Dag 79: Luang prabang

17 januari 2015 - Luang Prabang, Laos

Vandaag de olifanten!!!♥♥ Hier heb ik echt al een hele tijd naar uitgekeken en vandaag is het dan zover.
We werden s ochtends om half 9 opgehaald dus we hadden eerst nog tijd voor weer een heerlijke baguette en toen was het eindelijk echt tijd om te gaan.
We werden opgehaald door een busje waar nog 3 andere meisjes in zaten, zij gingen ook de 2 daagse mahout tour doen. we hadden echt geluk want we waren maar met zn 5 terwijl er ook een groep van 8 personen of volgens mij nog zelf meer kunnen zijn.
Als eerste vertelde onze tourguide ons wat over de olifanten, waar ze vandaan kwamen en wat we vandaag en morgen gingen doen. Daarna was het tijd voor onze mahouttraining (mahout zijn de mensen die op de olifant rijden en trainen), eerst werden ons wat woorden geleerd waarmee je de olifant kon besturen. Een voorbeeld hiervan is pai, dat betekent lopen/vooruit en how, dat betekent stop. Daarna was het zo ver we mochten op de olifant, eerst allemaal omstebeurt. Je zat hierbij niet op zo'n zitje maar achter de oren! Dat is een van de leukste dingen van de tour dat je niet op zo'n zitje zit maar echt op de olifant, op de nek achter de oren. Dat is ook wel wat ik graag wilde want dat maakt de ervaring veel specialer, dat je zo'n enorm beest onder je voelt bewegen.
Wat ook heel mooi is om te zien is dat ze hier niets behalve hun stem en lichaam gebruiken om de olifant te besturen. Dat geeft zo'n speciaal beeld, een mahout op de olifant met verder niets van tuig en toch doet de olifant wat hij zegt. Zelfs als hij er naast staat kan hij de olifant nog besturen, heel speciaal. Soms gebruiken ze voor het onder controle houden van een olifant een haak, die gebruikte ze hier dus niet. Al ben ik er niet perse op tegen zolang je het maar goed gebruikt, bij paardrijden maak je namelijk ook gebruik van een zweepje en sporen. Alleen de huid van de olifant is veel dikker dus je zal ook we iets anders nodig hebben.

Wat het hele programma ook uitstraalde was rust. Wij hadden omdat we 2 dagen 1 nacht (1 volle dag en een ochtend) een rustig programma, maar de olifanten probeerde ze ook zoveel mogelijk rust te geven. Tussen de ritjes door kregen ze wat rust om te eten en ze zagen er ook absoluut niet gestrest ook, voorzo ver wij het kunnen beoordelen. Wat ook het mooie was, was dat ze s ochtends rond 7 uur uit de jungle worden gehaald, dan worden ze gewassen en dan beginnen de eerste ritjes. Tussen de middag krijgen ze ook 'lunchpauze', tijdens dat de mahout ook eten en dan worden ze aan het einde van de middag weer naar de jungle gebracht. Dat is rond 2 uur, de tijd verschilt soms want dat lag eraan hoeveel groepen er zijn. In de jungle zitten ze wel met een been aan een ketting aan een boom, maar die ketting had een bereik van rond de 60 meter dus eigenlijk genoeg vrijheid. Ze zaten met name ook vast voor hun eigen veiligheid omdat ze anders gaan rondzwerven en in verkeerde handen kunnen vallen. Van de ketting hadden ze ook geen last, ik vond het wel grappig om te horen dat ze zelf heel goed met de ketting konden om gaan. Ze tilde de ketting namelijk met hun slurf op als ze ergens naar toe liepen zodat ze niet verstrikt in allerlei bomen en planten kwamen. Olifanten zijn dus echt heel erg slim, onze tourguide vertelde dat olifanten zich zelf kunnen herkennen in een spiegel. Verder komt een olifant qua slimheid overeen met een aap en dolfijnen en ze kunnen 150 soorten verschillende commando's aanleren.

