Dag 88: Vang Vieng

26 januari 2015 - Vang Vieng, Laos

Vandaag is onze laatste dag in vang vieng, we hebben namelijk een slaapbus geregeld voor vanavond die ons weer terug gaat brengen naar Luang prabang. We hoeven pas om half tien te verzamelen dus we hebben nog mooi de hele dag de tijd om de omgeving van Vang Vieng te zien.

We hebben een fiets gehuurd en zijn op pad gegaan. We hadden al gehoord dat de weg slecht was maar we hadden zin om te fietsen dus we kozen er voor om af te zien. Er lagen zoveel stenen op de weg dat je lichaam continu door elkaar werd geschud. Soms was er dan een stukje wat wel lekker fietste maar dit was echt uitzonderlijk. We waren dan ook blij dat we bij onze eerste stop waren. Dit was een van de bergen die je hier allemaal ziet. Er stond bij het bord dat het een volledig veilige weg was omhoog en het beloofde een prachtig uitzicht. De berg was 500 meter hoog en dit moesten we via een klein stijl paadje omhoog. Ik weet niet aan welke criteria 'veilig' hier moet voldoen maar ik denk niet dat wij het zo in nederland hadden genoemd. Er hingen wel wat stalen draden waar je jezelf aan kon vast houden, maar voor de rest was het gewoon klauteren omhoog. Hoewel we al bezweet waren van het fietsen waten we nu echt zeik nat van het zweet. Het was een behoorlijke inspanning. Als je dan ineens 500 meter hoger bent is het wel echt prachtig. Je had een leuk hutje boven op de berg waar we even gezeten hebben. Daarna weer naar beneden dit was gelukkig iets minder zwaar.

Toen door naar de Blue lagoon, dit was een plek waar we lekker konden afkoelen na de fiets tocht. Alleen was dit een hele toeristische plaatst waar iedereen kwam afkoelen. je kon hier wel vanuit een boom het water in springen dus dat was erg leuk. Ook had je hier een grot, we hadden gehoord dat die heel indrukwekkend was. We hadden er een beetje een hard hoofd in, na de grot die we in vietnam gezien hebben, zijn een beetje verwend denk ik. Maar toch maar even kijken. Hij was niet zo indrukwekkend als in vietnam, maar wat wel leuk was, was dat hij totaal niet verlicht was. Dus we konden helemaal door de grot lopen in het donker met ons zaklampje. Er was geen pad in die grot, dus we moesten het zelf helemaal uitzoeken, er was ook helemaal niemand hier, dus was toch best wel gaaf. Het was weer een andere grot ervaring die we tot nu toe gehad hadden.

Daarna gingen we naar een plek waar je savonds vleermuizen uit een grot kon zien vliegen. Er stond dat er een rivier aan vleermuizen zou komen en dat leek ons wel heel leuk om te zien. Geholpen door een vrouwtje van een restaurant gingen we naar de plek waar je het kon zien en toen was het wachten tot de zon onder was. In de berg zaten drie kleine openingen, waar ineens heel veel kleine vleermuizen uitkwamen vliegen. Deze gingen echt als een dunne rivier door de lucht. Dit duurde ongeveer een kwartier lang en het waren echt heel veel vleermuizen.

Toen nog voor het laatst friends gekeken en een heerlijk BBQ sticky gehaald en toen op naar de bus. Wij hadden een slaap bus geboekt maar toen we bij de bus aan kwamen was het een zit bus. De man die ons gebracht was zei dat dit de enige bus was, en dat we hier in moesten. Een ander stel had ook de slaapbus en wisten ook niet zo goed wat ze moesten doen. Zij zijn uiteindelijk niet ingestapt en hebben geprobeerd nog de slaapbus te vinden. Wij zijn gewoon ingestapt, we wilden niet het risico lopen dat dit echt de enige bus was. Geen idee of het uiteindelijk de beste keuze was, maar wij slapen meestal toch wel in de bus. Nu alleen iets minder comfortabel