Dag 81: Phonsavan

20 januari 2015 - Phonsavan, Laos

Jeeej weer lekker de bus in... Laos is een geweldig land, maar het vervoer is hier toch een stuk minder. Dat komt natuurlijk ook door het landschap, want het is enorm bergachtig. we leggen denk ik minstens 3 keer zoveel weg af dan het rechtstreeks zou zijn. Je hebt hier ook minder nachtbussen zoals in Vietnam, die nachtbussen waren toch wel echt handig, want dat scheelt heel veel tijd. Maar daar tegen over staat wel het prachtige landschap waar we nu altijd doorheen rijden.

S ochtends hebben we wel nog eerst even genoten van een heerlijke baguette en shake. Weer een oreobananenshake voor guus ( verrassing!) En een aardbeien banaan voor mij. Op de markt nog wat fruit en chipjes gekocht en we konden er tegenaan. We hebben weer een nieuwe soort fruit ontdekt. We hadden het al een aantal keer gezien maar we wisten niet wat het was, in de bus naar laos was het meisje naast ons het aan het eten en bood er ons ook een aan. Het was lekker, het smaakt en beetje naar pruim. Het heeft de vorm van een boon en is bruin, de buitenkant is hard, van binnen heeft het bruin vruchtvlees met zwarte hoekige pitjes, ra ra wat is het ;) Wij wisten de naam ook niet dus hebben het maar even opgezicht en het heet tamarinde.

We werden opgehaald bij het bureau waar de de tickets hadden geboekt in zo'n leuke tuktuk, waar we al lekker opgepropt werden maar het paste. Toen in de echte bus die ons naar phonsavan zou brengen.Het was weer een minivan, maar dit keer een erg kleine waardoor Guus met zn knieën in zn nek zat. Gelukkig was de weg wel een stuk beter dan van Laos naar Vietnam. De weg kronkelde nog steeds en was berg op berg af maar er zaten minder hobbels in.

Rond een uur op half 5 kwamen we aan. Meestal wordt je afgezet op een busstation en dan is het nog maar de vraag of het centrum is of niet. Deze keer werden we inderdaad op het busstation gedropt en er kwamen direct al mannetjes naar ons toe of we een tuktuk wilde en een hostel zochten. Dus al snel hadden we een hostel voor een goede prijs met gratis vervoer er naar toe. Dus wij weer overgestapt op een andere minivan. Vervolgens reden we de straat uit en toen we op de hoofdweg waren stopte we al hahaha. Het hostel was serieus 2 min lopen van het busstation, maar dat is wel prettig voor de volgende busreis. Het was een prima hostel en voor het eerst weer in laos wifi met een redelijke verbinding. We hebben namelijk tot nu toe geen goede wifi gehad waardoor we nogal achter lopen met het laden van de foto's op Dropbox. We zetten namelijk alle foto's op de tablet als extra back-up en laden ze dan ook direct op dropbox zodat geen foto's kwijt raken. Dat lijkt ons namelijk een van de ergste dingen die ons kan overkomen.
En we hebben natuurlijk ook weer direct het thuisfont geskyped om ze weer even bij te praten. S avonds lekker Italiaans gaan eten en vervolgens ons bedje ingekropen.

1. Annelies:
    20 januari 2015
    Dankjewel voor de tip: dacht dat tamarinde iets soja achtig was! Zie t soms bij ingrediënten staan bij levensmiddelen. Haha kan nu weer iets toevoegen aan mn lijstje 'mag wel'. Ennu ze zijn nog gezond ook!
    Wat een indrukwekkende olifanten belevenis. Straalt er vanaf van de foto's.
    AnneLiefs
  2. Nico:
    20 januari 2015
    Ik ben een beetje benieuwd naar die oreobabanenshake van Guus. Zitten daar dan van die aan gruzelementen geshakete oreokoekjes doorheen? Ook even gegoogled naar Phonsavan, want nu zijn jullie echt in Terra Incognita. Kruiken, bommen en granaten las ik :-)
    Straks maar eens bij de toko kijken of ik tamarindes kan krijgen.
  3. Nienke:
    20 januari 2015
    Hem die busreizen klinkt echt heerlijk :p
  4. Yvonne:
    20 januari 2015
    In Nederland is vooral de tamarinde pasta verkrijgbaar maar Nico, bij de Makro hebben ze ook vaak tamarinde, in een doosje. Beetje zoals dadels verpakt zitten.