Maar om weer terug te komen bij de dag we mochten op de olifant! Er zat al een mahout op de rug van de olifant en dan gaven ze een commando dat de olifant hun poot moesten optillen zodat je dat als een soort opstapje kon gebruiken. Je hielt met je rechterhand de bovenkant van het oor vast, een voet op de poot en met je linkerhand de mahout en zo moest je erop komen. Dat ging verbazendwekkend nog redelijk goed. En daar zat je dan op het grootste landzoogdier. Alleen echt luisteren naar ons deed de olifant ook niet. Maar je moest ook best hard praten, want de olifanten horen andere frequenties dan mensen en mensen zouden voor hun klinken als muizen stemmetjes. Je liep dan een rondje en daarna was de volgende aan de beurt, maar eerst nog met de olifanten op de foto en de slurf knuffelen ;)

Na de mahout cursus gingen we een groter rondje op de olifant. Je ging met zn tweeën op de olifant nu wel op zo'n zitje, maar je kon omruilen met de mahout zodat we allebei de helft achter de oren van de olifant zaten. De bewegingen gaan heel langzaam, maar als je achter de oren zit schommelt het nog best wel vooral als de olifant even bedenkt om naar links of rechts te kijken voor een lekker hapje. Maar je zit wel zo in balans dat je er niet afdonderd. Wat ook leuk is, is dat de mahout en tourguide foto's van je maakt terwijl je op de olifant zit, dus we hebben genoeg foto materiaal!

Daarna was het tijd voor de lunch en na de lunch zouden we langs een baby olifantje gaan. Nja een baby olifant, hij was al twee jaar maar hij was nog steeds klein. Zoals ze daar zeiden was het ook echt een naughty boy. Als je dicht bij de omheining stond waar ze in stonden pakte hij zo je been. Dat wist ik niet dus ik stond naar hem te kijken werd ik zo bij mijn been gepakt! En hij was nog best wel sterk, maar liet ook weer los gelukkig haha. Op een gegeven moment had hij het zelfs voor elkaar dat hij een balk uit de omheining had gekregen. Daar waren de mahout niet zo blij mee, want hii had nog geen respect voor mensen. Wel had hij respect voor de mahout, zodat ze moeder en kind wel naar de jungle konden brengen. Als alle touristen waren geweest mochten ze naar de jungle.

Ook leuk om te weten is dat alle olifanten die bij de organisatie hoorde gered waren van slechte omstandigheden. Zo zat er ook een olifant bij die op een landmijn was gestapt waardoor een stuk van zijn poot weg was. Maar dat werd nu goed verzorgd en het was goed geheelt. Ze hadden namelijk daar ook een dokter die elke dag de olifanten voordat ze aan het werk gingen nakeek en ze goed keurde. Misschien zul je wel denken waarom moeten de olifanten nu toch nog werken terwijl ze van het werk gered zijn. Maar dat komt omdat het onderhoud van de olifanten heel erg duur is, met name het eten. Ze hebben namelijk 200-250 kilo eten per dag nodig! Ze moeten zoveel eten, omdat ze het eten wat ze eten niet helemaal kunnen verteren. 44% van wat ze eten wordt maar opgenomen daarom zijn de hoeveelheden die ze eten zo groot. Maar dit is ook de reden waarom olifanten veel rusttijd nodighebben, want het kost natuurlijk ook tijd om het allemaal naar binnen te werken. Maar om dus alles te kunnen betalen moeten de olifanten dus nog wel wat werken. Al vergeleek onze tourguide ons met het dragen van een baby voor de olifant, dus ze merken er waarschijnlijk weinig van dat we op hun rug zitten. Vroeger toen ze nog niet gered waren moesten ze ook veeeel harder werken, dan ging het om duwen of slepen va 2 ton. Dus voor zo ver ik het kan beoordelen hadden de olifanten hier een goed leven en is dat beetje werken totaal niet erg.
Wat denk ik ook goed was is dat elke olifant hier 1 mahout had die ze trainde en altijd alles met de olifant deed. Je zag ook echt affectie van de mahout naar hun olifant en andersom had ik het idee dat de olifanten ook meer voor hun mahout deden. Bijvoorbeeld de mahout zaten soms ook met elkaar te grappen wie sneller was en je zag de olifanten onder zijn aanmoediging ook echt versnellen en andere olifanten inhalen. Wat ook nog een grappig gezicht was is dat als de olifanten weg moesten van hun eten omdat hettijd was om verder te gaan, pakte ze zoveel mogelijk eten in hun slurf en ze waren ook niet vooruit te branden totdat ze volgens hun genoeg hadden verzameld en telkens als ze even stilstonden lieten ze het vallen en konden ze er een deel van op eten. Ze liepen dan ook niet verder voor dat ze weer alles hadden verzameld :)

