat na aankomst kunnen beamen. En...natuurlijk ben ik nu weer erg nieuwsgierig naar jullie nieuwe album: Guus en Veerle in Laos. Het lijkt Kuifje wel, of Asterix en Obelix. Enige wat (nog) ontbreekt is een Bobby of Idefix.
  5. Chris en Hugo:
    12 januari 2015
    Weer even alles bij gelezen. Leuk al deze ervaringen in de grotten.De foto`s ondersteunen de verhalen prima. Kou hoort er ook bij hoor. Geniet verder dan doen wij het ook.
    Liefs Chris en Hugo
  6. Peter en marianne:
    12 januari 2015
    tjonge jonge, wie had dat nou gedacht. Jullie zijn natuurlijk ook niks meer gewend. Afin,dat hoort er ook bij en het liedje wat bij mij door mijn hoofd ging was: " weet je wat we doen...we doen eens niks vandaag...."xxxxM
  7. Annelies:
    12 januari 2015
    Haha en dan onder de elektrische deken, luisterend naar de regen, 'wie is de mol' kijken. Kan echt niet hoor ;)
    AnneLiefs