Dag 78: Luang prabang

16 januari 2015 - Luang Prabang, Laos

Vanochtend hebben we rustig aan gedaan, eigenlijk hebben we dat wel de hele dag gedaan. Dat wekt deze stad ook wel op. Ik heb gelezen dat dat voor het hele land geld, maar daar kunnen we niet over oordelen. De officiele naam van laos is Lao PDR, een veel gebruikte betekenis hiervan is Please Dont Rush. We vinden het allebei heerlijk, zeker na vietnam waar er zeker wel gerushed werd.

Ondanks dat we rustig aan hebben gedaan hebben we wel veel gedaan, beetje tegenstrijdig maar het was heerlijk. Begonnen met weer een heerlijke baguette van de baguettestalletjes en daarna gaan lopen langs de mekong die ook hier weer langs ligt. Het is wel minder mooi wandelen want aan de kant heb je allemaal etens tentjes, maar daar kunnen we dan een keer gaan eten met een mooi uitzicht.

Even gezeten bij de mekong en daarna naar de bekendste tempel van luang prabang geweest. Hij was niet zo groot maar weer totaal anders dan we gezien hadden. veel gebruike gemaakt van gekleurde spiegeltjes wat een leuk effect gaf. Daarna even terug gegaan om te luieren op onze kamer. We hadden namelijk een zonsondergang gepland voor vanavond, ja we zijn een beetje fan geworden van de zonsondergangen.

Eerst nog langs een heel klein museumpje geweest over de minority people van laos geweest. Tachtig procent van de mensen in laos woont op het platteland en je hebt hier heel veel minority groepen. Ze zeiden dat als je deze van plan was om te zien dan was dit museum een moetje. Maar hij was ook echt heel leuk. De kleding was tentoongesteld en ze vertelde ook de verschillen. Wat ook wel leuk was om te lezen was dat toerisme heel goed is voor het in stand houden van de oude gebruiken. Door het toerisme blijven heel veel mensen de technieken gebruiken die al generaties lang in de familie zitten. Ze gebruiken het alleen niet meer voor babydraagzakken of traditionele kleding, maar voor dingen die interessant zijn voor de toerist. Dus heel veel wat je in luang prabang op de avond markt ziet is echt handgemaakt, dat vonden we heel leuk maar ook fijn om te weten. Er werden ook filmpjes gedraaid over vrouwen hierin laos. Ze staan ook op youtube. http://Www.youtube.com/user/stitchingourstories

Daarna de heuvel opgelopen waar je goed de zonsondergang kon zien, natuurlijk bomvol met mensen. Gelukkig wel een mooi plekje gevonden en genieten maar. Heel veel mensen gingen al we nadat de zon weg was, maar dan begint het pas, wat een domme mensen. Dan komen namelijk pas alle mooi kleuren!

Toen nog een leuk momentje van de dag, vandaag had er echt veel. We hebben in een gardenrestaurant gegeten. In de buitenlucht met bomen en leuke lampions. Hier hebben we lao bbq gegeten, we mochten zelf ons eten bakken en een noedelsoep maken. Daarna nog over de markt gelopen voor souvenirs en toen ons bedje in. Morgen gaan we namelijk twee dagen naar olifanten toe, en we gaan er op rijden. Daar hebben we echt ontzettend veel zin in.

1. ANN:
    16 januari 2015
    Heerlijk dat relaxen. Dat is pas echt vakantie. Zo te zien is het weer ik weer beter. Ga nu even naar de filmpjes kijken. Geniet van de olifanten. Gaan jullie ook bij hun slapen?
  2. Nico:
    16 januari 2015
    lekker hè, slow people en slow food. En...eh....denk eraan: Geen olifantje pesten, want anders kun je over twintig jaar alsnog een smak verwachten.
  3. Peter en marianne:
    16 januari 2015
    Dat er maar veel mooie zonsondergangen voor jullie mogen volgen...en morgen gezond en blij weer op.xxxxxM
  4. Lea:
    16 januari 2015
    Wat leuk die filmpjes. Nu krijg ik ook een indruk hoe ze daar leven. Van papier maken tot stoffen weven enz geweldig. En die markt dan al die kleuren super mooi. Iets voor je moeder Guus. Jullie hebben een geweldige reis geniet er maar lekker van dan doen wij dat ook. Doen wij dat ook. Groetjes lea.