Op het programma voor vandaag stond voor ons nog de olifant terug brengen naar de jungle en dan morgen vroeg ophalen en ze wassen. Alleen dat wassen, het leek me geweldig, maar zo koud! Het is namelijk winter in laos waar door het s ochtends nog echt koud kan zijn en tege de middag wordt het wel weer echt lekker warm. Maar gelukkig kwam onze tourguide met het idee om ze vandaag te wassen voordat we ze naar de jungle brachten en dan morgen alleen de olifanten ophalen. Dat vonden wij natuurlijk een top plan!

Bij het wassen en het tochtje naar de jungle mochten we weer achter de oren zitten :) En toen het wassen, super leuk! Ik had een olifant die het leuk vond om met haar kop de hele tijd onder water te gaan. De eerste keer wist ik niet wat me gebeurde, ze dook ineens met haar kop onder water waardoor ik ook tot mijn middel onder water zat. De olifant van guus die was juist guus aan het nat spuiten, dus guus was helemaal van top tot teen nat. We kregen een borstel zodat we de huid konden schrobben, dat vonden ze blijkbaar lekker. Na het wassen was het nog een klein stukje door het bos. Dat was ook een geweldige ervaring, in een prachtige omgeving, zonder andere mensen alleen wij 5, 5 mahout, 5 olifanten en de tourguide, op de nek van een olifant. Op een gegeven moment was het helemaal stil en toen begon een mahout te zingen, hij kon echt mooi zingen, dat was echt een magisch moment. En toen was het tijd om afscheid te nemen van de olifanten, maar het leuke was is dat we morgen er nog een keer op mochten zitten als kers op de taart.

We gingen daarna nog even langs watervallen, ze waren prachtig. Het waren plateau watervallen met helderblauw water. Daarna hadden we avond eten en toen terug naar onz lodge. We hadden echt een leuke kamer met een balkon met een prachtig uitzicht!! Dus daar hebben we lekker met een kaarsje nog een boek gaan lezen en toen gaan slapen. Ik had toen al weer zin in de volgende ochtend.

1. Monique:
    17 januari 2015
    Wat een geweldig leuke ervaring
    ik heb genoten van jullie verhaal
  2. Nico:
    17 januari 2015
    Geweldig mooi verhaal. Je enthousiasme straalt ervanaf. Heel veel plezier met deel twee van jullie 'Jungle Book'. Hebben jullie al uitgemaakt wie Mowgli is ;-)
  3. Peter en marianne:
    17 januari 2015
    Het is, qua emotie net of ik erbij ben geweest en oh wat is dit prachtig intens. Dank je wel lieverds. Ga door met genieten. xxxM
  4. Ad en Loes:
    17 januari 2015
    Een heel leuk en interessant verhaal, is het waar dat olifanten bang zijn van muizen? Wat zijn de foto's leuk!
  5. Opa en oma:
    17 januari 2015
    Wat een prachtig verhaal weer ik heb er zo van genoten, want weet je (Guus weet het wel) mijn allergrootste lievelings dier is de olifant en dat jullie die hebben mogen verzorgen ik ben er echt ontroerd door(eveneens traantje wegvegen met Opa zijn zakdoek) we zijn blij dat jullie dit gedaan hebben,wij voelen aan jullie verhaal dat jullie er ook erg van genoten hebt.graag nog heeeeel veel vanal het mooi's wat jullie zien en meemaken.x Gr.o o
  6. ANN:
    17 januari 2015
    Geweldig verhaal en prachtige foto's dank voor het delen. Liefs An
  7. Isabelle:
    18 januari 2015
    Wow, wat een mooie ervaring!