Dag 91 Luang prabang

30 januari 2015 - Luang Prabang, Laos

Nou gelukkig voelde we ons vandaag weer wat beter, met name minder hoofdpijn was heel fijn. Er stond vandaag op de planning om naar een waterval te gaan, de tat xuan si waterval en dit is schijnbaar een van de meest indrukwekkende van laos dus we zij benieuwd. Nog alleen er nog naar toe komen. Het was 35 km van luang prabang dus de keuze was een tuktuk of een motor we hadden alleen in de lonely planet gelezen dat de tuktuk wel 20 euro pp kon kosten en dat kunnen wij natuurlijk als arme studentjes niet veroorloven. Alleen vandaag hadden we ook nog niet heel erg zin in een motor tocht, dat kost toch wel heel veel meer energie en onze energie voorraad was vandaag nogal beperkt. Dus we gingen toch maar eens vragen hoeveel een tuktuk was. Lastig is dat niet want waar we altijd s ochtends een broodje gaan eten staan ook heel veel tuktuks die je maar al te graag naar de waterval wilde brengen. D
De prijs viel best mee! Hij begon met 5 euro maar we hadden uiteindelijk voor 4 pp afgesproken. En dat voor een uur heen rijde 3 uur bij de waterval en weer een uur terug. Het voordeel was dat hij al een aantal mensen in zijn tuktuk had en daardoor werd het voor ons een stuk goedkoper. Hij kwam ook nog even naar ons toe om te vragen of we niet wilde zeggen wat we hadden betaald want andere hadden meer betaald gne gne. Dat hebben we dus goed gedaan, al ging het heel gemakkelijk en als heg gemakkelijk gaat kan je waarschijnlijk nog wel lager maar ik vond dit meer dan oke.

Een uurtje later waren we onderweg, pfoe daar kwam mijn misselijkheid toch wel weer een beetje omhoog maar gelukkig genoeg frisse lucht in een tuktuk ;) Bij de waterval had je ook een bear rescue centre, daar kwam je doorheen voordat je bij de waterval aankwam. Dag was wel heel leuk om te zien, het waren hele schattige wollige beren. Deze beren waren allemaal gered uit het illegale beren circuit. Beren worden hier namelijk onder andere gebruikt om berengal te verzamelen, ze geloven hier namelijk dat het een helende werking heeft en er wordt dan ook medicatie van gemaakt. Maar dit is een erg pijnlijk proces voor de beren en dus gewoon dieren mishandeling en op het moment dat de beer geen gal meer produceert werd hij gedood. Dit centrum is er voor om de beren te redden van de mishandeling.

Daarna de waterval en inderdaad het was echt prachtig! Het was ook niet zomaar een waterval, maar het waren eigenlijk allemaal kleine watervallen het aan et begin een hele grote. Het waren ook allemaal plateaus en super helder water en heel erg blauw prachtig. Er waren wel best veel touristen, maar je mocht niet overal zwemmen waar door je ook genoeg uitzichten had zonder touristen. We zijn eerst op ons gemakje langs alle watervallen gelopen totdat we bij de laatste en grootste aankwamen, die was 25 meter hoog!
Er naast was een pad die je omhoog kon lopen zodat je helemaal boven op de waterval kwam. Dit pad zou volgens de laos normen wel weer volkomen veilig zijn maar het was nog al een klim. Pfoe en we voelde ons ineens niet zo goed meer als beneden, maar natuurlijk zijn we boven gekomen, daar kwamen we erachter dat rechtsom een veel lastiger pad was dan links om en waar kwamen wij vandaan, rechtsom natuurijk. Toen we weer veilig benenden waren aangekomen zijn we lekker wat bij de waterval gaan lezen en waren we blij dat dit het voor vandaag was want op en top fit waren we nog niet.

We hebben wel een leuke mijlpaal van de vakantie, nja leuke, de vieste wc ooit ielw! Het is best knap als je tot vieste wc van de reis benoemd wordt, want we zijn er al een aantal tegen gekomen. Dit was ook weer een heerlijke staan wc, maar daarben ik onderhand al aangewend. Ik heb ook nog eens nagedacht of je nou met je rug naar de deur of muur moet. Ik ga voor met kijn hoofd naar de deur, wamt dan kijken ze tenminste niet recht naar mijn billen als iemand binnen komt (de sloten zijn hier ook niet altijd je van het) en volgens mij de de vorm van de wc ook zo dat dat het beste is.

S avonds zijn we nog voor het laatste over de leuke markt gelopen en hebben we nog een crepe bij ons vrouwtje gegetenen toen lekker vroeg naar bed, wamt morgen weer heel de dag de bus in om naar luang namtha te gaan.

1. Nico:
    30 januari 2015
    Goed dat jullie langzaam aan weer herstellen van de gezondeidsdip. De eetlust heeft er gelukkig niet onder geleden, en zelfs wanneer jullie halfdood van ellende zijn, maken jullie op een dag nog steeds meer mee dan ik in een week
    Ook weer leuke foto's, maar ik vraag me bij een foto af waar ik in godsnaam naar kijk: Dat is die foto met dat bord vol????. Was dat lekker, of was dat waar jullie achteraf ziek van werden?
  2. Opa en oma:
    30 januari 2015
    Inderdaad ,weer een drukke maar mooie dag geweest met prachtige foto's.Ik word gewoon blij van al die mooie kleuren.x o o
  3. Peter en marianne:
    30 januari 2015
    Ja bij alle foto's van Vientiane denk ik : " Wat is dit??" Fijn dat het weer wat beter gaat. Dikke knuffel [bacterievrij op deze manier..]Marianne
  4. Suvana:
    1 februari 2015
    Whauw die watervallen...prachtig...
    Ik zit altijd met m"n gezicht richting de deur op die hang-wc's