Week 3 vrijwilligerswerk

13 december 2014 - Chhuk, Cambodja

Om te beginnen allemaal echt heel erg bedankt voor jullie bijdrage. We hebben heel wat geld opgehaald! 337 euro precies te zijn. Jan dacht dat de laptop tussen de 200 en 300 dollar was, dus nu blijft er ook geld over om een dongel(zorgt voor een internet verbinding), koptelefoon en nog andere gadgets voor bij de laptop te kopen.

Ook de derde week is weer voorbij gevlogen. Het was op de medische niet zo druk, maar dat komt door het oogst seizoen. Iedereen is nu op de velden aan het werk om de rijst binnen te halen, dus tijd om naar de dokter te gaan is er niet en als er wat is kan het wel wachten. Naast onze dagelijkse bezigheden hebben we de handdoeken opgehangen die we hadden gekocht en zijn we veel bij het meisjes in de rolstoel geweest.

De woensdag was een nationale feestdag, het was namelijk de dag van de mensen rechten. We zijn er al achter dat je heel vaak in cambodia feestdagen hebt en dan is er veel dicht. Nu waren alle scholen bijvoorbeeld ook dicht. De medische post was wel open, maar die is ook 24/7 open. Ze waren wel open maar er was wel maar een iemand aanwezig en wij dan. Dus we hebben ons die ochtend goed nuttig kunnen maken. De middag zouden we eigenlijk niet komen, mAr we dachten we komen toch zodat er niemand in hun eentje zit. Het was alleen de middag echt niet druk, een patient in een uur, dus toen zijn we om 3 uur al naar huis gegaan. We wilde namelijke nog langs de moringafarm, dat is een boomgaard met moringa bomen van Jan. De morgina wordt voor allerlei doeleinde gebruikt zoals thee medicijnen voedingssupplementen etc. Al die producten verkoopt Jan dan weer In Cambodia, maar ook in Nederland.
Alleen moesten we wel nog even vinden waar het was.. we wisten welk pad het van de grote weg was maar daarna hadden we geen idee. Het was wel een hele leuke fietstocht, de weg was nu niet meer geasfalteerd maar een zandpad. Dit was ook meer hoe wij ons het het dorpje hadden voorgesteld. Maar na een tijdje fietsen zij we het toch maar gaan vragen. Al werden we daar niet veel wijzer van want ze spraken geen woord engels. Maar het bleek uiteindelijk dat we er al lang waren langs gefietst. Helaas was leon, een Nederlandse man die daar werkt er niet, wel een heel aantal van de weeskindjes was er aan het helpen.

We hebben ons deze week ook weer goed vermaakt in het huisje. We hadden van het weekend papier en kleurpotloden voor de kinderen gekocht zodat ze konden kleuren, want dat vinden ze erg leuk en het is ook handig om engels met ze te oefenen. Verder hebben ze helemaal mijn camera ontdekt, vooral de kleinste vindt het helemaal geweldig! Ze lopen er als we thuis zijn de heletijd mee rond te sjouwen en ze kunnen er ook al goed mee overweg. Foto's maken, inzoomen, foto's bekijken en het filmen hebben ze ook ontdekt. Of het nou donker is ofniet filmen blijft leuk want dan kunnen ze hun eigen stem horen.

Nou dit was het weer van deze week, al weer op naar onze laatste week. Dat is wel heel jammer maar ook wel leuk om naar Vietnam te gaan. We hebben allebei erg zin om weer naar een nieuw land te gaan.

1. Suvana:
    13 december 2014
    Hmmm klinkt weer heel goed! ben ook benieuwd naar de foto's van de kinderen. Lisha en ik ga dinsdag naar india...wat gaat de tijd toch snel.
    Een hele goeie tijd! knuffels van ons
  2. Annelies:
    13 december 2014
    Dank weer voor t delen van jullie belevenissen.
    De thee van die moringaboom ken ik, heb ik hier n keer in hun winkeltje gekocht....lekker hoor! (geef maar door aan Jan)
    Grappig die foto met de collega's, Guus steekt er flink boven uit :)
    Nou jongens op naar de laatste week, ik kan me voorstellen dat de tijd daar vliegt voor jullie. Hier ook zeg, dat jullie alweer ruim 6weken weg zijn!
    AnneLiefs
  3. Yvonne:
    13 december 2014
    hee Guus, bekend uniformjasje :)
  4. Peter en marianne:
    13 december 2014
    Ze zullen jullie daar missen met al jullie goeie acties! Succes en veel plezier in de laatste week. Geniet ervan! Dikke kus lieverds Marianne
  5. Nico:
    14 december 2014
    Mooie groepsfoto. Guus inderdaad een reus, maar nu is Veerle ook erg groot ;-)
    Ze zullen jullie erg gaan missen, vooral dat meisje in de rolstoel,maar nu ze een laptop met dongle kunnen kopen, kunnen ze misschien wel jullie reis en verhalen gaan volgen.