Dag 89 Luang prabang

27 januari 2015 - Luang Prabang, Laos

Nou eigenlijk hebben we nog best een beetje kunnen slapen (aangezien de omstandigheden). Wel licht geslapen en vaak wakker met een slapende bil, arm, been of in een houding waarvan ik niet wist dat ik erin kon slapen, maar we hebben ten minste geslapen. We kwamen s ochtends rond een uurof 6 aan, wel weer op een busstation wat redelijk ver uithet centrum lag. We moesten dus weer een tuktuk gaan regelen. Maaromdat we hier al een keer waren geweest wisten we wat de prijs ongeveer was. De tuktukdriver begon met het dubbelen en daar hebben we toch maar mooi de helft vanaf gekregen. In het centrum zijn we weer naar het hostel gelopen waar we de vorige keer ook zaten, want die was goedkoop en prima. Alleen toen we daar aankwamen zat alles nog potdicht, maar gelukkig hoefde we niet lang te wachten en ze hadden ook nog een kamer vrij.

We hadden nog twee dingen voor luang prabang op de planning staan, het royal palace en een waterval hier in de buurt, omdat we niet op en top fit waren hadden we besloten om vandaag het royal palace te doen. Dus dat zijn we maar direct gaan doen, want in de middag zijn ze gesloten. Het was een gelukje dat we zo vroeg waren gegaan (we waren er al om 8 uur toen het open ging), want het was lekker rustig zodat we op ons gemakje konden rondlopen. Na het royal palace zijn we toch maar eventjes in bed gaan liggen, pfoe of dat zo'n goed idee was. Het wakker worden was echt verschrikkelijk, ik ben al nooit zo'n fan van overdag slapen. S ochtends wakker worden geen probleem, maar als ik overdag eendutje ga doen kan ik echt niet wakker worden. Toen we allebei instaat waren om iets te gaan doen zijn we naar een plaats gegaan waar ze de traditionele weeftechnieken instand hielden. Er was daar een werkplaats en de spullen die ze maakten verkochten ze in de winkel. Het was heel leuk om te zien, alleen we werden allebei tijdens de rondleiding echt niet lekker. We hopen maar dat het van de busreis komt, we hebbe daarom de rest van de middag niet zo veel meer gedaan.

S avonds zijn we nog wel even over de avondmarkt gelopen. Dit blijft echt een leuke markt waarvan je vingens gaan kriebelen om vanalles te kopen. Tegen de tijd dat het donker wordt, wordt een straat helemaal omgebouwd tot een lange markt. Echt een lange markt, we denken dat het wel een paar honderd meter is. Op die markt wordt vanalles verkocht, wat allemaal gemaakt is door de mensen in de minority dorpjes. We hadden eerst wel zoiets van tja dit is echt alleen voor touristen gemaakt en in sapa stond er p borden dat je niet van de mensen op straat moest kopen. Maar in het museum waar we eerder waren geweest werd verteld dat de mensen in de minority dorpjes werden geholpen om me hun traditionele handwerk producten voor tourusten te maken e die da op die markt te verkopen. Zo hebben zij werk en zo worden ook hun traditionele technieken onderhouden. Er stond nameljjk ook in het museum dat het erg lastig is om die traditie voort te laten leven en dan is dit een manier die ze gevonden hebben om daaraan mee te helpen. Ik denk dat die markt ook goed loopt want het is bordevol met mensen en ze verkopen zoveel leuke dingen.

Daarna zijn we maar vroeg in bed gaan liggen en hopen dat we ons morgen weer beter voelen, of dat in ieder geval de hoofdpijn weg is want daar worden we niet vrolijk van.

1. Peter en marianne:
    27 januari 2015
    Nu maar hopen dat het niet lekker voelen snel overgaat...Beterschap lieverdjes xM
  2. ANN:
    27 januari 2015
    Tja jongens, het lichaam heeft nu eenmaal ook rust nodig en als jullie het niet goed schiks geven neemt het zelf wel kwaads schiks. Een dagje rust zal je goed doen. Vanavond vroeg naar bed en morgen gezond weer op. Dit gezegde is van lang voor jullie tijd maar nog steeds waar als een koe.

Liefs
  3. Nico:
    27 januari 2015
    Jullie houden het al knap lang vol in de tropen zonder al te veel erg qua ziek worden. Nog geen SARS, vogelgriep, berri-berri, tsé tsé, denghé, bilharzia, Montezuma's Revenge, knokkelkoorts, malaria, rabies, gele koorts etc. etc. Op een paar buikloopjes van Guus na hebben jullie tot nog toe alle aanvallen overleeft. Ik hoop met jullie dat dat zo blijft en dat terwijl ik dit om 12:30 tik, jullie over een uurtje of zo alweer kiplekker aan een nieuw avontuur beginnen. Wel uitkijken met die 'kiplekker' ;-)
  4. Nico:
    27 januari 2015
    Nu begin ik ook al taalfouten te maken: Overleeft moet overleefd zijn :-)
  5. Suvana:
    27 januari 2015
    Een beetje brak na een bus-nacht lijkt me toch wel heel menselijk!
    slaap maar lekker...en gezond weer op!
  6. Ad en Loes:
    28 januari 2015
    Weer een leuk reisverhaal! Nico bedankt voor je medisch verhaal, ik vind het reisverhaal leuker dan al die akelige ziektemogelijkheden. Heb nooit geweten dat er zoveel ziektemogelijkheden zijn Zo leer je nog eens wat!!!!!!!!!!!1