Dag 77 Luang prabang

14 januari 2015 - Luang Prabang, Laos

We waren extra vroeg bij de bus omdag we hadden gehoord dat als je niet optijd was dat je dan geen zitplaats kon hebben. Maar we hadden geluk, want de bus zat niet helemaal vol zodat je soms je benen nog even kon strekken. Dus op naar Laos!!
De rit begon direct al een beetje hobbelig, maar nog niets vergeleken met de busreis naar kratie. Al snel kwamen we aan bij de grens overgang, die was midden in de bergen, op een berg! Eerst Vietnam uit, dat ging heel gemakkelijk! We waren er een beetje huiverig voor omdat we verhalen hadden gehoord dat het niet altijd zo soepel ging en dat het ook heel erg lang kon duren. Maar we waren Vietnam ook nog alleen maar uit en Laos nog niet in dus wie weet. We moesten eerst weer een stuk rijden, door niemandsland. Zo raar, want het was best even rijden, dat je toen niet in Vietnam en niet in Laos was. Langs de kant van de weg stonden soms wel huisjes dus ik vraag me nog steeds af waar wonen die dan en onder welke wetten een regering vallen die.
Maar om weer terug te komen bij het verhaal,na een tijdje rijden kwamen we aan bij de grens van Laos en zelfs daar ging het soepel! Eerst wat formulieren invullen en werd je temperatuur gemeten ivm ebola en daarna moest je loketten langs. Natuurlijk moest je wel weer bij elk loket (4x) betalen maar gelukkig hadden we we genoeg dollars mee. En toen waren we in LAOS!!!

Toen begon ook direct de echte terrorreis zeg pfoe, we weten nu waarom het zo wordt genoemd. De weg is namelijk een en al hobbel en niet een paar kleine hobbeltjes maar je wordt continue door elkaar geschud. En eens in de zoveel tijd is er zo'n grote hobbel dat je bijna tegen het plafon aanschiet. Ik kon er zelf niet eens van slapen, en als ik niet kan slapen is het wel heel erg haha. Guus en ik zijn hier namelijk zo geconditioneerd dat als we alleen maar al een bus zien kunnen slapen. Dat is wel heel fijn want zo gaan die reizen allemaal een stuk sneller. Maar de andere kant is wel dat je niet veel van de omgeving ziet als je in de bus ziet.

De omgeving vandaag was prachtig!! Dat maakte echt heel de busreis goed, lekker met muziek in de oren naar buiten kijken en genieten. De hele reis was namelijk door de bergen heen, we reden op een uitgehakt pad in de berg en vaak bijna op de top zodat je een prachtig uitzicht had over de bergen heen. Blauwe lucht met groene bergen want ze waren allemaal begroeid met allerlei soorten planten. Ik hoop dat we in Laos nog een keer door zo'n gebied gaan wandelen. Wat ook nog leuk was aan de reis dat je door allemaal dorpjes kwam, het waren denk ik ook minoritydorpjes met allemaal traditionele kleding aan.

Onderweg zijn we een keer gestopt voor de lunch alleen hadden we zo kort de tijd dat echt lunchen niet mogelijk was dus hebben we maar chips, mandarijnen, druiven en cola gekocht, MJAM! Nog een geluks momentje van de dag, dat allemaal eten als je echt trek hebt. Dus al met al viel de reis nog wel mee, als je maar blijft genieten van de kleine dingen en om je heen blijft kijken.

Hij was alleen wel lang, om kwart voor 7 zaten we in de bus en we kwamen s avonds om 8 uur aan en dat wordt morgen denk ik wel spierpijn door al die hobbels maar ach dat gaat ook wel weer over! Toen was het alleen nog zoeken naar een kamer we wilde eerst gaan lopen maar dat bleek toch iets te ver te zijn. Maar ze hebben hier weer tuktuk en ook hele grappige we zullen ze een keer op de foto zetten. Dus wij een tuktuk aangesproken en die heeft ons naar het centrum gebracht en toen gaan zoeken. Eerst waren we in een te duur straatje maar toch hadden we al vrij snel een goedkoop hostel gevonden. Het is een prima hostel alleen een beetje harde veren in het bed maarja dat overleven we wel voor een nachtje.

We hadden al gezien dat niet ver van ons hostel een nightmarket was dus daar zijn we maar heen gelopen om wat te gaan eten. Oeee en wat zijn we blij dat het een franse kolonie is geweest, je had namelijk allemaal kraampje waar je belegde baguettes kon kopen mjammie. Dus snel eentje uitgekozen en gaan zitten en het waren lekkere banguettes! Samen met een passievruchtenjuice voor mij en een oreobananenshake voor guus was het volgende geluks momentje weer compleet. We vinden laos nu allebei al leuk! En nu lekker gaan slapen en bijkomen van de reis.

1. Thijs:
    Bonne chance!
  2. Peter en marianne:
    smakelijk! Wat een geluk! xxxM
  3. Opa en oma:
    14 januari 2015
    Rust goed uit en dan er weer tegen aan.Wij zijn vol spanning.xx
  4. Ad en Loes:
    14 januari 2015
    oh, heerlijk genot om zoveel van de wereld te zien en te voelen (de hobbels) Onze aardrijkskundige kennis wordt door jullie weer op peil gebracht. Wij zijn nieuwsgierig naar de foto van de tuktuk.
    Geniet ervan met volle teugen!!!!!!!!!!!!!!!
  5. Nico:
    14 januari 2015
    Gelukkig dat jullie de terrorreis overleefd hebben, en door al dat gestuiter ook wakker gebleven zijn om wat van de reis mee te krijgen.
    Ik hoop wel voor jullie dat jullie die instant slaapreflex bij het zien van een bus straks weer snel kwijt zijn. Er rijden in Nijmegen heel veel bussen :-)
  6. Suvana:
    14 januari 2015
    Heel veel plezier nog! de terrorreis met glans overleefd en een baguette als beloning....dank voor alle avonturen verhalen....knuffel